|
Post by Braemp on Nov 17, 2008 17:58:29 GMT 1
OBS inga skämt om vad som mjuknar av kallt vatten nu! Om det är greenstuff kan du hålla det under hett vatten några sekunder, brukar få det att mjukna betydligt.
|
|
|
Post by Micke on Nov 17, 2008 18:34:50 GMT 1
Vilken putty är det frågan om? Känner inte till "Warhammmer". Milliput går att både värma försiktigt och blöta med vatten när den känns seg och kall.
/M
|
|
|
Post by one0wonder on Nov 17, 2008 23:42:25 GMT 1
den kallas också green stuff men i mitt fall köps den genom warhammer försäljare
|
|
|
Post by Micke on Nov 18, 2008 2:03:48 GMT 1
ÅHÅ, ja då kanske Brämpas svar hjälper?
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 20, 2009 1:54:28 GMT 1
Har börjat lite med motorn sist så såg den ut så här jag har försökt fixa tändkablaget. Jag funderade på att simulera bultskallarna som håller växellådshuset , men insåg att dom syns knappt när motorn ligger på byggbordet. Detta är bara början jag har bara 25 kablar kvar att göra. Det ska även till oljerör som går mellan cylinderhuvudena samt att jag räknar med att ersätta dom som går mellan ventilhusen. Oljeslangarna från motorn till kylaren är ännu ett enigma. Det blir nog artistisk frihet där. Jag gör inte om cylindrarna där tändstiften sitter, jag började men skapade mer oreda än annat det här ska föreställa magneton det ska till tändkabel och dess fästpunkt. eventuellt så blir det en annan lösning på skarven. Sedan var inte propjusteringen helt korekt så den är på ritbordet just nu.
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 23, 2009 11:49:30 GMT 1
Jag började att sätta dit oljeledningarna för ventillyftarna, klipte och fixade med lite mässingtråd Man är ju hur dum som helst, här ser vi samma motor med mera oljeledningar och lite färg, här hade jag kommit på att man kanske kunde göra oljeledningarna i koppartråd i stället, dom var ju ändå i koppar i orginal Jag har även börjat pula med oljefiltret, den runda saken som sitter på motorfästets högra sida. Samt en tank av någon sort som sitter på vänster sida av motorfästet, på åtminstone några maskiner jag sett, men inte alla. Är det någon som har koll på vad det är för tank för fotografering var det ju kanske inte optimalt att måla motorn i min Tamiya Alumminum/silver leaf blandning. Här ska även reduktionsväxeln till kylfläkten monteras. Den ska sitta ungefär framför inloppet till tändkabeltuben( nytt ord jag vet men va fan) mässingstråden här representerar någon form av link till propellerinställningen. Detta är fortfarande ett provisorium då jag tror att det är en vajer och inte en stång som ska gå där. Hålen i tändspolen/magneton ska naturlitvis täckas över/spacklas då det inte funkar helt att täcka dom med tändkabelutgångens fäste. Näst på listan är att schratcha en sump till vevhuset, påminer troligen om sumpen till växellådan( som måste lagas ser jag efter ett mistolkat försök till att fixa oljeldningar till kylaren.) fast den sitter mellan dom nedersta cylindrarna i bakre cylinderraden
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 23, 2009 14:37:18 GMT 1
Sheesh, Johan! Du gör det då inte enkelt för dig. Jag fattade inte att den skulle bli så här pass superdetaljerad. Hatten av för ett grymt scratch-jobb!
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 23, 2009 14:51:31 GMT 1
det fattade inte jag heller från början, men jag tror att "ska bara" syndromet är tämligen utbrett bland modellbyggare
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 23, 2009 15:41:26 GMT 1
Jodu, jag har orena drömmar om ett out-of-the-box-bygge.
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 23, 2009 17:21:10 GMT 1
unbeliver burn him
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 24, 2009 1:33:05 GMT 1
Ärligt talat så känns det som om jag gör allt jag kan för att slipa hålla på med panelristningen.
Men det jag borde göra är att sätta mig ner och dra en gräns i styrenen för hur mycket jag får börja med på wulfie innan jag gjort något delmoment klart.
|
|
|
Post by aj on Jan 25, 2009 19:54:48 GMT 1
Snyggt rörjobb Johan ! Tänker du ha motorluckor öppna för att visa all detaljering i motorn ? MVH Anders
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 25, 2009 23:20:35 GMT 1
jag är i valet och kvalet preciss som micke? anser jag att öppnade luckor kräver ett syfte m,er än att bara visa hur duktig man är. Just nu känns mitt syfte för att öppna upp att jag mest vill veta hur det ser ut. Jag hade en ide om att ha öppningsbara luckor men att tillverka gångjärn känns långt bort. Så just nu funderar jag kanske på att öppna de undre luckorna allternativt öppna luckan till mg:na. Men nu ska jag nog göra en template i mäsing till akanluckorna för ytterkanonerna och rista efter den. sista mars känns som nästa vecka när jag inser hur mycket jag har kvar
|
|
|
Post by newsoft on Jan 25, 2009 23:34:08 GMT 1
Knepigt val. Personligen är jag inget större fan av öppna luckor. Kanske en liten en någonstans men övriga öppna luckor lämnar jag åt flygmekarna.
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 26, 2009 16:46:20 GMT 1
som sagt drivkraften bakom detaljeringen av motorn är att få veta hur det ska se ut, dock ökar antalet nya frågor exponentielt gentemot antalet besvarade frågor
Johnny C rules
|
|