|
Post by Tandapan on May 17, 2007 14:56:16 GMT 1
Får se om det där blir slutgiltig placering av figurer och tillbehör. Tycker det ser lite tomt ut ändå, så frågan är om man skulle ha haft scratchat någon verktygslåda och något annat skojs. En brandsläckare kanske?
|
|
|
Post by Tandapan on May 20, 2007 18:28:41 GMT 1
Nu är den klarlackad och dekalerad. Sedan blir det pin-wash och vädring. Dekalerna behöver tonas ned en hel del för att matcha hur pass blekt denna individ var på ovansidan. Dekalerna var helt OK. Tryckta av Microscale men underligt nog så reagerade de inte så mycket som jag hoppats, på Micro Sol, så det blir några vändor till för att tvinga ned dem i panellinjerna. Kul i alla fall att ha fått på lite färgklickar på ett annars rätt diskret målningsschema.
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on May 20, 2007 19:21:20 GMT 1
Nice! Ja, det blir en riktig färgglad Hornet jämfört med min. ;D Jag brukar ta en skalpell och försiktigt skära dekalen längs panellinjen när den inte vill foga sig efter ytan. Sedan lägga på en droppe Micro-Sol då brukar det ordna sig.
Jon
|
|
|
Post by Micke on May 21, 2007 12:53:51 GMT 1
Wow! Dekalerna ger verkligen Horneten liv! Mycket trevligt. Men jag håller med om att nedtoning behövs eftersom de "poppar" ut litet väl hårt för tillfället.
Sweeet!
|
|
|
Post by Tandapan on May 24, 2007 19:45:50 GMT 1
Ett stort steg för en människa men ett litet steg för mänskligheten; nu har jag lagt en wash samt mattlackat planet. Blir lika förvånad varje gång över hur otroligt bra en wash av vattenfärg funkar på en blanklackad yta. Tog inte lång stund att gå över hela flygplanet. Nu återstår det roligaste, vädring, blekning och att försöka få de ännu rätt kontrastrika panellinjerna att mixa sig bättre med omgivningen.
|
|
|
Post by Braemp on May 25, 2007 15:11:08 GMT 1
oooooooOOOOOOOOooOOh! Mästar är tillbaka. Tror nog att detta var den snyggaste blekta brittiska kammot jag någonsin sett! Det här kommer att bli en klassiker inom modellbygge. Och ja-aa väldigt slarvigt byggt matte, finns inte en minsta lilla skavank där inte. Panellinjerna är ju tamigfan erotik!
|
|
|
Post by Tandapan on May 25, 2007 23:59:04 GMT 1
Haha, jag får medge att den noggrannhet jag ägnat detta bygge faktiskt har betalat av sig bra vad gäller finishen. Nu är det sena natta, men jag ska sätta mig och studera hur jag bäst ska återskapa trovärdiga sotavlagringar från avgaserna och sedan eventuellt börja måla dit dem.
|
|
|
Post by Tandapan on May 26, 2007 15:42:21 GMT 1
Nu har blekningen av de dekaler som sitter på horisontella ytor på planets ovansida påbörjats. Gjort medelst pastellkritepulver i vit och ljust blågrå nyans. Det ser lite blaffigt ut på den röda pricken mitt i men det är mest kameran som ser sådant. Har jämnat till det lite sedan fotot togs: Dessutom har jag börjat spraya sotavlagringar från avgaserna. Tror jag har lagt på 5-6 olika nyanser av allt från svart till vitt, men det återstår lite för att bryta upp ytan lite i dem. Får kanske chippa eller försiktigt slipa lite på vissa ställen:
|
|
|
Post by newsoft on May 26, 2007 17:00:05 GMT 1
Att det funkar så bra med kritpulver på dekaler var ju en positiv överraskning. Sotavlagringarna blir mycket övertygande. En fråga: Skall du bleka rundlarna lite mindre på undersidan? Logiskt sett borde de ju utsatts för mindre UV-strålning. Just a thought.
