|
Post by Braemp on Nov 6, 2007 20:44:01 GMT 1
Du har definitivt lyckats med att plocka fram skönheten i planet Matte! Det ser ut som en mycket snabb kärra. Man vill ju bara hoppa i och starta upp... Ett helt fantastisk bygge på alla plan, själva konstruktionen, målningen , ytbehandling är ju helt klart i världsklass. Sen har vi bottenplatta, figurer, den lilla bp dunken, stegen, paraplyet, allt, allt har du lyckats få ihop med en omtanke, tjurighet och nogrannhet till vad jag skulle kalla den kompletta modellen! Det ända som är tråkigt är att det visst är klart nu. Kan bara gratulera dig matte!... och mig för att jag känner dig
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 7, 2007 9:41:24 GMT 1
Jag borde bjuppa på tårta för att hylla alla som orkat med detta bygge under ett års tid...
|
|
|
Post by Braemp on Nov 13, 2007 10:02:12 GMT 1
nu har jag kikat lite mer på den, fyå så oerhört snygg den är. som en liten pralin, man vill bara käka upp den
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 3, 2007 21:26:55 GMT 1
|
|
|
Post by aj on Dec 4, 2007 0:14:30 GMT 1
Va kul och höra att jag har inspirerat dig att färdigställa Hornetdioramat, för nu sitter jag och katten o bara njuter av ett stycke modellpoesi i världsklass. Att få till det så snyggt kan vi andra bara drömma om. När jag nu tittar på ditt färdiga diorama, slås jag av hur bottenplattans form passar ihop med plantypen. De är som gjorda för varandra. Slutligen, klossarna och den lilla trasan på stegen, små detaljer som får mig att utstöta ett...... Whoow ! (Katten, Mjaau !) P.S. Skylten på plattan, elegant. Hur gjorde du den ? MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 4, 2007 9:33:38 GMT 1
Tack så mycket, Anders! Det där värmde bättre än glögg.
Ja basplattan blev faktiskt rätt lyckad i formen om jag så får säga. Dioramat ser kanske inte så väldigt "casual" ut med propellrar som är i exakt läge och med flygplanet placerat exakt mitt på plattan osv, men åtminstone finns några detaljer som bryter mot all symmetri. Nästa diorama får bli lite mer naturligt i upplägget kanske.
Plaketten/skylten är gjord i Adobe Illustrator och sedan spegelvänd och utskriven på baksidan av ett OH-blad (tror det är Brämpa som är upphov till den idén) och därefter så är den målad med Tamiya Titanium Gold på baksidan så att guldfärgen lyser igenom i bokstäverna och ramen. Därefter är den monterad med hjälp av dubbelhäftande tejp på en bit tjock Evergreen och slutligen sprutmålad med Vallejos svartfärg på sidor och baksida.
Ni får gärna tycka till om den blev bra eller ej. Själv tycker jag den ser lite halvdan ut och är det fler som tycker att den drar ned helhetsintrycket så ska jag fixa en annan.
/Mattias
|
|
|
Post by newsoft on Dec 4, 2007 11:58:29 GMT 1
Diot blev ju helt suveränt som väntat. Skylten tycker jag gör sig otroligt bra på bild. Mycket elegant som aj sade. Du kanske blir lite hemmablind eftersom du gjort den och inte behöver fundera på hur fasen du har fått den så bra. Gillar att skvadronsmärkena är med.
|
|
|
Post by Micke on Dec 4, 2007 13:14:59 GMT 1
Brutal ärlighet Flygplan: Mycket snyggt bygge! Det får dessutom plus i kanten eftersom det inte är världens lättaste byggsats att få ihop. Målning och vädring är i toppklass. Figurer + tillbehör: Naturliga poser. Figurerna berättar en lågmäld historia. Inte för belamrat. Mycket snyggt målning- och vädringssarbete. Scratchbyggda detaljer höjer värdet oerhört i mina ögon. Basplatta: Den triangulära basplattan är både styrkan och svagheten i detta fina diorama. Styrka - Därför att den passar så perfekt till ett flygplan med denna storlek och form. Svaghet - På grund av att dess form tyvärr begränsar möjligheterna till fri utplacering av flygplan och tillbehör vilket ger ett lätt "stelt" intryck IMO. Skylten: Ärligt talat så tycker jag att den är för plottrig. Jag är en stor anhängare av "less is more"-doktrinen. Jag gillar enkla typsnitt som är lättlästa. Inte blanda kursiv och rak text på samma skylt. En (1) Sq. badge skulle ha räckt för mig. Mindre skruvskallar eftersom dessa är för prominenta i mina ögon. Betyg 9/10 ;D MVH /Micke
|
|
|
Post by aj on Dec 4, 2007 16:02:57 GMT 1
Jag ger 10 räkor av 10 möjliga ! Hmm, är inte det där en av husses gubbar ? MVH ( Keyser) Zosse
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Dec 4, 2007 21:33:24 GMT 1
Det här tycker jag är en fantastiskt fin komposition. Bra balans mellan de olika ingående "stämmorna" och ett homogent helhetsintryck. Mycket "krispigt" utförda detaljer som lyfter helheten. Betyg: MVG+++
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 4, 2007 22:54:40 GMT 1
Tusen tack för vänliga och konstruktiva kommentarer!!! Micke: Precis det där är det jag menar. Jag fattar inte att jag, som jobbar med annonser och grafik dagligen, blev så hemmablind att jag plottrade till det på det där sättet. Ska söka runt lite efter ett bättre och mer stilrent alternativ tror jag. Har en annan idé om att använda skvadronens motto på skylten eftersom det är rätt coolt: "Strike True"
|
|