Anton
Full Member
|
Post by Anton on Jan 19, 2007 21:31:00 GMT 1
Jätte kul diorama! Men i mina ögon ser nätet lite för spänt ut. nätet ska väl bromsa upp pucken och inte agera som slangbella?..hur tror du gasbinda skulle funka?
|
|
|
Post by aj on Jan 20, 2007 0:28:16 GMT 1
Hej Anton ! Tanken är att de här hockeyfansen har "stulit" ihop materialet och byggt en målbur på plats, de har inte haft med sig en riktig målbur från Kanada. Har gjort målburen efter hur vi själva byggde målburar hemma i Malmberget under ungdomsårens landhockeylir. MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Jan 20, 2007 0:57:41 GMT 1
Hej Anton, igen! Svarade inte på din fråga ang. gasbinda. Det är reservplan 1. Ett tillägg, det ultimata hemmabyggsmålet var när vi fick tag i kraftigare staketstängsel . Mälades fast på träramen och stod emot varenda slagskott. Vanligast var att vi tiggde gamla potatissäckar hos den lokale specerihandlaren och använde det som nät. De målen höll bara för en kvälls slagskottande. Det jag försöker återskapa är det ultimata staketstängselmålet. MVH Anders
|
|
|
Post by Force on Jan 20, 2007 1:34:03 GMT 1
Hej Anton ! Tanken är att de här hockeyfansen har "stulit" ihop materialet och byggt en målbur på plats, de har inte haft med sig en riktig målbur från Kanada. Har gjort målburen efter hur vi själva byggde målburar hemma i Malmberget under ungdomsårens landhockeylir. MVH Anders Jag måste nämna att även jag, som nog är en av dom få som är totalt ointresserad av sport , hadde synpunkter på målburen, jag tyckte att den såg lite väl stor ut jämfört med gubbarna när jag såg den här om dagen utan nät och jag hadde tänkt kommentera det då... Men jag la band på mig och började tänka precis i samma bana som du Anders, buren byggd av ihopstulna brädor och snabbt ihopspikad, utan tanke på att den ska vara korrekt, för en match på isen. När det gäller nätet så hadde dom faktiskt hockeymål med liknande spänt nät på uterinkarna vid ishallen i min ungdom, så nätet funkar i mina ögon. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Micke on Jan 20, 2007 8:18:33 GMT 1
Det är inte bara du som är totalt ointresserad av sport Håkan. Fast även jag har varit ung och landhockeyutövande. Vi gjorde precis som AJ säger - Tiggde, lånade, stal material för att bygga målburar i varierande kvalitet. Oftast blev det dock bara ett par snöklumpar på marken som fick markera stolparna. Tycker att AJ's bur ser precis ut som man skulle kunna tänka sig att några försigkommna Kanadicker med mekanikerbakgrund skulle kunnat spika ihop av existerande material.
|
|
|
Post by aj on Jan 22, 2007 23:23:45 GMT 1
Ju mer jag tittade på målburen, ju större blev den. När den kom upp i handbollsmålstorlek förstod jag var felet låg. Det är figurerna som är för små. Om man jämför Tamiyas 1/48 figurserie med t.ex ICM`s så är de senare genomgående huvudet högre. Byggde en mindre bur, använde Plastic Paddings rep. nät. Orkade inte gå en omgång till med mjölsiktsnätet. Större nätmaskor, men betydligt lättare och smidigare att jobba med. MVH Anders P.S. Jag lovar, det blir inget " Handbollsdiorama " i framtiden, även om tanken slog mig hårt.
|
|
|
Post by Micke on Jan 22, 2007 23:30:54 GMT 1
Mmm... Jo, jag tycker nog att det ser ännu bättre ut nu. Men du, Anders: Går det att "tweaka" maskorna något så att det inte ser så strikt ut? Även om killarna har snott en bit av ett stängsel eller såndär matta som man taxar flygplan på, så borde nätet vara litet mer ojämnt... eller så har jag helt fel?
|
|
|
Post by aj on Jan 23, 2007 0:16:58 GMT 1
Tack för två tips Micke, Spitfiren ska få stå på en sådan nätmatta och det är en bit av just den som hockeylirarna har tillverkat nätet av. Ska gå över nätet med skalpellen för att ta bort gjutskägg och då ska jag passa på att " misshandla " maskorna. Du har helt rätt i att det ser för prydligt ut. MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Jan 28, 2007 20:50:00 GMT 1
Det är farligt nära att detta diorama hamnar under kategorien : "Musse Pigg". Målburen driver mig sakta mot vansinne. Efter en stunds betraktande, kom jag fram till att buren med stålnät såg för leksaksaktig ut. Men skam den som ger sig. Jag gick tillbaka till min första tanke, målbur tillverkad helt i trä. Kanske det mest troliga, en såg, en hammare, spikar, brädbitar och några hängivna och händiga kanadensare, o vips, så har du en målbur. Ska sätta dit ngn. slags "puckuppfångare" i målet, typ canvas, som ska hänga inne i målet. Har sprättat upp ngr. brädor för att få lite känsla av att den har fått ta emot ett par riktiga rökare. MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Jan 28, 2007 21:09:04 GMT 1
BEST. GOAL. EVER. Det där känns mitt i prick!
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 28, 2007 22:17:03 GMT 1
Jag höll helt på att trilla av stolen när jag såg det där, Anders. Har kikat på trä-målet nu av och till i någon timme och fattar fortfarande inte att det är i 1/48. Sitter du och myglar i 1/16 och bara driver gäck med oss andra på forumet eller? ;D
|
|
|
Post by Micke on Jan 28, 2007 23:22:58 GMT 1
Snacka om att "höja ribban" ett snäpp! Kan inte annat än att hänföras av dina fördigheter. Var skall detta sluta?
|
|
|
Post by aj on Jan 29, 2007 0:38:26 GMT 1
I Disneyland, tillsammans med Musse och hans vänner !
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 29, 2007 7:30:41 GMT 1
Som hockeyälskare (och gammal matrialare) så följer jag detta bygge speciellt noga. Målburen ser ju skitcool ut.
|
|
|
Post by aj on Jan 31, 2007 22:34:31 GMT 1
Har bänkat mig själv i hockeymatchen och lugnat ner nerverna med lite plastslöjd. Det är inte ett hopptorn, utan ett litet kontrolltorn i anslutning till en uppallad radiotrailer. Båda ska få inredning och ha någon form av "kontakt" med varandra. Radiotralern ska även få en liten veranda med staket och tornet ska få stege, sarg och tak. Byggnationerna ska stå i bakgrunden för att "binda" ihop alla delar i dioramat. Med en gubbe! MVH Anders
|
|