|
Post by one0wonder on Dec 4, 2006 14:57:54 GMT 1
Däremot har du nog dj-gt rätt om stolen Aotake vad nu det är för färg
|
|
|
Post by newsoft on Dec 4, 2006 15:01:08 GMT 1
Kloka ord, Johan. Tack.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 21, 2007 21:07:08 GMT 1
Efter att ha besökt Micke och ätit upp bjudfikat för honom, samt sugit åt mig av byggferomonerna som mättade luften i lägenheten, (urk! ) så satte jag mig ned när jag kom hem för att komma vidare med tråkigt cockpitgöra. Jag lade en oljewash på de flesta ytorna i sittbrunnen och tog fram några citadel-färger för att torrborsta instrumenten. Japsen har ett instrument där ena halvan av mätartavlan är röd och det försökte jag återskapa som ni ser. Nu ser det ju ut som att jag har spillt ut halva burken (Gore Red) över panelen men jag försökte att maska av halva mätaren men... aja, det kommer att se bra ut när den inte syns, gömd djupt nere i cockpit sedan. ;D
|
|
|
Post by Braemp on Jan 21, 2007 21:47:59 GMT 1
Meh! din fegis. man ska klippa bort delarna från gjutramarna innan man målar dem, då får man nämligen: - A färg på fingrarna, som riktiga modellbyggare.
- B En ärlig chans att tappa bort delarna.
Riktigt riktigt snyggt. Jag satt och tänkte att du fått till dekalerna ruskigt bra, sen läste jag texten. Kung med gammal hederlig torrborstning.
|
|
|
Post by Micke on Jan 21, 2007 22:05:58 GMT 1
Vackert Daniel!
Fikat bjöd jag gärna på men byggferomonerna kommer det faktura på! ;D
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 22, 2007 8:55:43 GMT 1
Ser hur bra ut som helst. Citadelfärgerna är faktiskt min favoritförg när det gäller torrborstning. Håller med Brämpa. Färg på fingrarna är ett teckan på manlighet.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 22, 2007 9:06:23 GMT 1
Jag trodde också det var dekaler först! Lysande resultat, Daniel. Oljewash är magi.
|
|
|
Post by aj on Jan 22, 2007 23:03:38 GMT 1
Det ser jättebra ut. Själv föredrar jag torrborstning framför fotoets eller instrumentdekaler. Här visar du hur bra det kan bli. En fråga : Vilka Citadel - färger använder du, vit, silver ? MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Jan 22, 2007 23:30:10 GMT 1
Tack, Anders. Det är en vit - Skull White helt enkelt. Det ser lite "flottigt" och transparent ut på bilden beroende på den lite blanka svarta färgen och och ljuset. Jag tror det ser bättre ut efter ett lager mattlack Sedan får man väl dutta lite Pledge/Future/Johnson's i mätarna.
|
|
|
Post by aj on Jan 22, 2007 23:58:47 GMT 1
Ett litet tips. När jag torrborstar instrumenten , lyckas jag alltid komma ner i botten med några färgdrag. Då tar jag och lägger i en uttunnad, svart, Humbrol wash, väldigt försiktigt, i botten av instrumentringen. Oftast försvinner missen helt och man får en annan svartare nyans i instrumentringen, som blir ännu tydligare när man lackar. Grejen är att man kan bara börja om och om igen tills man blir nöjd.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 28, 2007 23:19:17 GMT 1
Full patte!! ;D För att vara jag iaf. Har byggt två helger i rad. Det senaste är att jag klurat ut hur man gör "Aotake" Det är fullständigt gripet ur luften att endast sitsen skulle vara det men, men... Det gick rätt bra att grunda med Humbrols Polished Aluminium och sedan blanda Tamiya Clear Green (X-25) och Clear Blue (X-23) till lämplig kulör. Jag ångrar lite att jag penslade på den men jag tänkte att det är ju bara en skyddsfernissa. Tror inte de var ute efter snygg finish. Nästa gång blir det att spruta i alla fall.
|
|
|
Post by Micke on Jan 28, 2007 23:27:54 GMT 1
Men Daniel... Du bygger ju! ;D Och bra blir det också. Den där instrumentpanelen är ju hur snygg som helst.
Tummen upp!
M
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 28, 2007 23:32:05 GMT 1
Ja det tar sig, Daniel. Instrumentpanelen är godis! Om du sedan inte är 100 % nöjd med Aotaken, så går det ju alltid att washa, skugga och sätta dit säkerhetsbälten etc. Huvudsaken att helhetsintrycket blir rätt och det tror jag definitivt att det blir!
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 29, 2007 7:46:31 GMT 1
Snyggt, snyggt, snyggt. Instrum,enten ser verkligen mer levanade ut nu när du limmat ihop den.
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 1, 2007 21:26:34 GMT 1
Snyggt sensei Nyhlen wakarimaska och oi denisai på dig
|
|