|
|
|
Post by Braemp on May 26, 2007 23:30:54 GMT 1
fantastiskt! avgasavlagringarna ser ännu mer fantastiska ut! inte bara några bruna ränder som man kan se ibland på modeller, utan sådär "blyiga" som de ser ut i verkligheten.
|
|
|
Post by Krilleman on May 28, 2007 7:03:30 GMT 1
Jag har dessvärre fått slut på superlativ så jag ta ett enkelt istället. Snyggt Matte!
|
|
|
Post by Micke on May 28, 2007 15:01:39 GMT 1
Eftersom jag haft turen att få besöka Matte några gången under våren så har jag haft nöjet att se Horneten växa fram "live" sas. Jag kan säga att bilderna här på forumet inte gör den rättvisa. Panellinjerna är som sagt en aning för kontrastrika men jag tror att det kommer att bli bra efter du lagt ner litet mer TLC på dessa. Blekningen av dekalerna ser ohemult bra ut och sotavlagringarna är nog de bästa jag någonsin sett! Ser fram emot nästa rapport. /M
|
|
|
Post by Tandapan on May 29, 2007 10:33:51 GMT 1
Jag grunnar som bäst på hur jag ska ljusa upp panellinjerna på ovansidan eftersom de inte bara ser för mörka ut på fotona, utan de facto är för mörka även IRL. Ska blanda lämpliga kulörer av oljefärg och experimentera lite lätt. På undersidan däremot blev de riktigt bra om jag så får säga. Lagom kontrast.
Kanske till och med går att blanda ny vattenfärg för att reparera skadan, men vi får se. Blekningarna, som numera omfattar alla dekaler ovan midjelinjen på planet, blev på det stora hela bra. Dessutom har jag börjar att väldigt försiktigt ljusa upp de grå fälten med hjälp av färgspruta och mycket blaskig färg och eftersom jag sprayar i "cloud patterns" så blir effekten subtil. Igår var jag för trött för att orka bygga men förhoppningsvis kan jag ge de gröna fälten samma behandling i kväll.
|
|
|
Post by Tandapan on May 29, 2007 22:40:19 GMT 1
Nu har jag gjort om panellinjerna på ovansidan. Det blev oljefärg. Det bidrog även till att planet blev mörkare på ovansidan så jag tror jag får ta och ljusa upp det igen. Lite väl mycket rutmönster också. Nåja, skam den som ger sig...
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 5, 2007 21:13:33 GMT 1
Lite har i alla fall blivit gjort på den oändliga historien om Horneten nu under semestern. Jag har tagit tag i att maskera cockpit-huven. Gruvade mig (ovanligt...) för det i och med att den dels ju är vacuum-formad, dels behöver maskas både på in- och utsidan för att man inte ska se att den bara är målad på utsidan och att gråfärgen som ska föreställa svart cockpit-färg ser blank ut. Således är den först målad med XF-63 German Grey på in- och utsida och därefter med grönfärg på utsidan och till sist mattlack både inne och ute. Maskningen verkar ha gått efter omständigheterna bra och som tur är lyckades jag få till den tunna linjen längst fram. Huvens form gjorde att det var svårt att maska där. Jag gjorde även lite mikrochippning på de få metallytor som planet har, med hjälp av skumgummi doppat i olika färgkulörer beroende på var chippningen skulle appliceras. Hade stora bryderier över hur jag skulle få till denna chippning på avgasavlagringarna, men ibland är det tur att man väntar på att man ska komma ihåg en teknik som den med skumgummit. Vidare har jag suttit och knypplat på en mekaniker som följde med i Monograms A-26B Invader och jag har sågat bort stackarns högerhand (där han höll i en klumpigt gjuten verktygslåda) och ersatt den med en bättre gjuten hand. Dessutom hade han något slags blobb i stället för en del av skärmmössan och öronen, så jag tog Micro Chiseln och skalpeller och skulpterade fram öron på honom så han hör något... Han är grundad och har fått lite ökenfärg på sig så snart går målningen vidare. Inte helt bra skärpedjup på alla bilder men jag experimenterar med min nya kamera så ni får ha överseende. Limma lugnt! /Mattias
|
|