|
Post by Tandapan on Jan 5, 2007 14:09:55 GMT 1
Jamenwiiiiiissst, här matar vi bilder igen... Fick äntligen till maskningen av hjulen, som jag av någon anledning har haft rejäla problem med. Krypmärken på däcken av gul dekalfilm. Fattas lite damm och mattlack. Sporrhjulet som följer med i lådan är av fel typ samt har för liten diameter så jag snodde ett av de fyra olika framjul som följer med i Eduard's P-400 och sedan svarvade jag till en fåra i slitbanan genom att sätta fast hjulet i en Dremel-liknande Black & Decker-pryl. Vågade inte köra med CO's motsvarande eftersom jag som sagt har haft problem med att chucken på den wobblar en del. Resultatet blev inte helt dåligt och inte helt bra, men bra mycket bättre än hjulet som följde med i lådan i alla fall (det grå som ligger intill). :-) Jag fick även modifiera sporrhjulstället så det gick in ett större hjul än vad som var avsett av modelltillverkaren samt konstruera ett nytt fälgcentrum. Allt detta hade man förmodligen fixat på en grisblink om man hade haft ett Punch & Die-set, men alas... Försöker få till träfärgen på trappstegen också och kanske börjar närma mig något som är både solblekt och lite fuktskadat. Ääähhtjavifårvälse. /Mattias
|
|
|
Post by Micke on Jan 5, 2007 17:08:49 GMT 1
Oh, when it all comes together.... DAAAMMMNN!!!
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 5, 2007 23:23:51 GMT 1
Scratchar några stoppklotsar till hjulen nu. Har gjort tre stycken och ska försöka tvinna ihop snören till dem av extremtunn koppartråd från en gammal gitarrmikrofon (jag vet, Bengt, blasphemy ;D ). Funsar på att måla två av dem gula och en röd därför att...ehh, det är roligare? Klotsarna är gjorda av Evergreen, ståltråd, blytråd och blyfolie. Blir kul att göra lite rost och flagad färg.
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Jan 6, 2007 0:15:46 GMT 1
Matte ! Imponerande detaljarbete - ser verkligen fram emot att få se slutresultatet med parkerad Hornet. Snygga stoppklossar !
//Thomas
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 6, 2007 3:29:12 GMT 1
Tack så mycket, Thomas och alla andra, för vänliga tillrop! Hoppas bara ni hojtar till om ni ser något som inte verkar passa in eller som jag har klantat till. Här kommer en bild på klotsarna målade. Ska fixa snören till dem också.
|
|
|
Post by Bengt on Jan 6, 2007 11:29:13 GMT 1
Så länge det inte är Fender-mickar så får du göra precis vad du vill Matte. ;D
|
|
|
Post by Braemp on Jan 8, 2007 8:40:25 GMT 1
Det är ju helt galet bra Matte! Stoppklotsarna blir kanon. Bra ide med att måla dem i olika färger också, alltså allt du tar i blir ju bra.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 8, 2007 13:28:09 GMT 1
Ja då får man sitta här och rodna lite då. Ja vissa saker är jag riktigt nöjd, med, medan t.ex. den där infamösa trappstegen nästan bara blir fulare och fulare, särskilt efter det att man sett detta sjukt bra vädrade hus, som Brämp skickade länk till idag: www.planetfigure.com/forums/index.php?showtopic=12350Jag tar nog och målar om den där trappstegen tror jag.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 14, 2007 3:23:33 GMT 1
Ruttnade på stegen i plast och köpte tunn plywood på Umeå RC i stället och med hjälp av den har jag börjat bygga en ny stege. Stegens gångjärn och andra rörliga detaljer ska bli fungerande. Fattas några stag på sidorna av den samt en läderrem som ska funka som säkring mellan stegens två delar. Jag hoppas nu bara att det ska se verklighetstroget med wash och flagad färg osv. Kul med lite träslöjd i alla fall! ;D Uschlig fokus på kameran men den syns nog vad det föreställer ändå. Edit: En lite skarpare bild, nu även med märlor och "snören": /Mattias
|
|
|
Post by Braemp on Jan 14, 2007 13:47:46 GMT 1
, helt galet! Jag tror att du har en sån där förminskningsmaskin som förekommer i Spirou och miniatyrerna.
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jan 14, 2007 19:20:20 GMT 1
Grymt snyggt Matte! Mycket imponerande!
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 27, 2007 0:10:50 GMT 1
Jag färgstrippade en gammal ackumulatorvagn från Revell, som från början har stått och missprytt min Beaufighter från Tamiya och har nu målat om den och börjat chippa och washa den lite. På första bilden är det en del overspray/överspray/blämakrääääga på hjulet men efter hela en (1) minuts hårt jobb med lite svart oljefärg ser det ut som på bild två. Kan säga att nästa gång jag målar gummiringarna på en Panzer/Panzerjäger/Schmetterling så kommer jag att köra oljefärg och inte orka maska och ha mig tills jag dör av ålderdom och allehanda krämpor. Torktiden är förstås längre på oljefärg än på t.ex. pentyl eller Humbrol, men det får man ta. Pentyl torkar väldigt snabbt.
|
|
|
Post by Micke on Jan 27, 2007 0:29:56 GMT 1
Jag må ha druckit ett (par) glas vin denna afton, men nog tycker jag att det ser ut som att du har lyckats måla plåten bucklig! [glow=red,2,300]Ohemult[/glow] trevlig liten vagn som kommer att lysa upp dio't som ett fång apelsiner.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 27, 2007 0:38:57 GMT 1
...nog tycker jag att det ser ut som att du har lyckats måla plåten bucklig! Det beror på en krökning i rumtiden! Edit: Bättre ett fång apelsiner än en påse skridskor!
|
|
|
Post by newsoft on Jan 27, 2007 1:08:02 GMT 1
JÄklars, vad snygga nötningar du har fått till på vagnen. Är det bara färgpennor, eller?
P.S. Kom ihåg: I det krökta rummet är bananen rak!
|
|