|
Post by Tandapan on Oct 25, 2007 9:40:35 GMT 1
Oj, det där såg mycket lovande ut. Den ser ju snygg ut redan innan du har hunnit gå över den med färgsprutan och torrborstning. Kan inte bli annat än Weltklasse.
|
|
|
Post by aj on Oct 26, 2007 23:34:57 GMT 1
Bottenplattan färdig. Har tonat ner grässtråna med sprutan och "skitat ner" med Tamiyas sminklåda och oljefärg. Hoppade över torrborst med pensel för att spara tid. Närbild på ovanstående. MVH Anders
|
|
|
Post by Braemp on Oct 27, 2007 9:49:48 GMT 1
kanonsnyggt! Ser riktigt höstigt , frostigt och kallt ut.
Använde du sprutan till att få torrborstningseffekten eller är det sminklådan?
|
|
|
Post by aj on Oct 27, 2007 13:22:04 GMT 1
Hej Braempa ! En kall, frostig marsmorgon 1942. Yes, sprutan, började med Earth o fortsatte sedan med sandgult, Buff, avslutade med vit färg. Sprutade ur alla möjliga vinklar. Riktigt så frostit som på närbilden är det inte i Real Life. MVH Anders
|
|
|
Post by Braemp on Oct 27, 2007 18:03:19 GMT 1
Du kanske ska testa köra tamiya mattningsmedium outspätt, det ger en riktigt snygg frost, Krille gjorde väl det på sitt Jagdpanther dio.
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 27, 2007 18:56:59 GMT 1
det ska inte vara iblandat nå mycket klarlack ... den ska ju späs för sprutmålning
jag missade blandningen av klar och matt ... och fick en ultra matt nästan frostig yta på en spinner jag målade om för många år sedan
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 4, 2007 14:53:45 GMT 1
Jag sitter bara och skakar på huvudet. Hur kan man bygga/måla så löjligt snyggt och så löjligt snabbt?
|
|
|
Post by aj on Sept 9, 2009 20:07:23 GMT 1
Bygglusten tillbaka. Har programerat om byggskallen, bygg ihop och ha kul. Har grävt ner mig i detaljer och en massa ofullbordade projekt. Jag startar om med denna FW 190, som har vuxit upp till en A-4 från 9/JG 1, baserad i norra Tyskland (nära danska gränsen) Dekaler på gång ! Här ska den stå numera ! MVH Anders
|
|
|
Post by Braemp on Sept 15, 2009 20:02:03 GMT 1
Mycket snyggt måste jag säga, ser väkldigt blekt och fint ut i färgerna, hur har du fått till det? Spär du färgerna mycket eller kommer de blekta ur färgburken? skönt att bara köra ett snabbbygge utan att gräva ner sig för mycket i detaljer och referenser, brukar göra susen för motivationen med andra större projekt.
|
|
|
Post by aj on Sept 16, 2009 21:43:51 GMT 1
Några lager lack, lite slipande och lite nedtoning av dekalerna. Har använt en ny målningsteknik, blåste på hela modellen med RLM 76 som grund. Småduttade med korta skurar, tog lååååång tid men resultatet blev bra. Sen skuggade jag panellinjerna på den blåa delen ( 2 droppar D. Earth 1 droppe Nato Black å en massa thinner). Gick över alltsammans med väldigt uttunnat RLM 76. Sprejade sedan på RLM 75 o 74 på fri hand, ingen maskering. Skuggade dessa färger som 76 an ända tills jag blev nöjd. På igen med 75 o 74. Avslutade med förtunnad 76 på hela modellen. Chippade med silverpenna. Panellinjerna ser bra ut, men nu kommer jag att lägga i lite Wash där det behövs och avsluta med lite nedsmutsning. MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 17, 2009 7:49:09 GMT 1
Det ser riktigt, riktigt bra ut, Anders. I söndags blev jag så inspirerad av ditt tänk kring att inte gräva ned sig i detaljer utan bara bygga och ha kul, så jag rotade fram Tamiyas Do 335 ur stashen och satte igång och tokbygga i 11 timmar. Det var otroligt roligt och jag har varit glad hela veckan tack vare det.
|
|
|
Post by newsoft on Sept 17, 2009 22:57:25 GMT 1
Intressant målningsteknik också. Gillar de små variationerna. För att inte tala om silverpennan, flygbyggarens bästa vän.
|
|
|
Post by aj on Sept 19, 2009 21:14:10 GMT 1
Washen är på plats. Ett lager lack, sen blir det nedsmutsning. Det är fortfarande riktigt kul. Lugn och fin, inte hetsa upp sig för småmissarna man gjort (mitt nya mantra). MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Sept 20, 2009 0:16:39 GMT 1
Den verkar definitivt roligare att bygga än Eduards.
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 20, 2009 7:39:39 GMT 1
Det där målningsschemat och märkningen är så otroligt snyggt. Den klär verkligen i de färgerna. Detta kommer att bli en äckligt bra modell när den är klar. Basplattan är ju smått fantastisk också.
|
|