|
Post by DCycle on Sept 28, 2009 20:48:18 GMT 1
Efter några års lågfrekvent byggande har jag hittat tillbaka till bygglusten igen. En modell jag köpte billigt från Lekbiten som legat i pipeline-lådan under några år medan idén har fått växa till sig i skallen. Införskaffade Friul-band och ett ets-sett och sedan var det bara att tuta och köra. Har även scratch-byggt lite detaljer. Jag har försökt köra med den lågambitiösa filosofin i bygget så att man inte grottar ner sig för mycket i detaljer och tappar bygglusten. Det är lite småplock kvar innan jag kommer att börja med målningen. Saknas på bilden är de två vajrar som ska sitta framtill. Dessa har jag scratchat av koppartråd och så behöll jag originalfästena som kom med kittet. Har även ett set med DML tankriders som jag tänkte slänga på, men jag funderar på att fixa någon chaffis eller vagnschef från Alpine och eventuellt nya Hornet-huvuden åt liftarna. Postar fler bilder efter hand... Lite ovant att fota så små saker, hade gärna haft ett makroobjektiv till kameran.
|
|
|
Post by DCycle on Sept 28, 2009 21:08:51 GMT 1
Inköpt från E-Bay. Hoppas det går snabbare än den Ukrainska återförsäljaren jag köpte etsningarna från. Alpine 35007.
|
|
|
Post by newsoft on Sept 28, 2009 21:15:49 GMT 1
|
|
gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Sept 28, 2009 21:19:04 GMT 1
ser fint ut ,etsen lyfter vangen betydligt , man får en härlig o naturlig tyng med Friul-band men lite pilligt är det
|
|
|
Post by Krilleman on Sept 29, 2009 5:38:20 GMT 1
Ser mycket bra ut. KV-1an är en lite skönhet.
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 29, 2009 8:03:54 GMT 1
Öhh, jag hade nog också totalt glömt bort hur vass du är, DCycle... Det där är ju... AMAGAAAAAAD/WTF/OMFG!!! Man blir ju alldeles till sig i trasorna när man ser omålat pansar med en massa fotoets och vitmetall och stuff. Denna tråd skall följas med största intresse. Riktigt bra foton dessutom.
|
|
|
Post by DCycle on Oct 2, 2009 12:36:40 GMT 1
Byggandet går framåt sakta men säkert. Det går inte i den fart jag önskar då jag främst bygger kvälls/nattetid och lillgrabben har sitt rum vägg-i-vägg med mitt arbetsrum. Det innebär att airbrushen är no-go de tider jag helst sitter och är kreativ. Själva byggandet är i stort sett klart. Har primat modellen. Testade först med lite Montana Gold som primer, men jag är inte nöjd med resultatet. Ytan kändes för skrovlig och hur jag än bytte munstycke på sprayflaskan så kändes det som att den spottade färg. Det kan berott på att flaskorna stått i (kall)garaget och temperaturen var nere nära noll i går. Testade först som tur var på undersidan så det blev ingen större skada skedd. Hade kvar lite Games Workshop Chaos Black som jag tömde på modellen för ett bättre resultat. Ska se ifall jag vågar mig på Montana igen med en rumstempererad burk. Idag har det målats med Tamiya från airbrushen. Får passa på medan familjen är vaken. Primerlagret blev inte helt jämnt och det syns tydligare när jag fick på fler lager hur stor skillnad det blir med och utan primer. Det blir mest tydligt på bilderna ovan på baksidan av stagen till skärmarna och längst bak på själva kroppen som sluttar neråt. Det är där jag missat med primer. Just nu är modellen ganska flammig men jag hoppas att några lager till löser detta. I väntan på bättre tider har jag även börjat pilla lite på dragon-figurerna. Är lite rädd att de kommer att se väldigt off ut i jämförelse med Alpine-gubbarna, så jag har inte bestämt mig ifall de ska få vara med i slutproduktionen. Eventuellt att DML-figurerna får pimpas med Hornet-huvuden för lite bättre finnish. Banden har även fått sig Montana-färg och en första "torrborstning" (inte så torr) med Humbrol-Enamel.
|
|
|
Post by newsoft on Oct 2, 2009 14:11:14 GMT 1
Men lägg AV!! Vilka resultat på så kort tid. Du kan ju haja att jag blir sugen på att ta fram min T-34:a nu. Citadel's Chaos Black är en av de bättre primers jag har provat. Köp på dig fler såna. Är det DML's Soviet Tank Riders? Jag har också dem. Skall bli kul att se vad du gör av dem. Hornet-huvuden gör nog susen.
|
|
|
Post by Krilleman on Oct 2, 2009 15:02:54 GMT 1
Förbaskat snygg. Perfekt att se ditt bygge när jag själv väntar på en modell jag beställt.
|
|
|
Post by DCycle on Oct 2, 2009 18:53:41 GMT 1
Nyllet: Ja, det är Soviet Tank Riders. Inte det bästa kit DML gjort om jag får uttrycka mina fem ören. Därför jag har farhågorna att de kan bli kontrastrika gentemot två resinfigurer.
