|
Post by Tandapan on Nov 24, 2007 21:07:14 GMT 1
Archer... Duplo... Geni...
|
|
|
Post by newsoft on Nov 24, 2007 22:19:13 GMT 1
Kanske nån form av Post-it har ännu sämre vidhäftningsförmåga? Bättre i ditt fall då.
|
|
|
Post by Braemp on Nov 25, 2007 18:51:37 GMT 1
ja sedär vad bra det är med detta forum, nu slapp jag göra bort mig. Bort med blåtejp och fram med post-it lapparna. Tack för tipset Anders och newsoft.
|
|
|
Post by Braemp on Dec 1, 2007 22:56:21 GMT 1
jag slarvade lite när jag skar lös lyktglasen till strålkastarna och sabbade ett. :(Då vart jag ju tvingad att köpa dessa små juvler från resicast. ;D De är faktiskt helt geniala med reflektorerna redan påklistade. Behöver inte ens måla utan bara försiktigt limma fast lyktglasen. mumma..
|
|
|
Post by newsoft on Dec 2, 2007 3:04:02 GMT 1
Är inte det där Inger & Lasse Sandbergs Tummen, fast utrustad med pannlampa?? (vår 70-talskompis, Tummen)
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 3, 2007 11:23:37 GMT 1
Coolt. Jag är sugen på att skaffa sådana linser från Resicast eller MV Lenses men jag vill nog se dem IRL innan jag bestämmer mig för vilket set jag vill ha. Men du, limmar man dem med cyanoakrylat då eller vad?
|
|
|
Post by Braemp on Dec 3, 2007 19:37:31 GMT 1
LOL! passar fint för en kille som använder Duplo...
Hur jag limmar fast dem vet jag inte riktigt, men jag tror att jag skulle vara lite försiktig med cyanolim eftersom det ibland kan ge en otrevlig "imma" på klarplast. Tror jag nog håller mig till vanliga vitlimmet.
|
|
|
Post by Braemp on Jan 10, 2008 19:31:53 GMT 1
Efter ett litet juluppehåll (med present från modelltomten ) så har jag börjat vädringen av jeepen. Olika washer, torrborstning och och att kastas mellan lycka och förtvivlan när jag emellanåt totalt kraschar i arbetet. Nu är det ju som tur inget showroom exemplar som jag bygger utan det ska bli en riktigt sliten och skitig historia, så jag får liksom svälja att allt finlir med nogrann målning och annat utfört förarbete och pre-shading, filter och allt vad det heter, försvinner i processen. Nåja det är inte målet utan vägen dit som ändå är det roliga. Nu ska jag ge mig i kast med hjulen- Det blir en historia på liv och död kan jag lova.
|
|
|
Post by aj on Jan 12, 2008 11:31:19 GMT 1
Ursnygg vädring ! En fråga, hur smutsar du ner vindrutan ? Har du någon sorts mall för vindrutetorkarnas framfart ? MVH Anders
|
|
|
Post by Braemp on Jan 13, 2008 12:20:28 GMT 1
tackar Anders. Vindrutetorkarmasker gör jag själv av tamiya maskeringstejp. Sen sprutmålar jag med mattlack.
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Jan 13, 2008 16:33:32 GMT 1
Oj oj så snygg den blir! En tanke som slog mig bara var att när man kliver i och ur ett fordon som är dammigt så blir det alltid spår från händerna då man greppar i dörrar och m.m...(eller byxben som stryker bort damm från trösklarna tex..)
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 15, 2008 13:19:05 GMT 1
Suverän lera i hjulhusen. Svårt att se på bilderna, men radion ser också baskat nice ut. Jag måste försöka få upp ångan igen jag också, känner jag nu.
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 16, 2008 20:13:33 GMT 1
Rackarns så fint lars. Det är så underbart att se vad du kan göra för mästerverk av den "enklaste" modell. Mycket imponerad.
|
|
|
Post by Braemp on Jan 21, 2008 20:32:05 GMT 1
jao du har så rätt så Anton och det är lustigt att du nämner det eftersom det var en effekt jag försökte få till. Jag ville verkligen få kontrast mellan blank och matt. Matt=dammig och blank=odammig där besättningen klämt med chipsfingrarna... ja ni fattar . Om jag testar den här hårspraystekniken som alla talar om så borde det bli bra, tänkte jag. Sagt och gjort. Sprayade hårspray på den blanka ytan och lackade sedan över med matt. Gnussade med en styv pensel och vatten och sedär; en total katastrof uppenbarar sig när det torkar. En gul fläckig hinna som täckte stora delar av modellen. Gråt och tandagnisslan nästan så den åkte ner i papperskorgen. Jag bestämde mig dock att sova på saken. Dagen därpå samlade jag mig och testade att sprayade på blanklack.. Puuh effekten försvann. Nu gav jag mig tid att studera jeepen ordentligt och faktiskt på vissa ställen var den helt rätt, tex på kofångaren, där jag också lät den vara kvar. Nu är jag rätt nöjd med experimenterande på denna modell så nu håller jag mig till välkända tekniker och kommer ihåg att testa på nåt skräp innan. Figgen i lådan är faktiskt riktigt bra. Jag hade dock en annan bild i huvudet hur han skulle se ut så jag har ändrat lite. Tänkte han skulle sitta och hänga sådär lite amerikanskt. Det där med handgranater i stridsselen vet jag inte riktigt hur vanligt det var. Kanske lite väl mycket hollywood. Jag får se om de sitter kvar till slutet.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 22, 2008 13:13:57 GMT 1
Jag har sett tydliga referensbilder ur en dokumentär som jag tror heter "Rambo" där man ser granater som sitter fast i stridsselen. ;D
Gattdäääääääm så coolt det där kommer att bli! Hur går det med hjulen till den då? Artar det sig eller?
|
|