|
Post by one0wonder on Dec 14, 2008 17:26:06 GMT 1
Jag presenterar härmed en tävling, som homage till på spårets 21 års jubileum. Jag gillade den "gissningstävling" ví hade runt mickes projekt.
Tanken är att någon lite löst/lustigt presenterar ett projekt/byggsats som någon funderar på. Vi bör kanske nämna vad objektet är för någon slags byggasats (flyg, pansar, bil mm)
Ni får gissa på objekt, skala samt fabrikat(här får vi vara lite snälla då det ompackas friskt i branschen).
Vinnaren får chansen att stäla frågan i nästa omgång. Alla får dock behålla poängen. Vi kan ju göra en tabell och i slutet av säsongen kora en vinnare.
Om fler gissar rätt så blir det den som svarar korrekt först som får ställa nästa fråga.
Det känns som en rolig grej ....för mig iaf
Presentation jag börjar. Jag kommer att lägga ut fler ledtrådar under dom närmaste dagarna
10 poäng (flyg) Kall flermotorig kämpe som behöver ristas annars OOB.
PS Ni får även komma med kommentarer angående denna tävling om ni vill ha den kvar, ta bort den, förfina regler och så vidare. Mitt förslag är ett objekt/tävling i veckan i veckan. Och att frågeställaren tar ansvar för att ledtrådarna blir bra och så
|
|
|
Post by Bengt on Dec 15, 2008 16:28:52 GMT 1
Kul initiativ! Men jag tycker att du som påhittare får sätta reglerna rätt enväldigt.
En fråga bara: får man gissa hur många gånger som helst eller är det en chans som gäller?
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 16, 2008 0:23:46 GMT 1
jag bestämmer en gissning per nivå och sedan funderar jag även på att minska viktigheten av skala och fabrikat. Så det viktigaste är vilken förebild det är. Guldstjärna för skala och fabrikat.
8 poäng Objektet har kopling till störtskönt svenskt plan
|
|
|
Post by Micke on Dec 16, 2008 0:43:40 GMT 1
Svenskt plan? Aha! Vi är på väg till Linköping. Eller... eh... nej, jag drog nog för tidigt.
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 17, 2008 0:58:56 GMT 1
6 poäng Skrik i Lappland och målgörande blomma kan vara några ledtrådar. Man måste även tänka på avbildad kromosom. Objektet har en mera känd äldre syster som både är större och lättare.
|
|
|
Post by newsoft on Dec 17, 2008 19:03:24 GMT 1
Oj oj, nu är vi inne på Sverige och natur. Pass!
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 18, 2008 0:09:03 GMT 1
4 poäng På denna dansare bör man hålla koll på de sista sifrorna. Flygplanet var ingen export framgång, F.. vet om dom ens försökte. När det var tal om beväpning och strid gällde det att mota bort fienden ... fast tvärtom. Piloten behövde inte vara ett geni för att segra, men det hjälpte till
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 18, 2008 9:08:46 GMT 1
Älskar tävlingar som påminner mig om hur svagbegåvad jag är.
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 18, 2008 10:12:09 GMT 1
det kan ju vara så att jag har en övertro på min fyndighet när det gäller ledtrådarna.
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 18, 2008 10:43:16 GMT 1
Jag tror att ledtrådarna kommer att visa sig vara mycket fyndiga. Blir tokig av att vrida och vända på denna quiz...
|
|
|
Post by Micke on Dec 18, 2008 13:53:18 GMT 1
Johan, jag är ledsen att jag svarade så 'bannat oseriöst men det där med fyndiga ledtrådar är inte min bag. Samma sak med rebusar och andra klurigheter. Fel hjärnhalva som dominerar antar jag. /M
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 19, 2008 13:54:17 GMT 1
2 poäng denna jaktkärra gjorde sig bäst i kalla och kala miljöer I dess arbete hjälpte det om man kände Nora De var en slutlig ledtråd
|
|
|
Post by aj on Dec 19, 2008 21:55:46 GMT 1
J 21 ? Varför ? Har läst att den hade problem med kylningen = borde trivas i Kirunatrakten ?, på spårets 21-års jubileum? ?? MVH Anders Edit : Shit, läste ej "flermotorig", pga ölintoxinering, men var inte J 21 driven av dels propeller, senare jetmotor = flermotorig ( detta är bara ett knapert försök att komma undan spott och spe ) Mvh Anders
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 19, 2008 23:11:51 GMT 1
den är ju tyvärr inte flermotorig svar och redovisning av ledtrådar kommer på söndagkväll då jag ärligt talat inte hade förberet mig ordentligt och fixat fler ledtrådar
men ni har ju hela helgen på er
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 19, 2008 23:14:02 GMT 1
ahhh den var förklaringen får du nog troligtvis poäng för .... pga ytterststor fyndighet
fel plan men 0,5 poäng för fifighet
|
|