|
Post by aj on Sept 8, 2007 23:29:17 GMT 1
Huurra !, byggtorkan och sviterna efter Kanadensarna är över, tack vare ett litet informellt möte hos Mattias förra helgen. Har börjat karva i en Tamiya FW 190 A - 3. Förebilden är maskinen längst ner på dekalarket med personlig märkning He, som flögs av A. Gallands favorotekamrat Bruno Hegenauer. Han tillhörde staben i JG 26 under 1941 -42 och blev sedemera överförd till JG 53 i Nordafrika, där han stupade 1943 under tyskarnas evakuering av Tunisien. Dioramaiden`är att maskinen står på ett fält i Frankrike 1942, med ett startagg. inkopplat, och där Bruno " surrar " om gamla tider med Galland, som är på besök i egenskap av " General Der Jagdflieger ". MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 9, 2007 13:42:25 GMT 1
Det där såg lovande ut. Skönt att se att bygglusten infunnit sig! Körde Galland omkring i någon speciell stabsbil och i så fall, har du några planer på att inkludera även en sådan?
|
|
|
Post by Micke on Sept 9, 2007 14:31:14 GMT 1
Bruno och Galland i samspråk! Tänk att få ha varit en tysktalande fluga på den väggen. Inget ont om alla andra, men när Anders drar igång ett nytt projekt så börjar det klia något ohemult i min byggtarm. Så även denna gång.
|
|
|
Post by aj on Sept 9, 2007 14:59:03 GMT 1
Funderade ett tag på att ha med en Cittra 11C, skulle säkert passa in i dioramat, men jag tror det kanske blir en grej för mycket. Vi får se ? MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 9, 2007 17:00:57 GMT 1
Inget ont om alla andra, men när Anders drar igång ett nytt projekt så börjar det klia något ohemult i min byggtarm. Så även denna gång. Ja man blir grymt inspirerad, verkligen!
|
|
|
Post by newsoft on Sept 9, 2007 17:43:10 GMT 1
Älgjakten är igång... och Anders bygger. Det finns mycket fint med hösten ändå. Tror på idén om ett lite enklare diorama som berättar en inte alltför komplicerad historia. Det du gör bäst helt enkelt. Hoppas man blir inspirerad till att själv komma igång. ;D
edit:stavning
|
|
|
Post by Bengt on Sept 10, 2007 12:16:24 GMT 1
Funderade ett tag på att ha med en Cittra 11C, skulle säkert passa in i dioramat, men jag tror det kanske blir en grej för mycket. Är inte Italieri på väg ut med en Opel Admiral i 1/48? Det om något borde väl passa generalen.
|
|
|
Post by aj on Sept 12, 2007 23:53:04 GMT 1
Låter väldigt intressant Bengt. Det verkar komma en uppsjö av 48a grejer, Jeep från både Tamiya o Hasse. Såg även en fet amerikansk stabsbil som var på gång (Tam. ?) på någon site häromdagen. Goda tider för dioramabyggare. Har putsat och slipat klart. Ska börja måla cockpit som nästa steg. Här har jag tunnat ut plasten där startern ska inpluggas. Har prövat Mr Dissolvent Putty på ett fult tapphål i motorhuven. En påläggning behövdes, inga krympningstendenser, kort torktid, bara att slipa, perfekt resultat. MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 13, 2007 7:54:50 GMT 1
Åh, kul att Mr. Dissolved Putty verkar funka. Jag har hunnit testa det i liten skala och även där gjorde det sitt jobb föredömligt. Lär nog bli en oumbärlig accessoar i modellbyggandet framöver.
|
|
|
Post by Braemp on Sept 15, 2007 11:22:14 GMT 1
;D
Jag gillar verkligen dina små vinjetter. Kul att se att att du kommit igång igen.
|
|
|
Post by Bengt on Sept 15, 2007 17:36:20 GMT 1
|
|
|
Post by aj on Sept 15, 2007 20:53:30 GMT 1
Oj då, med ICM figurer, och WL märkning, det är väl Luftwaffemärkning på fordon eller ? Bil i Gallands klass! Tack Bengt. P.S. Tamiyas feta Am. stabsbil är tydligen färdigbyggd, men det kan man ju leva med. MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Sept 17, 2007 20:12:59 GMT 1
Målad och torrborstad instrumentpanel. Ber om ursäkt för bildkvaliten, bästa jag kan just nu. MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Sept 17, 2007 20:21:56 GMT 1
Inget fel på kvaliten på målningen iallafall. Två tummar upp! ;D
|
|
|
Post by Micke on Sept 17, 2007 23:53:20 GMT 1
Sweet mother of dog!
|
|