|
Post by aj on Jan 16, 2007 21:57:58 GMT 1
Hej allihopa ! Vad kul att det händer så mycket på detta forum. Jag har varit lite slö att kommentera alla spännande projekt som är igång, men jag följer alla med stort intresse. Byggfebern har även drabbat mig. Bygger på ett diorama med måtten 75 x 35 cm ( passar precis i mitt nya vitrinskåp uppe i bygghörnan ) . Dioramat utspelar sig i Holland, nån gång i dec. 1944. På högra sidan står en kanadensisk Spitfire redo för ett uppdrag. I mitten av dioramat har några flygsoldater spolat upp en isplätt ( nu är jag ute på isen igen ), där de spelar ishockey???. Bakom isen finns det några bodar. Längst till vänster går en väg tvärs över och på den dundrar en brittisk Sherman fram mot fronten. I tornet finns två figurer som upptäcker de på isen. Tankens befälhavare fäller då kommentaren till sin laddare, se överskrift. Målvakten och en av lirarna. Klubbor och " stöt " fattas. En av bodarna, kombinerat förråd och skithus. Fortsättning följer, Go Canada Go ! MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Jan 16, 2007 22:05:26 GMT 1
Vänta medan jag plockar upp hakan från golvet. OK... Var får du dina uppslag ifrån? Du berättar ju historier som den värsta J.R.R. Tolkien.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 16, 2007 22:58:58 GMT 1
Haha!! Jag vet inte vad man skall säga. Jag gillar hur du lyckas mörka dina projekt tills, som en blixt från en Messerschmitt-tom himmel, du bara klipper till med de mest finurliga idéer. Mycket spännande!
|
|
|
Post by aj on Jan 17, 2007 0:41:56 GMT 1
A . J . Token menar du väl, Micke ! Det är ganska idiotiskt att ge sig på ett sånt här projekt, men det ligger en utmaning i detta bygge. Nu får jag prova på hela baletten, planbygge, modifierade figurer, scratchbygge, och pansar i en salig röra. Sökte från början en förebild till en Hawker Typhoon på nätet, men hittade inte något vettigt. Jag måste ha någon händelse i bygget innan jag kommer loss. Efter en tim. googlande dök en målning upp på skärmen där en Typhoon stod intill ett gäng som spelade ishockey. Lade ingen större notis om målningen då, det var först dagen efter som poletten ramlade ner. En snabb titt på Tamiyas 1/48 figurer övertygade mig att det kunde gå. Nu återstår spänningen i att få ihop det hela. " Make Or Break ". MVH Anders
|
|
|
Post by Force on Jan 17, 2007 0:46:33 GMT 1
Detta är ju helt underbart fränt och det ska bli intressant att följa.
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Braemp on Jan 17, 2007 1:20:37 GMT 1
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 17, 2007 8:52:33 GMT 1
Fasen så coolt och udda. Det ser mycket bra ut.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 17, 2007 9:01:25 GMT 1
Jag kan inte fatta att de där figurerna är i 1/48... Skydden du skulpterat ser ju fantastiska ut! Idén som sådan är...ja alltså jag blev ju beskylld av Brämpa för att ha en krympmaskin, men du Anders har ju både en krympmaskin och en diorama-idé-generator hemma. Premiumkvalitet på båda apparaterna dessutom.
Vilken Spitfire är det du bygger (Mark, modelltillverkare)? Kommer en av kanadickerna att släppa in ett mål på straff efter en lömsk dragning av en slyngel från Ö-vik? ;D
|
|
|
Post by aj on Jan 17, 2007 21:58:14 GMT 1
Det är Hasegawas Spitfire Mk IX e och förebilden är en maskin från No 411 " Grizzly Bear " Sqn., baserade vid B 88 / Heesch, Holland. Har byggt klubbor och målbur, den senare efter minnen från den ljuva, flydda, landhockeytiden. VARFÖR spelar inte ungarna landhockey på vintern nuförtiden, spontant ? Allt måste vara så organiserat och vuxenstyrt, från första början, att barnen hinner lessna på alla idrottsaktiviteter innan de ens fyllt elva år. RECLAIM THE LANDHOCKEY !!!!! Han som sträcker upp handen i luften, har just precis satt en riktig rökare i klykan. Han är inte från Ö - vik, inga Modoiter här inte, de får ju inte ens styrfart på pucken. MVH Anders
|
|
|
Post by Force on Jan 17, 2007 23:59:25 GMT 1
Snyggt...Mycket Snyggt!!
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Micke on Jan 18, 2007 0:21:57 GMT 1
Har du så rent när du bygger eller städar du byggbordet varje gång innan du fotar? ;D
Übercool!
|
|
|
Post by newsoft on Jan 18, 2007 1:04:55 GMT 1
Antar att det blir nåt sorts nät i buren. Har du hittat nåt bra material? Skulle iofs inte bli förvånad om du virkade ihop ett själv.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 18, 2007 15:49:25 GMT 1
Vintercamo-nät!
|
|
|
Post by aj on Jan 18, 2007 21:34:33 GMT 1
Tänkte mig såhär. Hade en gammal mjölsiktmakapär som jag för länge sedan köpte på ÖB. Tänkte att man någongång kunde göra staket av det finmaskiga nätet. Svårt att få dit nätet med superlim, inga större fästytor. Så här blev det Nätet spänner lite, men det rätar upp sig när man fäster målburen. Ska försöka fila kanterna på nätet. Nu är det bara att vänta på målningen, då ser jag om det fungerar, annars blir det reservplan 1. MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Jan 18, 2007 22:31:47 GMT 1
Ahh.. Kan bli hur bra som helst. Maskorna verkar vara bra storlek.
|
|