|
Post by Tandapan on Apr 22, 2007 23:17:06 GMT 1
Har hunnit måla en stund i helgen och resultatet är en lite uppljusad pilotfigur. Börjar fatta varför det är så svårt att måla figurer... Stort tack till min kamera, som inte bara suger älgknä, utan även avslöjar alla målningstabbar man har gjort.
|
|
|
Post by Micke on Apr 23, 2007 8:01:48 GMT 1
Din kamera må hitta tabbar... men JAG gör det inte!
|
|
|
Post by Braemp on Apr 23, 2007 14:29:52 GMT 1
Ooooho, det är lite svårt att se att det lilla skalan tycker jag, skulle lika gärna kunna vara en i 1:35.
Det enda jag har att kommentera och det är helt generellt tips: våga lägga ytterligare mörkare skuggor på vissa ställen, tex mellan händerna under flytvästen, eller i de djupaste vecken under armar etc, att verkligen överdriva. det är jättesvårt att se, på bilden jag tycker den ser mycket, mycket bra ut, men det brukar vara det som gör skillnaden mellan en medelmåttig och en exceptionellt målad figur. Sen skulle jag förstärka vissa detaljer som vecken på slangen och kanterna på, kläderna och flytvästen med en ljusare färg.
Men som sagt svårt att se på en bild, jag kan bara tänka mig att irl är den ännu bättre. Veck och detaljer är ju asgrymma , du har ju tom fått med dragkedjan! Hudfärgen är kanon. Snyggt Matte.
Jag antar att du inte målat sockorna ännu. Kom på att du skulle kunna testa en helt tokig färg eller galet mönster på dessa, en liten civil touch, något som skulle passa en exentrisk brittisk pilot?
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 23, 2007 14:51:47 GMT 1
Mycket bra och uppskattade tips, Lars. Haha, hade inte tänkt på det där med sockarna, men det vore ju en riktigt rolig idé. Om snubben är skvadronchef borde han ju få välja lite friare vad han ska ha på sig för strumpor. Det där tål att funderas över. Måste forska lite i vem som var Sq. Leader och kolla om han t.ex. skulle vara skotte, för då är ju mönstret givet. Nu när du säger det så ser jag också att syrgasslangen knappt ser torrborstad ut på bilderna men det är den IRL. Nästan så att jag tyckte det blev överdrivet när jag gjorde det. Kan vara min dagsljuslampa som gör det eftersom den är torrborstad med gråvitt. Får ta och förbättra det. Mer skuggor ska dit också, definitivt. De var rätt bra före jag lade ett ljust filter på gubben men det filtret flöt in över skuggorna lite och sabbade dem. Nåja, fort fixat med oljefärg!
|
|
|
Post by Krilleman on Apr 23, 2007 20:09:13 GMT 1
Figuren ser riktigt bra ut. Svårt att tro att den är i 1:48.Lars ide om sockarna tycker jag du skall fullfölja. Den kommer nog bli übersnyggare när du får dit lite mer skuggor. Mycket bra gjort.
|
|
|
Post by newsoft on Apr 23, 2007 22:44:31 GMT 1
Ja, det ser superbra ut. Lars idé var kul men jag vet inte jag, jag tror du är på rätt spår. Visserligen en samtida bild men ändå.. bleka är de minsann! ;D P.S. För eventuella framtida pilotmålarprojekt, kolla denna. www.303rdbg.com/uniforms-gear-fighter.html
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 24, 2007 9:52:01 GMT 1
Grym bild, Daniel! Nu ser jag en sak som saknas på figuren: En klocka ffs! Fattar inte att skulptören missat en sådan sak. Får se om man kan scratcha en lite snyggt.
|
|
|
Post by Tandapan on May 12, 2007 15:03:13 GMT 1
Nu har han fått en klocka och en för 50-talet politiskt korrekt cigg i mungipan: Har dessutom försökt få till stegen lite. Målet är väl att det ska se ut som att den först varit gulmålad men målats om till röd och att gulfärgen är framnött här och där, samt att det har spillts lite olja på sina ställen. Får nog jobba vidare på den men jag behöver lite feedback så tyck till!
|
|
|
Post by Micke on May 12, 2007 15:23:33 GMT 1
Gubben behöver man väl inte säga något annat om än att den är så jäkla bäst! Stegen... Jag behöver kolla litet referenser *brb* Nu har jag kollat denna referenssida: www.mayang.com/textures/Wood/html/Flat%20Wood%20Textures/index.html och inser att det du försöker efterlikna är spot on! Kanske kan du försöka framhäva den gula färgen litet mer så att den skiljer sig från träet under... men det är svårt att se på fotot.
|
|
|
Post by DCycle on May 13, 2007 19:01:52 GMT 1
Makalöst snyggt! Både figuren och stegen ser riktigt bra ut!
|
|
|
Post by Tandapan on May 15, 2007 11:00:55 GMT 1
Tack för vänliga och konstruktiva kommentarer, kära vänner. Micke var och kollade på stegen igår och jag ska nog lyda hans råd och göra lite mer nötningar så den underliggande färgen syns lite mer.
På bilder av stegar i flygfältsmiljö så förvånas man över hur risiga och nötta de ser ut så det känns som att det knappt går att övervädra dem. På ett av repen som håller ihop stegens två delar så har det tillkommit en oljig/smutsig trasa som hänger dubbelvikt också.
|
|
|
Post by Braemp on May 15, 2007 11:15:38 GMT 1
Jag tycker det blir riktigt, riktigt bra. Kockan vart ju klock..ren. eehh Klart gladare med en röd stege, skickar också med en länk på ett arbete av P-O Lund. Visserligen lite större skala men väl värt att studera för lite inspiration. www.planetfigure.com/forums/showthread.php?t=22429det roliga med dina byggen är ju att du spar inte på krutet någonstans. Allt är genomarbetat och väl uttänkt, det är en fröjd att se sådan hängivenhet för detaljer, men så blir det ju extraordinärt i slutändan också.
|
|
|
Post by Tandapan on May 16, 2007 23:50:47 GMT 1
Har spacklat runt främre delen av cockpithuven med Milliput och i väntan på att det ska torka lekte jag runt med hur det färdiga dioramat kan te sig. Ackumulatorvagnen står under höger motorgondol för att all utrustning inte ska hamna på samma sida på plattan. För övrigt anser jag att Classic Airframes kunde ha gjort ett bättre jobb med den förbaskade huven. Att få fast den snyggt är nog bland det värre jag har försökt mig på. Edit: Glömde skriva att den ännu omålade figuren (från Revells Invader) ska moddas lite så armen blir i bättre vinkel för att hålla i ett paraply/parasoll över piloten, samt att huvudet på honom ska ompositioneras så han tittar mindre uppåt och mer mot pilotsnubben. Måste scratcha ett nytt, uppfällt parasoll. Jaja, man lär sig...
|
|
|
Post by Braemp on May 17, 2007 7:00:46 GMT 1
Jaha ett mästerverk! Piloten blir skitsnygg! Planet och plattan vet du ju redan att jag gillar. Det är trist att inte huven håller samma kvalla som den övriga modellen verkar göra, men å andra sidan så skulle du nog aldrig lagt ner så mycket tid på, BP-dunkar, paraplyer, bottenplattor och pilotfigursklockor om det inte varit för att du dragit dig för att svettas med huven. Så tack dumma huv för annars skulle vi aldrig fått se ett sådant mästerverk.
|
|
|
Post by one0wonder on May 17, 2007 7:21:28 GMT 1
Wunderbaum ...eller wunderbar ska det nog vara
|
|