|
Post by Tandapan on Dec 8, 2009 10:57:53 GMT 1
Grymt gensvar! ;D
Nu är i alla fall flygkroppen ihoplimmad och stabbarna sitter på sina platser. Dessutom är de flesta övriga delar färdigrensade och det enda stora återstående jobbet byggmässigt är att limma ihop vingarna och droppa flap:en och såga loss rodret och trimrodret på den ena vingen (den andra är fixad sedan åratal tillbaka) och sedan inte långt kvar till målning. Man blir effektiv som bara sjutton när man helt plötsligt har väldigt lite tid till modellbyggande.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 6, 2010 15:04:15 GMT 1
Här kommer några riktiga fulskott av vad har pysslat med under de tiominutersstunder som ibland blir lediga för lite modellbygge: Flygkroppen är ihoplimmad: Flapsen och rodren är lossade och nya framkanter till flapsen är tillverkade av Evergreen-stav klädd med Milliput och sedan slipa, slipa, slipa, torrpassa, slipa, slipa och torrpassa. Mycket jobb med att tunna ut vingarnas insidor blir det... Återstår att fixa kortsidorna på flapsen och roder etc. Tack vare Micro Mesh-sandningsstickorna så blir det grymt bra finish på Milliputen. Svårt att skilja den från plast när de får lite färg på sig.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 6, 2010 17:16:36 GMT 1
Mycket najs! Lustigt att du blivit så effektiv nu.
|
|
gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Jan 6, 2010 18:23:07 GMT 1
fint modell arbete ,,!!
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 13, 2010 9:34:50 GMT 1
|
|
gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Feb 15, 2010 10:29:13 GMT 1
Nu-måste -jag- fråga - låter du - Surfacer torka helt innan du tar bort överskottet o går det då med Tsprit ?
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 15, 2010 10:37:27 GMT 1
Jag har testat metoden på både Mr. Surfacer som torkat/härdat i bara kanske 15 minuter och även på sådan som suttit i flera dagar. Resultatet är detsamma förutom att det går lite snabbare att få bort den som man bara låtit sitta en stund.
T-röd borde ju också funka men det kanske tar aningen längre tid att gnugga bort spacklet eftersom T-röd "bara" innehåller 95 % alkohol.
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 1, 2010 19:03:58 GMT 1
Här kommer några nya bilder i skitkvalla. Hann bygga hela söndagen eftersom hustrun och sonen är på utflykt till mina svärföräldrar. Hela veckan kommer därför att gå i byggandets tecken. Äntligen har jag fått möjlighet att vikta landningshjulen (strykjärnsmetoden) och måla och vädra dem. Tyvärr syns det inte så bra på fotona men det blev rätt bra subtila grånyanser på däcksidorna: En annan grej som brytt min jordnötsstora hjärna rätt mycket är hur man ska få till "streaks" på propellerbladen. Försökte med kritpulver men det försvann så fort man mattlackade. Blev oljefärgsduttar utstrukna med en flat pensel till slut. Även det var svårt att få med på fotona men man kanske får en uppfattning ändå. Som synes är även spinnersararnanrarna vitmålade och även motorkåpan. Dessutom främre kylaren aluminiummålad med ModelMasters jättebra färdigförtunnade aluminiumfärg och därefter de där underbara Citadel-washerna: Detaljeringen av utrymmet där stegen ska sitta gick av bara farten. Det går fantastiskt lätt när man har noll referenser och använder en kubik artistisk frihet: Luckan till det utrymmet tillverkades av Evergreen och förstärkningsribborna gjorde jag av aluminiumtejp (som har sned-dragit sig lite över natten vilket kameran obarmhärtigt avslöjar: Nu tillbaka till byggbordet. MUAAAHAHAHAHAAAA! ;D
|
|
|
Post by newsoft on Mar 1, 2010 20:06:37 GMT 1
Ser hur bra ut som helst. Den där tejpen verkar användbar. Har en rulle någonstans tror jag, frågan är bara var.
|
|
|
Post by DCycle on Mar 2, 2010 1:12:50 GMT 1
Här kommer några nya bilder i skitkvalla. Det jag tänkte före jag läste din text var "djävlar vilka snygga macrofoton han fått till! Men jag förstår om du är missnöjd ifall de små färgskiftningarna inte syns. Otroligt snyggt bygge! Alutejpen lät intressant - var hittar man sådant?
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 2, 2010 8:22:54 GMT 1
Jao, det var väl att jag inte fick med färgskiftningarna, som störde mig kanske. Skärpan är helt OK men jag fick leka med kontrast och ljusstyrka för att få streaks:en på propellerbladen att framträda bättre och då fukkade vitfärgen ur i stället. Angående tejpen så fanns den på Clas Ohlson förut men nu när jag söker den så dyker den inte upp. Inte jättemycket på rullen men man gör ju sällan av med några mängder heller. Bra vidhäftningsförmåga och lagom tjocklek och utmärkt böjbarhet gör att den är väldigt användbar. Dessutom som synes lätt att prägla nitar och annat i också.
|
|
|
Post by Braemp on Mar 20, 2010 11:10:10 GMT 1
Fantastiskt bygge. Bilderna och dina byggen skvallrar om ett enormt tålamod, känsla för färg och form och stor skicklighet. Du lyckas med det svåra att få fram detaljerna men på ett skalenligt sätt utan att det ser påmålat ut. Vädringen på spinnern visar väl på allt, mycket subtilt men ändå finns den där om man tittar lite till. Få modelbyggare lyckas med det som du gör. Dessutom blir du bättre och bättre på vad du gör. Bara att gratulera sig själv att man känner dig så man har något att sträva efter.
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 26, 2010 9:53:48 GMT 1
Själva spinnern och motorkåpan är inte vädrade på bilderna men propellerbladen är det. Jag ska försöka fota några bilder av spinnrarna och kåpan nu när de fått lite lätt chippning samt oljefärgsvädring. Bygget har stått lite stilla nu ett tag p.g.a. att jag väntat på att framrutan skulle härda efter att ha doppats i golvpolish. Tyvärr blev polishen för tjock på ett ställe och krackelerade, så jag fick strippa den i alkohol och ska använda fräsch golvpolish nu i helgen i stället. Den jag använde hade blivit för tjockflytande tror jag.
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 18, 2010 22:10:24 GMT 1
|
|
|
Post by newsoft on Apr 18, 2010 22:32:04 GMT 1
Cleant å fint! ;D Kul att du har kommit så långt. Snart får du börja på något nytt.
|
|