gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Nov 16, 2009 22:02:05 GMT 1
Rackan kanalje till att få till det ,, gillar din förmåga att få den råa tunga feeling på vangen mycket läckert o lärorikt ser fram mot lite bilder med figurerna på plats mm
|
|
|
Post by DCycle on Dec 20, 2009 12:50:36 GMT 1
Som jag trodde så tar figurerna längst tid. Har hunnit med en basplatta också. Baserad i en fotoram. Har byggt ett balsastaket som ska upp också. EDIT: Plattan består av en fotoram i A4-format där jag sattit i en frigolitplatta som är cirka 1,5 cm tjock. denna har jag karvat till något så att den sluttar likt en vägbank. Plattan har fått en grundyta med en blandning av sand och vitlim. Sedan har den målats i grönt och beige med montana-sprayfärger. På detta har jag även limmat fast malet kaffe där gräset ska finnas, för en lite mer organisk textur. Ytlagret består av ännu mer sand som är limmat med vitlim. Har använt två sorters "finhet" i sandkornen och det här helt vanlig sand köpt för ett billigt kilopris från nån djuraffär. Gräset består av vanligt static grass i en grönbeige ton. Denna har fått en lite mer levande yta med hjälp av lite grön och brun Vallejofärg som jag airbrushat på i varsin toning. Sanden är numera också målad med en utspädd brunfärg och därefter torrborstad med oljefärg. Staketet består av balsaträ. Efter att fotot är taget har träet vädrats med hjälp av grå Tamiyafärg och en svart och en brun wash i några omgångar. Plattans växtlighet ser väldigt torftig ut nu, och hade bara blivit godkänd som golfgreen. Kommer förmodligen att lägga till lite längre gräs och lite buskar. Har ett buskprojekt som jag försöker med hjälp av renlav och dill. Får se ifall dessa pseudobuskar ser okej ut. Har någon fundering på att slänga in en vägskylt och en propagandaaffich också. Affichen ska nog vara på staketet. Vad det ska stå på vägskylten har jag ingen aning om ännu.
|
|
|
Post by newsoft on Dec 22, 2009 21:12:55 GMT 1
Kul att se att bygget fortskrider. Det blir en trevlig liten basplatta. Är detta ett Kursk-scenario?
Ser redan fram emot fler av dina projekt.
|
|
|
Post by DCycle on Jan 11, 2010 17:44:20 GMT 1
Små steg framåt. Tre nya fiugrer som börjat ta form. DML-figurer varav två har huvuden från Hornet och en från Alpine. Detaljerade med Tamiya-tejp och sytråd. Har även börjat scratchbygga en telefonstolpe. Gjorde den av ett gammalt penselskaft. Isolatorerna är gjorda av byggramar som jag svarat till, genom att fästa dem i en vanlig borrmaskin. Håller på att vädra träet nu med hjälp av en blandning av ätticka och stålull. Jag använde den här guiden: miniatures.about.com/od/miniaturebasics/f/vinegarwood.htmPå bilden ser ni första lagret med ätticksblandning som fått torka in. Resultatet är något flammigt.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 12, 2010 13:11:22 GMT 1
Jag är så imponerad av din byggteknik. Innovativa, snabba och enkla lösningar. Påminner om Anders och Brämpas genialitet.
|
|
gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Jan 14, 2010 14:53:59 GMT 1
säger som tandis här det roligaste är när man hittar ett sätt att konstruera något helt efter eget recept och det blir bra som här , kanon kul att se !!! ps jag har samlat på björkfrö o anv dom till tex murgröna ek löv mm
|
|
|
Post by DCycle on Jan 17, 2010 20:00:44 GMT 1
Alla figurer är klara nu. Som jag anade så tog de längst tid... eller troligen tog de lika länge att göra som själva vagnen (cirka två månader var). Erfarenheten är fortfarande att jag i största möjliga mån kommer att jobba med så mycket resinfigurer som möjligt då dessa underlättar/förkortar arbetet avsevärt. Kan bli galen på injektionsgjutna gubbar som kan vara 90% okej medan resterande 10% är apfula detaljer... Händerna är sällan snygga på sådana figurer. Figurerna sitter på vagnen redo för drabbning. Jag är inte 100 % säker på ifall detta är snyggaste sättet att placera dem på. Min ursprungliga idé var att placera dem bakom tornet. På bilden ovan ser man även telefonstolpen som jag gjort från scratch. Jag rekommenderar verkligen stålull/vinägerblandningen för att vädra riktigt trä. Ett kopplingsskåp är byggt av plasticard som jag filat till och lite folie på det. Telefontrådarna och hållarna till isolatorerna är försvarets mintråd. De tunnare ledningarna från kopplingsskåpet är ståltråd från tavelramen som jag har som bas. Måste verkligen köpa mig ett macroobjektiv till kameran. Blir galen på kvalitén när man fotar med kompakten. Det som är kvar att göra nu är själva basplattan. Ena sidan av vägen är relativt klar. Fick lite liv i terrängen genom att "plantera" grästuvor gjorda av hampasnören som jag tvinnat upp. Andra sidan ser fortfarande ut som en golfgreen gjord av static grass. Är inte toknöjd med buskarna jag gjort av vitmossa och oregano heller. Tror de behöver lite ordentlig målning innan de blir bra.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 17, 2010 20:45:17 GMT 1
Gnnhh!! Så jämarns snyggt! Förstår vad du menar med gubbarna eftersom vagnchefen (eller är det skytten som klättrat upp, för han ser väldigt ung ut )ser betydligt bättre ut än infanteristerna. Vägen och stolpen är perfekt.
|
|
gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Jan 17, 2010 23:44:59 GMT 1
Bra liv i Diot,,,, snyggt bygg vagn o figurer,,,, och du har härlig känsla för mark o gräs nyanser ,, sen drar ju stolpen min blick till sig,,,, en härlig sak som lyfter diot ytligare !!!!!!!!
|
|