|
Post by Tandapan on Dec 19, 2006 9:11:24 GMT 1
Nu behöver jag lite konstruktiv kritik från er; Jag köpte långt "gräs" i två nyanser från Woodland Scenics igår och började mata fast tuvor på gräsplätten. Det tar tid kan man lugnt säga. Det svåraste är väl att få det att se någorlunda jämt ut och inte som att man kastat fast dem ungefär som den där nissen i Disney's Tomteverkstaden på kastar fast svansar på gunghästarna. Tycker ni det ser OK ut eller ska jag satsa på fler, men kortare tuvor mellan de långa tuvorna så marken syns mindre och kanske bara skymtar på vissa ställen? Man blir lite hemmablind så all feedback uppskattas! Har i alla fall gjort BP-dunken färdig och limmat fast den. Antar att gräset växer sämre på en plätt där det runnit ut lite spillolja, så därför är det mer glesbevuxet runt dunken. Löven vid randen av gräsplätten är egentligen Plus Model's laserutskurna löv i 1/35 men i asken fanns även rejält mycket mindre löv som jag upplever som någorlunda skalenliga i 1/48 i alla fall, så de fick sig en plats också. Sedan kan man ju undra hur många löv som ligger kvar efter att två Merlins med jättepropellrar agerat lövblåsare, men vi kan väl låtsas att de blåst dit över natten eller något...
|
|
|
Post by newsoft on Dec 19, 2006 9:28:52 GMT 1
Jag tycker inte du behöver ändra på någonting. Jo, du måste placera ett plan på plattan. Tänkte först att dunken inte syntes så bra men nu ser jag att den är perfekt placerad och känns som en liten belöning för den som tar sig tid att studera dioramat lite extra. Helt suveränt!
|
|
|
Post by Krilleman on Dec 19, 2006 9:32:29 GMT 1
So F*cking Sweet!!!!!!
Den där dunken är ju ett mästerverk i sig.
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 22, 2006 0:29:59 GMT 1
Jag har satt dit lite mer gräs och dessutom klippt ned det befintliga en del så att medelhöjden på gräset sänkts. Dessutom byggde jag en liten skylt som står strax bakom BP-dunken. Totalt oresearchad så det är lite flummigt men den är även en trevlig färgklick i gräset. Är inte nöjd med färgen på baksidan av den dock, så det kan nog hända att jag får pyssla med den lite till.
|
|
|
Post by Krilleman on Dec 22, 2006 8:22:35 GMT 1
Ojojoj det blir bara bättre och bättre. Skippa planet, plattan räcker.
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 22, 2006 8:26:21 GMT 1
Haha, tack ska du ha, Krille. Jag var trött i mössan igår och glömde skriva att skylten är gjord av Evergreen och trädetaljerna är av balsa. Siffrorna är från ett säkert 25 år gammalt ark med gnuggbokstäver, men det funkade ju fint ändå.
|
|
|
Post by Braemp on Dec 22, 2006 9:00:15 GMT 1
Mycket snyggt! Skylten blev grymt bra. Alldeles perfekt vädrad, oljewash eller? Funderade lite på gräset igår och kom på att du kan försöka peta ner lite vissnat, eller vad man ska säga, alltså strån som ligger på backen mellan tuvorna. Det fyller liksom ut lite mot kanterna. Inte helt lätt att förklara men jag tror du förstår.. ?
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 22, 2006 9:06:23 GMT 1
Japp, oljewash is the $h|t! Jag har också märkt att det ser lite väl tomt ut precis där gräset slutar på sidorna, i alla fall när man ser basplattan på fotona. Ska testa idén med att göra lite gräs som inte står upp också. Borde gå att lösa.
|
|
|
Post by Micke on Dec 22, 2006 12:42:48 GMT 1
*STUNNED* Orecearchad eller ej, den där skylten passar perfekt i sammanhanget! Gräset börjar också se riktigt bra ut. Jag sänker huvudet i vördnad.
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 30, 2006 17:51:11 GMT 1
Jag har jobbat på lite nu och har målat basfärgerna. Tyvärr gick inte PollyScale's P.R.U. Blue att använda eftersom den kloggade igen färgsprutan men det var jättebra att ha den som förlaga när man blandade egen kulör. Mycket kvar att göra med blekning på ovansidan osv, men det går framåt i alla fall. Camouflaget är maskat med hjälp av häftmassa och Parafilm och jag är riktigt nöjd med övergångarna mellan färgfälten. Precis det resultat jag var ute efter. Flagningarna bak på stabbarna är gjorda med maskeringsvätska över Tamiyas silver och ska alltså inte föreställa färg som flagnat av ned till aluminiumet (de delarna av planet var gjorda av metall) utan snarare är det så att planet tidigare var målat i silver dope och det är den överliggande färgen som börjat flaga, enligt referensbilder på individen (se nedan). Blev dock inte helt lyckat så vi får se hur jag ska fixa till det men det ordnar sig nog.
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 31, 2006 11:47:10 GMT 1
Har börjat bleka och skugga lite nu. Lite väl kraftigt på vissa ställen men det ska åtgärdas.
|
|
|
Post by Micke on Jan 2, 2007 11:34:52 GMT 1
Asså... det ser riktigt bra ut. Men jag fattar inte... Har du post-shadat vingarna och kroppen? Hur får du till det så exakt och utan att se överdrivet ut? Show me your magic wand. (Nej, behåll byxorna på!!!) ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 2, 2007 12:05:42 GMT 1
Ja, jag har både ljusat upp och skuggat i efterhand och det är gjort genom att jag först blandade en ljusare variant av gråfärgen och körde något slags "cloud pattern" på varje panel och därefter blandade jag en mörkare variant av grått och körde den i panellinjerna på de grå camo-fälten. Samma process på de gröna fälten, fast förstås med grönfärg. Tar en j-a tid men blir rätt bra. Blandningen i färgsprutan är så utspädd att det krävs kanske 5-6 överflygningar av en panellinje innan en nyansskillnad märks och det är nog det som är hemligheten. Jag har nog sneglat lite på Brett Green och Chris Wauchop på HyperScale när det gäller målningstekniken tror jag. Det blev lite överdrivet på sina ställen eftersom det ibland är lite svårt att i vissa ljus se hur mycket man lagt på av t.ex. den mörkgröna så i panellinjerna på ovansidan av motorgondolerna blev det lite för mycket av det goda.
|
|
|
Post by Micke on Jan 2, 2007 12:10:06 GMT 1
Så det är kört på frihand? Wow!! Jag är mycket imponerad av resultatet.
|
|
|
Post by Force on Jan 2, 2007 16:38:31 GMT 1
Det blir ju fint som snus det där Matte!! ;D
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|