|
Post by Tandapan on Mar 5, 2008 19:57:37 GMT 1
Låter som att du gjort tvärtemot hur jag trodde du hade gjort det, så jag noterar och lär av mästarens tips.
|
|
|
Post by Braemp on Mar 27, 2008 22:19:52 GMT 1
Lite påskpyssel; Shotgun rider. Taskiga bilder tyvärr... /B
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Mar 27, 2008 23:43:38 GMT 1
...men härliga "figgar"...
|
|
|
Post by Force on Mar 28, 2008 19:47:42 GMT 1
Taskiga bilder kanske det är (fast man ser ju det man behöver så dom duger åt mig)...men SNYGGT blir det i alla fall. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Braemp on Mar 30, 2008 20:07:57 GMT 1
Lite bättre bilder bara. En del finputs kvar att göra. En sko och ben ska också grejas. Tanken är att de här killarna ska spana in en tjeckisk servitris...
|
|
|
Post by Braemp on Apr 11, 2008 19:23:45 GMT 1
Och här kommer en tämligen ointressant bild av ytterligare en gubbe som jag tänkte göra. Det är iallafall skelettet som jag sedan klär med putty. Huvud från hornet, skor från DML likaså Karbinen. Jag är inte helt hundra säker på att armarna ska ha den positionen, ser lite konstlat ut tycker jag. Vad säger ni?
|
|
|
Post by newsoft on Apr 11, 2008 22:51:39 GMT 1
Ja, vad säger man? Fattar fortfarande inte att du skulpterar eget. Det är ju faktiskt nästan konst.
|
|
|
Post by Bengt on Apr 13, 2008 22:54:00 GMT 1
Svårt att uttala sej utan att ha sett ansatsen på riktigt men det enda som jag skulle kunna tänka mej är att du minskar vinkeln på vänstra armbågen något. Om han hejdat sej, står på hälarna och kollar upp mot något så borde armbågens centrallinje hamna nästan i linje med ryggen. Eller?
Sen måste jag få skita i det blå skåpet: du är en underbar skulptör, ingen tvekan om det. Men ... något med positionen av vänster fot på föraren stör mej. Om det är avsaknaden av vridningsrynkor på det nedstoppade byxbenet eller något annat kan jag inte säga men jag får inte biologin att stämma. Foton har en förmåga att förstora allt, det vet jag, så det kanske ser helt annorlunda ut i verkligheten.
|
|
|
Post by one0wonder on Apr 15, 2008 23:51:42 GMT 1
biologin säger benbrott tycker jag då ...men va fan vet6 jag
|
|
|
Post by Braemp on Apr 17, 2008 22:12:27 GMT 1
Jaoo ni har nog alldeles rätt där Bengt och Johan, benet/foten ser lite lite konstig i verkligheten också. Nu när jag studerat den lite så är det en onaturlig böj på benet (dessutom tycker jag att byxbenet blev lite för lite bylsigt) det borde vara rakare och böjen skulle sitta i ankeln. Får helt enkelt göra om lite. Jag försokte rita in ett tänkt skelett, svart linje som det är nu och röd linje som det borde vara utan benbrott. Tack Bengt för att du gjorde mig uppmärksam på detta. Det är absolut inget att be om ursäkt för. Faktum är att det är en av anledningarna till att kvallan på detta forum är så hög, att det består av medlemmar som faktiskt visar på de saker man kan förbättra och kommer med konkret och konstruktiv kritik. Det tackar jag speciellt för, det är lätt att ibland bli lite hemmablind. Nu tillbaka till byggbordet.
|
|
|
Post by Braemp on Apr 25, 2008 18:29:40 GMT 1
Så har killen fått ett par byxor. Armarnas position har jag också ändrat lite, men de blir inte helt slutgiltiga förrän överkroppen är färdig skulpterad. Härnäst kommer jag att lägga stridsbältet och ändra en del veck som jag inte är helt nöjd med. Efter det ger jag mig på överkroppen. Har också börjat med skelettet till en fjärde figur.
|
|
|
Post by Braemp on May 31, 2008 10:38:32 GMT 1
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade vad som hänt på jeepfronten så idag tog jag tag i kameran och fotade lite. Jag tyckte att vänstersidan kändes tom och tråkig jämfört med högersida där det händer en massa, eller åtminstone hänger en spade och en yxa. Lösningen var att montera en Thompson med fodral. I kitet kommer en sådan med och givetvis följer en etsad dito med Abers set. Jag valde den etsade varianten och gjorde remmarna av kaviartub. Ammoväskan är från tamiya men upphottad med spännen och rem. Efter ett par ommålningar infann sig rätta läderkänslan. Sen har jag lastat i lite pryttlar. Ett par ryggsäckar, också från tamiya, lite hjälmar och diverse grejs. Granaterna i hjälmen känns lite "hollywood" så det ska jag nog byta ut. Tyvärr ska ju sedan toppen på så allt godis kommer väl inte att synas jätteväl Kartor och andra trycksaker har Bengt hjälpt mig skriva ut på sin Alps-skrivare när det begav sig. Internet är en outtömlig källa för kartor, tidningar, manulaer, affischer och dylikt. Den senaste figgen har fått ett huvud och lite mer kläder. Huvet är hornet men med en hjälm från tamiya. Min nya fina fräs kom till hands när det gällde att urholka ur hjälmen. Fantastisk liten pryl det där. Det följde med nån sorts glasfiberpensel som jag tror kommer att vara mycket behjälplig när jag ska putsa till figuren. Kragen på jackan är jag inte alls nöjd med å den ska jag jobba på. Pistolhölstret, ammoväskorna och vattenflaskan kommer från DML nya gen II figurer-Även dojjorna. vänsterhand från hornet, men ned ny tumme för att greppa ciggen. Den högra skulpade jag själv för att få ett riktigt grepp om M1:an. Ser att jag inte är riktigt klar med den handen ännu, bra med kamera.. Lördakväll vid korvkiosken? Vad döljer sig därborta? Nazis? Tigers? ..Eller... /B
|
|
|
Post by Tandapan on Jun 5, 2008 9:53:07 GMT 1
Ahh, dem Yuorüpean hoes! ;D
Råsnyggt, Lars, verkligen. Underbar mängd bråte inne i jeepen också. Ser bebodd ut. Figgen med cykelhjälmen kommer att bli schwainig. Gillar posen du fått till.
|
|
|
Post by one0wonder on Jun 13, 2008 23:15:11 GMT 1
nicely
|
|
|
Post by Bengt on Oct 27, 2008 16:04:09 GMT 1
(...) och en (mindre K-rations) som Bengt hjälpte mig med och skrev ut på sin eminenta ALPs skrivare, när den fungerade. En sak som jag länge tänkt påpeka men som fallit mej ur minnet varenda gång. Det där arket var inte utskrivet på ALPS'en utan på vanlig jämra blåckstråle. Jag tror att det skulle bli ännu bättre på färglaser, tricket är bara att hitta papper med rätt tyngd och struktur. Så om du (eller någon annan) är i behov av matlådor så finns fortfarande möjligheten.
|
|