|
Post by one0wonder on Jun 13, 2008 23:39:24 GMT 1
Hade tänkt fixa motorn till Trumpeters 190D i 24 men det visade sig att det var mer jobb än det var värt så då började jag pyssla med min 15 år gammla 190A i samma skala. Bry er inte om den blå färgen på motorn Då cockpiten inte var mycket att ha pga av ålder och annat så började jag schratcha en egen. Jag hade problem med att förstå om cockpiten har paralela eller vinklade sidovägar, och efetr fråga som inte gav något intelegent svar på IPMS forum så skred jag till verket med en svagt vinklad cockpit. När jag skulle slipa ner stolen till korrekt utseende så sprack ryggen, så en ny rygg fick fixas i mässing. Och det blev ny skydsplåt bredvid pikloten också med tillhörande syrgasregulator. Jag kom på ideen att se till att stolen fick nya glidbanor för höjdinstälningen( som fungerar någorlunda). Så då blir det att jobba med sidokonsolerna nu Så jag grundade med lite grå färg och genast blev allt lite mindre dystert. Som ni ser så har inte färgen trängt in överallt. Glidbanorna fick lite silver leaf samt att jag började fixa sidopanelerna Throtelhandtaget blir nog tillverkat snart samt lite av mätare och dylikt är redan på G. Annars så är det rätt kul att bygga lite igen. Ni är välkommna med tips kritik och kanske även lite beröm
|
|
|
Post by Micke on Jun 14, 2008 14:27:02 GMT 1
Ujujuj! Det ser väldigt lovande ut Johan. Det finns få saker som inspirerar mig så mycket som scratchbyggen. Stolsryggen i mässing är läcker! Med en gnutta färg på så kommer den att smälta in fint. Det är inte utan att det hugger till litet i byggtarmen nu. Kreativt Johan! Applåder!
|
|
|
Post by one0wonder on Jun 14, 2008 17:01:10 GMT 1
Eventuellt så är sidopanelerna lite tjocka ....men det är jag med
|
|
|
Post by newsoft on Jun 14, 2008 21:21:24 GMT 1
Yay! Äntligen lite flygbyggande! ;D Starkt jobbat! Ser fram emot mer.
|
|
|
Post by Tandapan on Jun 17, 2008 13:13:01 GMT 1
Mycket imponerande, Johan. Det där är banne mig modellbygge det!
|
|
|
Post by one0wonder on Jun 17, 2008 18:54:33 GMT 1
Nu är throtelhandtaget klart ....tyvärr så är det så pjutit litet att jag inte ens försökt fota det. nu ska jag börja med brytarna till radion och primer pumpen bakom throteln.
|
|
|
Post by one0wonder on Jun 17, 2008 23:33:26 GMT 1
Ja då var primerpumpen och delar av paneler och brytare klara på högra konsolen Jag valda att foila primertanken trots att det ser ut att vara blekplåtsaktig färg på bilderna. Brytarna till radion fastnade i dessa instälningar ...hoppas att det blev någon korrekt kanalval där Observera den lilla grå ploppen på throtelhandtaget det något som inte verkar finnas på D-9or ska vara svart och en liten knapp på toppen. Blir nog svårt att fixa. Förlagan till sidokonsolen/panelen är denna Jag blåste upp Eduards A-8 ark i 32 till 24 för att få förlagor till bälten och dylikt. Verkar funka sådär Stolen behöver limmas om och senare spacklas på sätet. Jag tror att detta blir den sista uppdateringen före semmestern. Men jag räknar med att återkomma då Johan Ps jag hoppas att det blir en F-8/R1 med rak huv tillslut men vi får se. Eventuelt en från Finnland 44 Ds Ps2 Leve häftmassa Ds2
|
|
|
Post by Tandapan on Jun 18, 2008 9:38:42 GMT 1
Shishkebab! Jag blir byggsugen nanting. Tack för superb inspiration, Johan!
|
|
|
Post by one0wonder on Jun 18, 2008 12:50:21 GMT 1
Okej en te den vänstra sidopanelen "thus far" brutalt mycket bättre man ser slarv tycker jag reostaten till belysningen bör nog kortas av ser jag. throteln ska ligga närmre konsolen men det är bara provisoriskt. samt att prop-pitch kontrolen ska täcka över hålet i handtaget Jag kommer att borra upp landningsställs indikatorerna senare Vidare så ska komradio och elvärmekontakterna snickras ihop. Lite sladar till throtelhandtaget. Samt lite annat småtjafs Johan Ps Radiopanelen blev nog lite hög men V F sit i det Ds
|
|
|
Post by one0wonder on Jun 22, 2008 12:06:19 GMT 1
|
|
|
Post by aj on Jun 22, 2008 18:15:32 GMT 1
Respekt! Ge sig på Airfix gamla Fw 190, det gillar jag! MVH Anders ;D
|
|
|
Post by one0wonder on Jun 22, 2008 18:23:26 GMT 1
mmmm som antyts så har plasten torkat?? och är osedvanligt spröd
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Jul 7, 2008 10:19:17 GMT 1
Underbart att se scratchbygge och inte alltid förlita sig på "fotohets" - det har ju aviserats en hel del godis till Hasegawas J35 - men jag är nog lite sugen på att försöka scratcha en del detaljer istället - blir ju inspirerad av Johans finna bygge !
|
|
|
Post by one0wonder on Jul 28, 2008 23:15:54 GMT 1
En långvarig och svårstoppad depression har lagt sordin på mitt byggande det senaste året och den har tyvärr kommit åter så jag vet inte när jag idas bygga nå mer på wulfie
Men jag orkar åka med till vännas och benghans nya bodega
|
|
|
Post by one0wonder on Nov 5, 2008 19:41:29 GMT 1
Ja som svar på utmaningen så har jag fortsatt fila på wulfie. Det började med att jag försökte förbättra landningsstället Svart= trumpeter Grå=Airfix White&aluminum= Johan Detta har dock gått i stå så jag började fixa med vingarna. Det röda området ska bort då vingen är något för bred enligt ritningar. Samt att bakkanten är dj-gt tjock Så nu ska jag bara limma nya paneler. Och undersidan av vingarna behöver ju också fixas Airfix har sumpat placeringen av patronutkastet till MG151/20 kanonerna med ca 3 mm, detta är åtgärdat men formen på utkastet är inte rätt och ska åtgärdas mera. Jag har även karvat fram avgasrörens uttag i undre motorkåpan. Undrar hur klokt det var. Nu måste jag schratscha avgasrör också. På ska göra listan är att bygga upp ett nytt hjulhus och nya flaps. Vingarna är nog ett av få ställen där trumpis är mera skalariktig än Airfix. Staben är ett annat, den ser jag inte heller fram emot att fixa.
|
|