|
Post by Braemp on Oct 18, 2007 14:36:15 GMT 1
Det verkar hända en massa roligt på byggfronten i Umeå. Det där med en lokal verkar vara enormt trevligt må jag säga, synd bara att det är en bit för mig att resa. Lite lång även för en inlandsbo. Hursom så bidrar trevliga bilder och spännande byggrapporter mycket till att dra igång bygglust och inspiration. Tänkte att jag ska uppdatera lite vad jag har pysslat med den senaste tiden, sen nån gång i somras närmare bestämt. Jag fortsätter på temat spaningsfordon och jeepar med, just en det: En Jeep, en Willys för att vara exakt. Det är Tamiyas förnämliga modell i 1:35, som väl i dagarna även kommer i 1:48 vad jag förstått. Bygger man den ur lådan går det raskt och man får en riktigt fin liten kopia av denna berömda bil. Dock har den sina brister främst i att den har lite förenklade och att vissa detaljer saknas helt. En snabb sökning på Googel ger allt man kan önska i referensmaterial och jag köpte Abers Ets-set, men det är mycket från det som jag inte kommer att använda. Jag är ledsen över de obraiga bilderna. Ska skärpa mig och köra en ny fotosejour då jag ska ta lite bättre bilder.
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 18, 2007 14:43:18 GMT 1
Aha! Det byggs!
Ser riktigt lovande ut. Är det ett kartbord i baksätet på den eller vad ska det bli?
|
|
|
Post by Braemp on Oct 18, 2007 15:14:33 GMT 1
Nej inte ett kartbord, det är en radiohylla, kommer mera bilder.
|
|
|
Post by Micke on Oct 18, 2007 16:05:21 GMT 1
Vilken liten pärla! Ja, vi saknar dig här i Ume kan du tro.
|
|
|
Post by newsoft on Oct 18, 2007 18:53:39 GMT 1
Ännu ett mästerverk. Vad annars?
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 19, 2007 10:17:20 GMT 1
Nej inte ett kartbord, det är en radiohylla, kommer mera bilder. OK, någon måste ju ställa de dumma frågorna också. ;D
|
|
|
Post by Braemp on Oct 26, 2007 9:57:26 GMT 1
Newsoft: Min favvobild är nog denna... ;D Förlåt Matte det var absolut inte meningen att mosa till dig med ett snorkigt svar, det skulle givetvis lika gärna varit ett kartbord eller ett fikabord för den delen. Nu känner jag att jag kommer in på ett sidospår om min Morbror Rune som skulle bygga om en gammal buss till semesterfordon. Där skulle finnas ett plåtbord och sen skulle man ha magneter i muggarna så att "-chokladen inte skvimpar ut". En rejäl frysbox med en halv kalv och hembakt tunnbröd, var en annan av installationerna. Nu blev det ingen husbil utan ett sågverk av den bussen.
|
|
|
Post by Braemp on Oct 26, 2007 14:10:04 GMT 1
Här är bygget idag, alla detaljer är nu på plats och jag ska bara tvätta av alla ostkroksflottiga fingeravtryck innan jag målar den. Radiohylla med tillhörande radio. Den kommer från verlinden och det enda som behövs är lite sladdar. Det var en telefonlur ingjuten på radion, jag har skurit lös den och kommer att lägga den på ett säte eller liknande. Den mesta detaljeringen är smågrejor som tex saknade bultar eller nitar. Enkelt att fixa: Märk vart de ska sitta sedan tog jag en vass nål och tryckte till. Plasten tränger ut och det blir kanonsnygga nitskallar. Bultarna på handtagsfästet är varmdragen tapp. Jag brukar använda någon kontrasterande färg på tappen, så jag lättare ser vart de hamnar. Instrumentpanelen: De små spännena som knäpper fast vindrutan i uppläget var icke lite frustrerande att få ihop. Hållaren för vapnet bytte jag ut mot etsat dito. Den som kommer med i lådan har en Garand M1 ingjuten. Det följer med en instrumentpanel och tryckta mätare med Abers etsark. Instrumenten är dock helt värdelösa eftersom de är i princip helt svarta med ytterst, ytterst