gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Oct 6, 2009 17:15:05 GMT 1
snyggt jobb !!!!!!
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 7, 2009 7:56:09 GMT 1
Nästan otäckt att man kan bygga så snyggt så snabbt. Jag tror på Daniels teori om att ni fick sitta och bygga modeller under utbildningen. Öva inbrytning i Tamiya-lådor och greja...
|
|
|
Post by DCycle on Oct 17, 2009 8:49:07 GMT 1
Trots ett helt avverkat EU-toppmöte med allt vad det inneburit i frånvaro hemifrån så har jag hunnit med lite smått under veckan. Det mesta gör sig inte speciellt mycket rättvisa på foto då det är smådetaljer. Fördelen med att ha lite byggtid per dygn är att oljefärgerna åtminstone hinner torka ordentligt mellan varven, något som jag sällan har tålamod till annars. Jag har korrigerat till de fula siffrorna jag målade på sidan. I hela den processen åkte de föregående dekalerna bort och fick ersättas med andra. Jag tycker dock att dessa passar in bättre än de röda stjärnorna. Jag har även hunnit med att lägga ett filter på tornet, av samma sort som jag tidigare lade på övre delen av vagnen. Har torrborstat lätt med oljefärg och målat på rost och nötningar med Raw Umber oljefärg. Själva ytarbetet på modellen börjar bli klart nu och jag har påbörjat målning av detaljer som är i avvikande färger, så som reservbandlänkarna, avgasrör och kulsprutor. Hornet-huvuden dök ner i brevlådan från Historex och då känns byggplanen för figurerna färdigutstakad. Tack Brämpa för tipset, de var riktigt snabba och hade bra fraktpriser.
|
|
|
Post by newsoft on Oct 17, 2009 16:58:32 GMT 1
De nya dekalerna var faktiskt en klar förbättring. Den här hoppas jag man får se IRL sedan.
|
|
|
Post by DCycle on Oct 18, 2009 18:59:53 GMT 1
Har som sagt börjat på att måla de avvikande detaljerna. Hade lite trial 'n error på avgasrören hur de skulle målas. Gick först efter en teknik jag läste i ett Tamiya-magasin där man grundade med en rosaaktig färgton och målade på brunt, men det slutade med att avgasrören såg Hello Kitty-rosa ut. Lite Googlande och nya tester visade att en mörkbrun grundfärg och en blandning av vit, svart och rå umbra i oljefärg som jag duttat på med diskvamp gav en rätt så tillfredsställande färg och textur. Nedanför avgasrören har jag målat sot genom att dutta på uttunnad svart oljefärg med en disksvamp och efter det fått torka in något har jag gnuggat ut ytan med pensel och svamp. Två-tre gånger av samma behandling har gett en begahligt sotig yta. Reservbanden är grundmålade med Vallejos Gun Metal och på detta har jag målat fläckvis med Raw Sienna, Raw Umber och även hemmagjord järnoxid utspädd med thinner. Jag tycker dock att det fortfarande skiner lite för mycket gunmetal genom rosten för att jag ska vara nöjd. Får se ifall jag bättrar på den. Jag har scratchbyggt bogserkablarna av innanmätet från några överblivna svagströmskablar. Inte den tunnaste koppartråden utan något tjockare silverfärgad tråd. Jag kapade av öglorna från kittets bogserkablar. Har sedan borrat hål i ändarna, tvinnat tråden och limmat fast denna i hålen. Själva vajerdelen på kabeln har fått en grundfärg av Vallejos Gun Metal och sedan har jag målat på med förtunnad svart oljefärg. Jag tror att det behövs en liten omgång med ytrost eller något linknanade för att få dem att smälta in med övriga vagnen. Insåg förresten att min Ixus kompaktkamera har bättre makrofunktion än systemkameran så jag testade att fota med den som omväxling... bilderna kändes mer representativa färgmässigt på något sätt. Nu måste jag bara försöka fixa någon softboxlösning för belysningen...
|
|
|
Post by newsoft on Oct 18, 2009 19:40:10 GMT 1
Jag tycker att avgassotet och reservbandlänkarna blev mycket lyckade. Av det jag ser på bild tycker jag inte de ser för lite rostiga ut. Smart att scratcha bogserkablarna också.
En bra kompaktkamera är inte att förakta när det gäller makrofoto.
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 19, 2009 9:38:30 GMT 1
Jag fattar f-n inte hur du lyckas få till något så snyggt på så kort tid och dessutom lyckas ta grymma foton. Knäckande är det.
