|
Post by newsoft on Nov 29, 2006 23:54:00 GMT 1
Jahaja... Kunde inte låta bli att börja på något nytt. Detta blir ett perfekt projekt att ta tag i efter en längre tids byggångest. Hasegawas Ki-43 II Ko. Kommer att bli OOTB i stort sett. Ett riktigt Wham, bam, thank you,ma'm-bygge. Kommer att bli en maskin från 64 Sentai (luftregementet?) baserade i Burma runt -43. Passformen verkar det inget fel på. Har fräst ur avgasröret för ökad djupeffekt. Nåja.. Får se hur långt jag kommer den här gången. ;D
|
|
|
Post by Micke on Nov 30, 2006 0:03:12 GMT 1
Go newsoft! Nu blir det litet klarare vad du behöver cirkelskäraren till.
|
|
|
Post by newsoft on Nov 30, 2006 0:11:06 GMT 1
Ja, visst blir det? ;D Tror mig bara behöva använda två stycken ynka dekaler. Skall bli kul att testa.
|
|
|
Post by Micke on Nov 30, 2006 0:19:47 GMT 1
Är också litet sugen på att testa sprutmålad märkning. Men det blir INTE på P-36:an! Lycka till Daniel. Och som jag tidigare sagt: Försök att hålla bygget så okomplicerat som möjligt så går det som en dans.
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 30, 2006 8:18:31 GMT 1
Härligt att skåda! Funkade det bra med gravyrpennan eller wobblade den lite? Såg väldigt bra ut det du gjort med röret.
|
|
|
Post by Krilleman on Nov 30, 2006 8:35:59 GMT 1
Bra jobbat. Bara att fortsätta i den takten. Skall bli kul att se hur det utvecklar sig.
|
|
|
Post by newsoft on Nov 30, 2006 8:44:16 GMT 1
Jo, den wobblar en del men om man testar sätta fast biten några ggr så kan man lyckas till slut.
|
|
|
Post by newsoft on Dec 2, 2006 16:13:43 GMT 1
|
|
|
Post by Micke on Dec 2, 2006 16:31:07 GMT 1
Sittbrunnshålet ser ganska trångt ut så det spelar kanske inte så stor roll vilken exakt nyans som du målat med? Jättekul att du fått byggsug. Stay with the buzz.
|
|
|
Post by aj on Dec 2, 2006 21:42:58 GMT 1
Läckert med en Japan på det här forumet, vidgar vyerna. Har Aeromasters sjukt dokumenterade dekalmania om " Special Attack Squadrons " , där det finns ngr. KI-43 type III. De rekomenderar en blandning av Humbrols 50 Green Mist med en gnutta 190 Blue Angel Blue. Denna blandning tunnas ut med klarlack och sprutas på naturell metall. Aotake ? mvh Anders
|
|
|
Post by newsoft on Dec 2, 2006 22:12:11 GMT 1
Ja, det låter som att de rekommenderar aotake men efter att ha hängt ett tag på j-aircraft.com så verkar det som att de flesta anser att just Ki-43 inte hade heltäckande aotake. Kanske på vissa detaljer men.. Ja, man kan bli galen av att försöka reda ut detta. Jag kommer kanske att lägga på lite iaf någonstans, t ex sätet. Jag kommer nog att blanda lite av tamiyas Clear Green och Clear Blue till lämplig nyans. Jag vet inte om Johan kommer på träffen men jag har för mig att han har Monograms Japanese Aircraft Interiors. Skulle gärna titta i den. Att döma av denna orenoverade inredning av en Ki-43 skulle man ju kunna lägga ett tunt lager aotake direkt på på den målade ytan. Aotake var ju liksom bara en skyddande fernissa.
|
|
|
Post by newsoft on Dec 2, 2006 22:31:17 GMT 1
Hittade förresten en lysande video på Youtube. Har inte sett så många rörliga bilder så detta var ovärderligt. Hayabusan verkar ha varit helt galet manövrerbar. www.youtube.com/watch?v=2CVJgG8xVgc
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 4, 2006 9:16:53 GMT 1
Oj, ser ju ut som värsta höstlövet i den där Youtube-videon. Mycket manövrerbart.
Jag är nästan totalt nollad på japanska flygplansfärger, så mig ska du inte fråga. Hade jag byggt en sån där som snabb-bygge skulle jag köra med den grå-gröna du har använt, göra en oljewash och torrborsta med lite klassisk silver/aluminium.
Ser bra ut, Daniel. Bara att hålla ångan uppe nu!
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 4, 2006 14:38:09 GMT 1
Jag tar med mig Interiors Men jag skulle gå på grå/grönt på en Ki 43 II Det ska vara då ungefär den färgen påstås användes. När det gäller interiör färger på jappsar blir jag lätt nynnade DiLeva I korus nu gubbar " Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här"
Jag är inte övertygad att J-aircraft ALLTID har rätt. Men det är jag det.
|
|
|
Post by Braemp on Dec 4, 2006 14:55:40 GMT 1
Jag kan zipp å nada om japanska flygplan men om jag vore du jag skulle måla det i den där grågröna som du har sen washa med nån mörk olja. Nyanserna blir ändå konstiga när man efterarbetar med washer. Limma ihop den sen fort som rackarns, innan du ångrar dig eller hittar belägg för något annat, så du kan börja med det riktigt roliga jobbet. Det verkar vara en ganska liten sittbrunn så det syns kanske inte så mycket därnere, men det är klart man vill ju att det ska bli rätt.
|
|