|
Post by Tandapan on Sept 20, 2009 7:36:12 GMT 1
Jag tog inspiration av AJ's filosofi om att bygga för att ha kul och började därför bygga Do 335 för att få bygga en modell som har bra kvalitet i stället för Classic Airframes eller AMT. Slumpade fram Tamiyas modell i 1/48 och satte igång att karva eftersom den ska få Aires-hjulhus och -cockpit. Oroande mycket plast försvinner i vingrötterna och i vingarna men det har gått bra ändå så nu passar allt. Jag öppnade även upp panelen där stegen sitter på förlagan och har klätt in det utrymmet med Evergreen. Ska extradetaljera lite mer där senare. Hjulhusen har detaljmålats och fått en wash och ska nu mattlackas och få nötningar och kritpulver. Suveränt skoj att detaljmåla med bra akrylfärger från Citadel och Vallejo. Bombluckorna ska vara stängda för att spara tid och ork så jag struntar i någon detaljering där. Ah! Äntligen är det roligt att bygga igen! Har verkligen inte lagt ned jättemycket tid på grejorna men det känns ändå bra. Orkar inte ens fota bra.
|
|
|
Post by aj on Sept 20, 2009 21:53:29 GMT 1
Ja, visst är det kul. Som vanligt, grym detaljmålning. MVH Anders
|
|
|
Post by Braemp on Sept 26, 2009 1:20:59 GMT 1
haha försök inte.. Det är både bra målat och bra fotat. Verkligen kul att se dina byggen matte. Mycket upplyftande och bra för modelbyggarsjälen
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Sept 27, 2009 3:08:16 GMT 1
Ja, om dom där hjulhusen är snabbmålade så blir man ju rädd..tycker det är "Meisterklasse"!!
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 7, 2009 23:51:42 GMT 1
nice .... super nice
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 15, 2009 19:23:59 GMT 1
Jaoo, nu har jag slobbat runt med wash och kritpulver och grejor och är snart färdig med alla tråkiga bitar. Jag börjar från "fel" ände i det här bygget i hopp om att ha det roliga kvar till sist. Det tar en jäkla tid att rensa upp vattenfärgswashen så man bara får tunna linjer kvar, men jag tycker det blev bra och hoppas att ni övriga byggare inte får spanska sjukan när ni tittar på resultatet. Spanska skolan, kanske...
|
|
|
Post by newsoft on Oct 15, 2009 21:45:12 GMT 1
Förutom att det var lite slarvigt fotat (näjagskullekanskeintetrodetva) så återstår det inget annat att säga än att det är bara så himla bra. Även om jag brukar vara lite avvaktande inställd till högdagrar och skuggningar så lyckas du alltid hålla dem på rätt sida gränsen så att säga. Funkar ju otroligt bra på så pass detaljerade föremål. Framhäver minsta lilla pinal (och misstag för oss dödliga). Hoppas det blir roligare och roligare att bygga också.
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Oct 17, 2009 1:30:24 GMT 1
En vacker dag kommer det skrivas sånger om dig och dina målningtekniker!
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 17, 2009 23:48:57 GMT 1
mmm beakta att detta är Tandis "bygga för kul bygge" jojo
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 19, 2009 9:11:36 GMT 1
...fast det blev ett pruttigt foto må jag säga.
Hehe, Johan, jag har ju svårt att slarva mig igenom något men har försökt att gena liiiite för att snabba upp bygget. Dessutom är det en fröjd att lägga washer på Aires-grejorna för de är väldigt välgjorda trots sin ålder.
|
|
|
Post by aj on Oct 19, 2009 19:17:41 GMT 1
Dräggel, dräggel ! Är det RLM 02 eller ren metall i hjulhusen ? "Bländad" Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 19, 2009 20:08:08 GMT 1
Dräggel, dräggel ! Är det RLM 02 eller ren metall i hjulhusen ? "Bländad" Anders Njäe, det är det som suger med att fota utan ljustält; det blir reflexer som gör det svårt att avgöra t.ex. om det där är oxiderad metall eller RLM02, men det är RLM02 i detta fall.
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 20, 2009 10:30:48 GMT 1
Öhh, jag insåg just att jag i min initiala post i den här tråden har glömt att skriva att min intention är att bygga den här gamla myrsloken som ett tvättäkta mora-svenskt what-if-bygge.
Det betyder att jag behöver uppslag på hur ni skulle vilja se den målad. Jag har snuddat vid tanken på något slags Luft '46 Nordafrika-schema eller en Norge-baserad maskin. Andra idéer, någon?
/Mattias
|
|
|
Post by Micke on Oct 20, 2009 14:53:18 GMT 1
Ooooh! Nordafrika!!! Yes, yes, yeeeesssssss!
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 20, 2009 14:53:44 GMT 1
mmmm metallren undersida grå och grön översida (RLM 86 och 87) lowviz balkenK (RLM 77?) hartman"tulips" i nosen som/isället för Reichs.....gung bande
eller 5/ZG 1 wespe markering i nosen wellenmuster olika kulörer på oven och undersidan på metalren.
eller lövhögsinspirerad
personligen är förtjust i stukas med terriermarkeringen ....hint hint det här var kul döda gärna inte den här delen av tråden, låt oss hitta på flera exotiska varianter men berätta inte vad du väljer
|
|