Jag gillar gallren över ljuddämparna. Den ojämna grönfärgen på tornet är också t3h ÄGH!
|
|
|
Post by aj on Oct 19, 2009 19:07:35 GMT 1
Känslan är följande , " detta är verkligt", superbra vädring, metallkänsla. Snyggt jobbat ! MVH Anders
|
|
|
Post by DCycle on Oct 27, 2009 19:40:16 GMT 1
Vagnen har nu fått en genomkörare genom den leriga terränglådan. Blandade ihop "lera" av finkornigt sand, vitlim, vatten, "static grass" och raw umber färgpulver. Detta penslades på badkaret med fokus innanför hjulen. Tanken var att vagnen skulle se använd ut men inte helt nersmetad med lera. Ett tag senare upptäcker jag givetvis att min lerblandning var drygare än jag trodde, få framför allt färgpulvret gör ett effektivt jobb. Fick gå loss med en fuktad disksvamp för att tona ner det hela något. Jag tycker att det ser acceptabelt ut, men det är betydligt mycket mer lerigt än jag hade för avsikt. Ovanpå detta airbrushade jag på några varv med utspädd Buff. Även delar av vagnen fick en lätt once-over med Buffen. Dagens lärdom nummer ett - uppskatta hur mycket lera du ska ha på vagnen, använd hälften av det! Efter att leran torkat in så åkte banden på. Märkte först när jag limmat dit det sista att ena bandet var en länk för lång. Att bygga Friul-band kan vara drygt ibland, men att ta loss en bandlänk visade sig vara överdjävligt svårt. Det slutade med att jag klippte sönder hela den överflödiga länken innan det hela löste sig. Det slutade även med att en intilliggande länk fick en liten bit avklippt, men det syns inte eftersom denna ligger på insidan av bandet. Dagens lärdom nummer två - var noggrann med att banden är samma längd INNAN du limmar ihop dem. Vagnschefens lucka lossnade från sitt fäste när jag provade ut platsen för figuren. Lika bra det, eftersom jag upptäckte att jag glömt måla luckans insida. Den ligger nu på målning och väntar en snabb wash också. En detalj som jag ska fixa också är stålkastaren framtill. Original var en tråkig sak i helgjuten plast. Jag har karvat ut den, försett den med nytt innandöme och förhoppningsvis passar ett lyktglas från reservlådan dit. Det som saknas förutom luckan och strålkastaren innan vagnen är klar är ett lager matt klarlack. Har inte bestämt mig än ifall jag ska köra på min trogna Tamiya-blandning eller testa Vallejos som jag köpt hem...
|
|
|
Post by newsoft on Oct 27, 2009 23:40:30 GMT 1
Lysande! Även om det blev mer lera än du tänkte från början så tycker jag inte det ser överdrivet mycket ut. Hamnar den på en motsvarande lerig bottenplatta så tänker nog ingen på det. Jag tycker den ser härligt tokkörd ut med den leran. Angående mattlackning, hoppas verkligen inte att det kommer att ta bort den grymma metalltexturen du har fått till. Se bara på det där skimret på tornet på den övre bilden. Det skriker bara ryskt stål om det.
|
|
|
Post by Braemp on Nov 5, 2009 21:55:06 GMT 1
Otroligt bra och snabbt byggt. Sen är ju finishen i världsklass speciellt tornet blev otroligt bra. Kommer att bli skitbra med figurerna som livar upp den lite.
Jag har faktiskt gått över till Vallejos mattlack nu. Kom på att man absolut inte får späda den med tamiyas thinner som jag är van vid eftersom jag använt tamiyafärger. Blir bara korvar som kommer ur sprutan. Nej vatten är det som gäller.
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 6, 2009 12:26:43 GMT 1
Jag tycker det blev helt fekking perfekt, DCycle. Väldigt imponerande helhetsintryck.
|
|
|
Post by Krilleman on Nov 6, 2009 12:35:07 GMT 1
KV-1 an ser jättebra ut. Gillar verkligen hur du fått till vädringen och leran.
|
|
|
Post by DCycle on Nov 14, 2009 12:03:32 GMT 1
Intet nytt på vagnsfronten egentligen. Har kommit in på den mer tidskrävande avdelningen med att göra/måla figurerna. Vagnen har fått över och underdel ihoplimmade. En Alpine-figur som fått stå för kallt. Då får de sådana konstiga poser. Eller så är han grundmålad med svart Montana-sprayfärg och pre-shadad genom att torrborsta med vitt. Färdigmålad. Måste verkligen säga att jag älskar att jobba med resinfigurer jämfört med vanliga injektionsgjutna. De är så bra/smart detaljerade att det mesta i princip målar sig självt och man slipper lägga ner massvis med tid på jobbiga detaljer som inte vill bli bra hur mycket man än försöker. Det som inte syns på bilden med som är gjort numera är att luckan också sitter på sitt rätta ställe. Den är målad med Vallejos Game-färger. Det känns otroligt praktiskt att köpa det färdiga Ryss-färgsettet och så har man de flesta färger som behövs. Man behöver bara ha lite basfärger utöver detta. Snålskjutspassagerare. DML-kroppar och Hornet-huvuden. Har grundmålat dessa med Vallejo också. Bilden till höger visar hur de ser ut efter en Citadel Wash - Devlan Mud. Har använt flödigt med sådant för skuggorna och efter detta ska det på ett tunnare lager med högdragningar. Trädetaljerna på vapnen och hjälmarna är förberedda för att målas med oljefärger för att ge en lite mer levande känsla i ytorna.
|
|
|
Post by newsoft on Nov 14, 2009 15:38:14 GMT 1
Jäklar vad begåvad du är, pöjk!
|
|