Men... det är väl som med fotografering, så länge ögonen är skarpa så kan resten vara lite suddigt - därför tror jag på utbyteshuvuden. Jag har märkt att jag är ganska feg när det gäller modifiering av figurer - och allt som oftast bygger jag dem 99% out-of-the-box. Kanske skulle bli lite mer wild 'n crazy som man kan vara med modellkiten också?
Någon som har ett bra tips om var man kan beställa Hornets skallar? Jag köpte mina tidigare av någon svensk återförsäljare som lade ner just efter min första beställning. Tillgången på E-bay känns ganska sporadisk.
|
|
|
Post by DCycle on Oct 4, 2009 18:17:10 GMT 1
En till omgång med Tamiya Olive Drab och jag var nöjd med färgen. Körde en extra omgång med samma färg utspädd med Buff för att få lite blekare ytor också. Banden fick en omgång färg som är en blandning av Buff och Metallic Red. Därefter ett lager golvpolish (Johnstons). Märkligt hur hela vagnen ändrar kulör när den inte är matt längre... Jag målade dit divisionssiffror och ett slagord på andra sidan tornet. Blev inte helt nöjd med siffrornas utseende men det verkar som att dessa improviserats dit av vagnsbesättningarna själva enligt de referensbiler jag tittat på. Får se ifall jag orkar göra om och göra bättre. För att få lite liv i modellen åkte det på dekaler också - d.v.s. förtjänsttecknen. I övrigt är det ganska snålt med dekaler på ryska vagnar. Sedan ett nytt lager Johnstons. Därefter en wash med raw umber. Ser nu på fotot att det runnit över en hel del som ska torkas bort. Banden fick en wash med oljefärg (Raw Umber). Efter jag fotograferat insåg jag att det var mer effektivt att måla på raw umber och sedan torka bort det mesta av färgen med vanligt papper, vilket gav en härligt sliten effekt. Nu börjar en nattvecka på jobbet, så nu lär vagnen hinna torka litegranna. Det är ovant att måsta vänta så länge på oljefärgerna när man kör akryl annars. Tamiyas färger + R-röd i airbrushen torkar ju snuskigt snabbt och ännu snabbare ifall man bara blåser luft på det med airbrushen.
|
|
|
Post by Braemp on Oct 4, 2009 21:02:41 GMT 1
OooooH vackert!
Hornet köper du med fördel från Historex, snabba och har de flesta inne.
|
|
|
Post by DCycle on Oct 5, 2009 16:14:57 GMT 1
Tack för tipset Brämpa! Alpine-gubbarna damp ner med posten idag och jag måste tveklöst prisa E-Bay som bästa inköpsställe till allt man kan tänka sig. En vecka är vad man väntar sig med svenska återförsäljare också. Gick loss med sandpapper på siffrorna igår så dessa ska göras om och göras rätt. Lite knepigt att hinna bygga när man jobbar nattetid, sover dagtid och lillkillen gör airbrushförbud kvällstid. Den lilla tid han och jag är vaken samtidigt vill man umgås också. Ska göra en fotojämförelse mellan Alpine och DML-figurerna...
|
|
|
Post by DCycle on Oct 5, 2009 19:27:34 GMT 1
DML och Alpine side-by-side. DML är de mörkare figurerna. Har även börjat med lite filter på pansaret. Använde följande metod: www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=1703Har duttat på gul och svart oljefärg med en tandpetare och har sedan jobbat ut färgen och tonat ner den med hjälp av pensel doppad i ren thinner. Lite svårt att säga ifall resultatet blev bra innan thinnern har torkat, men jag tycker att den skitiga ytan är en förbättring jämfört med en grön homogen färg. På bilden har jag bara applicerat gula färgen. Svarta åkte på efteråt. Det märks tydligt att svart har mer pigment då mindre färg ger betydligt mycket större och synliga fläckar. Kanske kör på en omgång gult när det torkat ifall det blivit för mörkt. Knepigt att göra färgerna rättvisa när det blänker i ljuset. Tornbasen är utan filter i fall man vill jämföra före/efter.
|
|
|
Post by newsoft on Oct 5, 2009 21:56:49 GMT 1
Som sagt, lite svårt att se, men det man ser, ser bra ut. Filtret verkar göra mycket för att ge känslan av stål. Man börjar undrar om ni pluggade modellbygge under aspirantutbildningen. ;D
|
|