|
Post by Braemp on Jan 11, 2007 23:11:56 GMT 1
|
|
|
Post by Micke on Jan 12, 2007 1:12:16 GMT 1
Jag tycker att det ser väldigt intressant ut. Men jag tror också att den fulla effekten inte kommer fram förrän du ställer vagnen i ett vinterlandskap. Med andra ord: Jag tycker som alla andra.
|
|
|
Post by DCycle on Jan 12, 2007 11:08:08 GMT 1
Riktigt snyggt! Säger som resten - vill se vagnen på basplattan omgiven av snödrivor
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Jan 12, 2007 16:59:11 GMT 1
MYCKET tjusigt Krille. Jag är själv svag för vinterdioraman - nu verkar det dessutom vara det enda sättet att här i Umeå uppleva snööö... Gladiator i snö ! Stork i snö !
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 12, 2007 18:35:12 GMT 1
Då fanns det ingen återvändo längre jag var tvungen att ta tag i undreredet på Jagdpanthern. Nästan samtliga tidigare försök att lera ner och måla band och hjäl har mer eller mindre misslyckats för mig. Men det vara bara att ta thuren vid hornen. Jag började med att lägga ett lager flat earth på karossen (på den sida som nästan inte syns). Ovanpå det lägger jag ett tunnare lager Buff. För att få hjulen att se dammiga ut så fick de genomgå en flerstegsprocess. 1. Jag sprutmålar alla hjulen med Buff. 2. Jag blandade ihop kritpulver från tre olika pastellkritor. detta "svabbade" jag på hjulen för att få in lite damm i skarvar och sånt. Allt stannar ju inte kvar men lite av pigmenten fasnar i alla fall. Nästa steg var att sätta ihop banden. Det var nog det krångligaste momentet eftersom det var pillrigt som bara katten att få på banden. Fick hålla på ett tag inan det blev bra. Banden hade jag som nämnts tidigare "plundrat" från panthern jag började på. de är målade i Red brown och har sedan blivit torrborstade med Citadels Boltgun metal och Chainmail. (Nu blev vagnen tung) Lerning: Krilles recept på "lera" (efter tips av brämpa) 1 nypa Static grass 1 1/2 msk trälim 3 msk väggspackel 1 msk Finkornig sand (sk Chinchillasand) 2 msk bryggkaffe 5 snusprillor blommjord Vatten Kritpulver efter tycke. (Dagens rätt) Leran kladdade jag på på de ställen som borde blivit nerstänkta. Dock fick jag inte riktigt rätt färg på leran trots kaffe och rikligt med kritpulver så jag fick sprutmåla leran med en blandning av 2/3 Flat Earth och 1/3 Flat Brown (samt thinner). För att framhäva ytan bättre så torrbosrtade jag all lera med kritpulver från den mörkaste kritan på bilden ovan. Sist av allt förseglade jag allt med ett lager mattlack. Stay tuned...
|
|
|
Post by newsoft on Jan 13, 2007 0:45:43 GMT 1
Najs! Leran blev riktigt bra. Låter som ett bra recept det där, men vad annars när det kommer från Brämp? En fundering/tips bara: Du kanske skulle slipa bort lite lera från kontaktytan på banden så det mesta ligger kvar i fördjupningarna? Kan tänka mig att det nöts bort ganska fort från de ytorna så snart den rör sig. Bara litegrann sådär.. Man kanske skulle ta och bygga klart lite pansar nån gång?
|
|
|
Post by Micke on Jan 13, 2007 1:51:05 GMT 1
Missinatta. Jag är fortfarande helt imponerad av pansarbyggarnas förmåga att täcka ett fint bygge i slemmig lera utan att skaka på manchetten. Krille, det ser fantastiskt ut.
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 13, 2007 8:31:47 GMT 1
Daniel: Tanken är att den lera som är på bandet nu skall ha kommit dit när den kört dagen innan. Den lera som är på banden har fasnat eftersom den ytan av bandet har inte rört marken på flera timmar. Typ.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 13, 2007 18:35:47 GMT 1
Ah, då förstår jag. Ser fram emot basplattan.
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jan 14, 2007 19:45:14 GMT 1
Tack för receptet på lera! Ska försöka vispa ihop de till mitt nya projekt Jag måste säga att det ser mycket bra ut Krille! Mycket kul att läsa och se din målnings teknik för vinterkammot.
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 14, 2007 21:21:13 GMT 1
I helgen har det dessvärre inte blivit så mycket byggt. På jagdpanthern har jag vädrat lite mer men det är inget att visa. Däremot har jag lerat ner kübeln lite. Fördelen med ovan nämnda lerrecept är att det gåt att återanvända åtminstone efter en dag. lite mer vatten och så är det bara att röra om. Leran är precis som stridsvagnen sprayad av en blandning av flat earth och flat brown. Jag har även så smått börjat bygga på miljön runtom de båda fordonen. Eftersom de flesta träd som finns att köpa ser lite för skabbiga ut bestämde jag mig för att göra egna. Så här ser en halvfärdig gran ut. Stammen är en tallplanta som fått offrats. "Kvistarna" är husmossa målade med Olive drab. Sedan är det bara att borra hål i stammen och trycka in kvistarna. Fortsättning följer...
|
|
|
Post by DCycle on Jan 14, 2007 22:51:17 GMT 1
Vilken behändig borr du hade där! Vart hittar man en sådan?
|
|
|
Post by Micke on Jan 14, 2007 23:37:54 GMT 1
Krille, I like it! Kübeln börjar bli härligt smutzisch och granen... oh, la, la! Hur var det man fick tag på denna husmossa? Missade jag att leta innan snön kom? Eller går det att köpa på Buketten typ?
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 15, 2007 8:02:58 GMT 1
D-cyckle: Borren är från Citadel. Köpte den på Fantasia för ca 5-6 år sedan. Men jag tror de ännu finns kvar.
Micke: Husmossan är plockad från närmaste skog (innan snön). Plockade den sommaren -05. Jag har en hel Ica-påse full med mossa (inte bara husmossa). Om du vill ha en grabbnäve så är det bara att hojta.
|
|
|
Post by Braemp on Jan 15, 2007 8:56:05 GMT 1
snyggt krille. Det är en del pill med en gran men det är värt besväret. Leran ser bara bra ut, sådär lagom fastfrusen. Det jag skulle kunna tänka mig är lite mer smått "splatter" så inte övergången blir så markerad. Testa att blåsa, med munnen eller färgsprutan, på en pensel doppad i smeten.
|
|