|
Post by Tandapan on Nov 30, 2006 22:35:07 GMT 1
Jag var inte riktigt nöjd med pitotröret så jag följde Mickes råd om att använda "rör" från en kanyl i stället. Behöll dock Karaya-pipan som yttre rör. En liten droppe cyanoakrylat fungerade bra som spackel för att få en mjuk övergång mellan rören och sedan limmade jag dit en liten plutt blyfolie i form av en hulling. Får se hur det ser ut med lite färg på, men det verkar lovande. Önskar man hade Minimeca Tubing eller vad det är de brukar använda i t.ex. Tamiya Model Magazine International, men det här fungerar ju också.
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 12, 2006 0:15:14 GMT 1
Har mest jobbat med basplattan i dagarna men hittade även igen en trappstege i "trä" från DML's gamla Me 262 som jag målat med Tamiya-färger och oljefärg. Kul att göra något sådant som bryter av mot det vanliga byggandet. Edit: Tänkte ha den under en av motorgondolerna eventuellt, med någon oljig trasa slängd över den. Tjaa, vi får se vad man hittar på.
|
|
|
Post by Braemp on Dec 12, 2006 10:48:55 GMT 1
fantastico! Oljewash is da shit!
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 12, 2006 13:24:32 GMT 1
Just ja, ska matta ned och lägga daskiga filter på stegen förstås, så den inte ser ut som någon skulle ha nallat den från en lyxjakt i mahogny. ;D
|
|
|
Post by Micke on Dec 12, 2006 13:57:45 GMT 1
Det där ser riktigt trevligt ut men tänk också på hur trä mår av långvarig exponering i sol och fukt.
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 16, 2006 16:51:15 GMT 1
Basplattan är på G. Hittade inga underlägg av kork, så jag köpte passepartout-papper med självhäftande baksida (på Clas Ohlson) och skar ut en triangel, som är en nedskalad motsvarighet till valnötskärbrädans dimensioner. Kletade på finkornigt sandspackel över fotopapperet och limmade fast en bit gräsmatta längst bak på plattan. Gräsmattan är någon gammal ful (gräslig?) grej jag köpt på Modellex i Örebro men den funkar jättebra som bas. Därefter har jag ritat upp "betongplattorna" med blyerts och sedan, medelst stållinjal och en gammal fintandad såg, ritsade jag skarvarna mellan dem. Penslade på utspätt vitlim på gräsmattan och strödde på Woodland Scenics Static Grass Flock som sedan har tuktats lite, sprayats en annan grönfärg och torrborstats med gult och grönt och brunt och allt vad det var. Jag har även hunnit göra några små låga slybuskar men de ser lite aviga ut på bilderna eftersom de inte är målade ännu och dessutom väntar på att få lite sällskap av längre grässtrån som jag inte hunnit köpa ännu. Finns väl på Fantasia så det blir en tur dit i veckan. De små gräsfläckarna jag gjort i några av betongplattornas sprickor och skarvar behöver fixas så de ser mer uttorkade och solblekta ut också förstås.
|
|
|
Post by Krilleman on Dec 16, 2006 16:55:12 GMT 1
Fasiken va snyggt.
|
|
|
Post by Micke on Dec 16, 2006 17:07:41 GMT 1
Håller med! Det ser kanonfint ut. Fråga: Finns det något standardmått för segmenten på en betongbana? Jag har letat på nätet men inte hittat något. Varje gång jag börjar bygga en basplatta för flygplan är det samma sak och det slutar med att jag får göra en uppskattning. Är inte riktigt nöjd med det. ANAL! ;D
|
|
|
Post by Braemp on Dec 16, 2006 21:38:35 GMT 1
Helt fantastiskt snyggt! Formen på plattan är genial
|
|
|
Post by aj on Dec 16, 2006 21:57:56 GMT 1
Av formen på basplattan kan jag bara utröna följande : " Varning för kanonbygge " Kul med en annorlunda presentation, ser väldigt bra ut ! MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Dec 16, 2006 22:24:26 GMT 1
Damn! Blev ju superbra! Det kommer definitivt att lyfta fram modellen. Tummen upp!
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 17, 2006 11:35:15 GMT 1
Oj, tackar så mycket! Micke: Det känns som att betongplattorna på min basplatta är lite väl små. Faktum är att jag inte ens vet riktigt hur det såg ut i Kai Tak 1954, bortsett från ett foto jag grävt fram, föreställande en Lockheed Neptune som står på plattan där just det årtalet. Går tyvärr inte att avgöra hur betongen såg ut, så jag har tagit mig grova artistiska friheter... Fotot av Neptune:n nedan: www.verslo.is/baldur/p2/cd8_1000.jpg
|
|
|
Post by Micke on Dec 17, 2006 13:32:42 GMT 1
Nej, jag misstänker att det knappast fanns någon standard på dessa betongplattor under kriget och även om man skulle hitta en bild så är det svårt att avgöra hur stora dessa plattor var. Huvudsaken är att det SER bra ut när man gör ett diorama... och ditt ser sannerligen bra ut.
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 18, 2006 0:12:34 GMT 1
|
|
|
Post by Micke on Dec 18, 2006 13:43:21 GMT 1
Tänk att man kan bli alldelens varm av att se en rostig BP-dunk i 1/48! 10 pyssel och knåp-poäng till dig! ;D
|
|