otydliga siffror och visare, skulle vara mycket bättre att måla mätarna svarat och torrborsta lite vitt på den i plast, den etsade panelen är inte heller bättre detaljerad utan innebär bara massor med jobb. Nu har jag slagit på stort och beställt mätare från Archer, gnuggdekaler alltså. Övrigt smått som jag lagt dit är pedalerna och en strömkabel till radion. man kan ju fråga sig varför jag nu lagt ner en massa jobb på inredningen eftersom jag tänkte sätta kapell på den. Kapellet är gjort av A+B putty på en ram av plastic card, enligt samma princip som kapellet på 250-halvbandaren i tidigare tråd. Det är intressant vilket annorlunda utseende och karaktär en willys får med kapell. Jag har gjort det i två delar med själva taket först och sedan baksidan, fönstret är utskuret efter det torkat. Ska lägga till lite sömmar och smådetaljer bara. Stöttorna är najtråd. /Braemp
|
|
|
Post by Micke on Oct 26, 2007 14:40:12 GMT 1
Man baxnar över din modellbyggarkonst! Jag har sagt det tidigare: Du får det att låta så lätt... men när tillochmed du bitchar över etsspännena på vindrutan då vet jag att det är WAAAAAY beyond me.
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 26, 2007 15:59:30 GMT 1
Väldigt sjukt bygge, ditt gamla skogstroll. Jag baxnar också. Nej, jag tog inte illa upp. Jag är för korkad för det.
|
|
|
Post by Braemp on Oct 26, 2007 17:24:44 GMT 1
Om du tycker att jag får det att verka enkelt, ska du höra min morbror Rune berätta hur man bygger om en buss till ett sågverk...
|
|
|
Post by aj on Oct 27, 2007 13:28:13 GMT 1
Kapellet får mig att tala i tungor, typ Carola. Fantastiskt snyggt, ser ut som en " köpesdel " MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Oct 28, 2007 10:35:37 GMT 1
Jadu, Lars... Kapellet är det snyggaste jag har sett, tom snyggare än riktiga kapell. Skruvskallarna på handtagen måste vara mikroskopiskt små, ändå lyckas du placera dem med mikrometerprecision. Att se dina byggen här hos oss är som att se Elvis Presley bland de första uttagningarna i Idol.
|
|
|
Post by Braemp on Nov 24, 2007 15:01:57 GMT 1
man tackar, speciellt för jämförelsen med Elvis den uppskattar jag Har jobbat vidare och fått färg på. Jag experimenterade lite med pre- shading denna gången. Det syns kanske inte sådär jättebra på bilderna men det är rätt stora nyansskillnader mellan de djupa skuggpartierna och ljusare ytorna. Jag har också lagt på ett lager jonsons klar för att skydda målningen lite. Jag har börjat med att lägga på dekalerna som syns. Det är drytransfers från archer och verlinden. Det är en del regnummer som ska på så det tar lite tid. Egentligen så skulle det gå mycket snabbare med våtdekaler och dessutom så slipper man ju den förhatliga "silvringen" med blanklacken som underlag, men gnuggdekalerna ger en möjlighet att göra den lite mer personlig och sen är det ju kul att handla grejer Märkningen på stänkskärmarna "TP 25" är förövrigt våtdekaler från kitet. Ett litet problem är att skydda redan ditgnuggade dekaler när man ska sätta på nya. Stjärnan på huven fick en liten törn vilket kanske inte gör så jättemycket eftersom jag ju sedan ska nöta upp kärran rejält. Nu har jag hittat sån skyddstejp med låg vidhäftningsförmåga (blå maskeringstejp) som jag tänker testa.
|
|
|
Post by aj on Nov 24, 2007 20:09:16 GMT 1
En liten varning! Använde sådan blå tejp till mitt första misslyckade försök med Sportprisers bottenplatta. Tejpen hade för bra vidhäftningsförmåga, drog bort beläggningen på flera ställen. Hoppas du tänker testa först på ngt annat, jag vill inte att en sådan juvel som du har på gång hamnar i en " diarre`" tråd MVH Anders
|
|