|
Post by Micke on Jan 31, 2007 22:38:54 GMT 1
Holy shites! Det blir ett stort rrrackarns diorama av detta! Men VILKEN plastslöjd... djupt impad.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 31, 2007 23:37:48 GMT 1
AJ! Jag börjar misstänka att du är mullvad åt Peab eller Skanska. Snart bygger du väl HELA Kallax i 1/32? ;D Genialiskt!
|
|
|
Post by svinto on Feb 1, 2007 0:19:32 GMT 1
va e det för plast du jobbar me? fan va grymt d kommer att bli när de e klart //svinto
|
|
|
Post by aj on Feb 2, 2007 1:06:46 GMT 1
Hej Svinto, välkommen ombord ! Plasticard heter det, jag föredrar att arbeta med märket Evergreen, stort utbud av ark i olika tjocklekar och färdigskurna lister,rundstavar m.m., men det finns andra märken oxå.. Du hittar plasten hos välsorterade hobbyhandlare, typ Rebell Hobby, Modellex i Örebro o.s.v. Tror att det finns en svensk generalagent eftersom Lekbiten i Umeå har Evergreen ( dock undangömd i källaren). Nu har sargen kommit på plats. " Tower Of Power " MVH Anders
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 2, 2007 10:11:11 GMT 1
Har du bygglov på den där. Fasen va vacker det är. Blir nästan tårögd.
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 2, 2007 13:07:55 GMT 1
Ahhhrrrggghhh! Vilken byggkonst! Förstå hur über det där blir med lite träfärg och skuggningar och mojs på... Dessutom är det ju bevisligen inget svartbygge utan tvärt om, ett vitbygge!
|
|
|
Post by Braemp on Feb 2, 2007 14:08:04 GMT 1
Jag kan bara hålla med. Fantastiskt snygg och rent, använder du nån sorts pappersskärmaskin eller har du bara skalpell och linjal?
|
|
|
Post by Force on Feb 3, 2007 1:33:59 GMT 1
Hej Svinto, välkommen ombord ! Plasticard heter det, jag föredrar att arbeta med märket Evergreen, stort utbud av ark i olika tjocklekar och färdigskurna lister,rundstavar m.m., men det finns andra märken oxå MVH Anders Ett annat märke jag kommer på nu är Plastruct som har liknande produkter, men jag vet inte om det förs i Sverige och isåfall av vem. Det jag vet är att Plastruct har en del som inte Evergreen har, bland annat hexagonstav, sexkantiga stavar i olika grovlekar som är perfekt att göra bultskallar och muttrar av mm, dom har även diamondplate i ett par tre varianter. Generalagenten för Evergreen i Sverige har då varit Minicars, men det kan givetvis ha ändrats. Nu tillbaka till ditt bygge Anders...Jag blir bara mer och mer imponerad för varje uppdatering....Myyycket snyggt!! ("Tower of Power" påminner mig om en grej jag hört om Chryslers Slant Six, alltså motorn som satt i dom flesta Valianter, den brukar en jänkarna kalla "Leaning Tower Of Power", och svaret på varför får man om man ser eller har sett en sån.) [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by aj on Feb 3, 2007 1:48:11 GMT 1
Skalpell och stållinjal, ja, men försöker i möjligaste mån att " fuska " med färdigskuret plasticard ,strips, rundstav o.s.v. Stödplankorna på tornet är utskuret, medans resten är färdigt mtrl. Som jag sa förut, så har jag en känsla av " Musse Pigg " infinner sig när som helst i dioramat. Tror att jag är på väg att stoppa in för mycket på en ganska begränsad yta. Misstaget är att man inte ger rymd i bygget. Hockeymatch, flygplan, pansar, skithus, radiovagn och kontrolltorn känns bara FÖR mycket just nu. Det positiva är att i stället för ett diorama, så finns det möjligheter till två. Ett med pansar, skithus och kanadicker och ett med flyg, radiovagn och torn. Jag är sugen på att bygga mitt första seriösa pansarbygge och hockeyupplägget håller nog nu när jag har fått till målburen. Tornbygget har gått över förväntan, så det blir nog så att jag fortsätter med det. Får väl starta en ny tråd när jag har bestämt upplägget. Hockeydioramat lägger jag på is tillsvidare (Hepp ! ). Åter till tornet. Nu är stegen på plats. MVH Anders
|
|
|
Post by svinto on Feb 3, 2007 1:51:50 GMT 1
Hej Svinto, välkommen ombord ! Plasticard heter det, jag föredrar att arbeta med märket Evergreen, stort utbud av ark i olika tjocklekar och färdigskurna lister,rundstavar m.m., men det finns andra märken oxå.. Du hittar plasten hos välsorterade hobbyhandlare, typ Rebell Hobby, Modellex i Örebro o.s.v. Tror att det finns en svensk generalagent eftersom Lekbiten i Umeå har Evergreen ( dock undangömd i källaren). Nu har sargen kommit på plats. " Tower Of Power " MVH Anders Tackar Tackar Ok tack för d tipset å ditt tips också Force va heller inte dumt de där med att man kan skapa bultar m,m Detta bygge börjar att ta fin form nu [glow=red,2,300]//SVINTO//[/glow]
|
|
|
Post by Micke on Feb 3, 2007 1:53:45 GMT 1
*Ljudet av en haka som slår i marken vid pass Mach 3* Alltså... Det där är inte dåligt, Anders! Som flyghysteriker och sportallergiker kan jag inte annat än applådera ditt beslut att lämna målburen därhän tillsvidare. Flygscenarion är mycket ballare (IMHO)
|
|
|
Post by newsoft on Feb 3, 2007 8:26:28 GMT 1
Sjukt imponerande, Anders! Har du fotoreferenser, eller? Jag skulle aldrig kunna bygga ett realistiskt torn då jag har för kass koll på grundläggande byggkonstruktion. Jag menar, det skall ju föreställa ngt som är byggt av folk med järnkoll. Det har du med.
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 3, 2007 8:35:35 GMT 1
Jag har byggt ett vakttorn skala 1:1 en gång och vet hur svårt det är. Det borde vara ännu svårare i mindre skala. Detta är dock inget som du verkar ha problem med. Ruskigt imponerad.
|
|
|
Post by aj on Feb 3, 2007 14:08:43 GMT 1
Tack alla snälla människor för er positiva feedback, klart inspirerande. Ang. fotoreferens, har inget foto att gå efter, har sett liknande saker i flygböcker genom åren, men tornet är min alldeles egen tolkning. Vad jag försöker vara noga med är att tänka på hur man skulle tillverka ett torn i skala 1/ 1. Ett litet ex., listen ovanpå sargen, skydd mot regn och rusk, var ej med i min ritning. Efter en stunds fundering slog det mig att A o O i träbygge är att skydda träet mot väta. Därför sitter de där nu och en sån liten detalj förhöjer anrättningen. Ännu viktigare är att hela tiden kolla av byggets skalaläge, så att inget blir för stort eller litet. Använder figurer i skala 1/48 som måttstock. MVH Anders
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Feb 4, 2007 21:25:37 GMT 1
Du utses härmed som MÄSTARE i avancerat scratchbygge. Mycket imponerande och inspirerande!!
|
|