|
Post by newsoft on Jan 15, 2007 1:03:49 GMT 1
Kirurgen kommer ut till patientens oroliga anhöriga som är utom sig av oro och säger: "Operationen lyckades över förväntan!" ;D Bravo Dr. Östberg!!
|
|
|
Post by Micke on Jan 15, 2007 2:36:53 GMT 1
Är detta tredje uppdateringen på en kväll/natt? Man, I'm cooking today! ;D Ytterligare plastikkirurgi denna gång: Ovanför landningställen, på vingarnas framkant, sitter kåpor (eller "knän" som jag kallar dem i brist på bättre). De ska se ut så här - Släta och fina: Enligt MPM ska man montera E19 och E20 som inte passar över urtag som alltså inte fyller någon som helst funktion. Se ritningen: Man behöver inte vara Stephen Hawking för att fatta att det inte skulle bli snyggt så jag följde ett tips från LSP och fyllde urtagen med Milliput. Ett dygn senare slipade jag fram ett snyggt knä: Det behövs fortfarande litet Mr Surfacer för att bli perfekt men ni fattar. Tjohej, på'n igen!
|
|
|
Post by newsoft on Jan 15, 2007 7:49:21 GMT 1
Utmärkt! Kul att se hur de förenklade denna konstruktion i senare varianter. Man hade ju kunnat hoppas att MPM förenklat konstruktionen också men du har ju löst det snyggt.
|
|
|
Post by Braemp on Jan 15, 2007 8:59:49 GMT 1
åhhhå, vilket snickeri med kaviartuben. Gratulerar!
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 15, 2007 9:46:35 GMT 1
Blev kanoners det där med ompositioneringen av rodren, Micke. Perfekt sätt att bryta stela linjer. Önskar jag hade haft ork att såga i rodren på Horneten, men det får bli på något annat bygge. Schysst med scratch-bygge också. Då känner man sig lite mer som modellbyggare och lite mindre som "assembler".
|
|
|
Post by Micke on Jan 15, 2007 14:09:20 GMT 1
Tack för vänliga tillrop! Arbetet fortsätter, nu med puffrorna. I lådan ser de ut så här: Efter litet snickeri ( kanyl i kanyl) blir det litet bättre: Allmänt känt är att kanyler kan vara svåra att kapa snyggt. Kapskiva på Dermeln funkar men det kan flyga gnistor och annat otyg och dessutom är det svårt att få ett snyggt snitt. Jag gör så här: Glödga kanylen med en tändare, blåslampa eller minisvets. Den ska vara riktigt röd-orange. Kanylen är nu av-härdad. Låt svalna - Kyl INTE! När kanylen svalnat (tar några sekunder bara), plocka fram en gammal (men vass) Morakniv och rulla kniveggen på kanylen några gånger fram och tillbaka. Antingen hoppar den kapade biten lös av sig själv eller så kan man stoppa in något som passar inuti röret och försiktigt bryta lös biten. Inga gnistor, inga vassa bitar som flyger genom rummet. Bara ett prydligt snitt.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 15, 2007 14:43:02 GMT 1
Men JÖSSES!!!! Karaya-nivå på detta!
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 15, 2007 14:50:42 GMT 1
Men allvarligt? Så jäkla snyggt! Krispigare än Corn FlakesTM.
Det där tipset ska jag lägga på minnet...
|
|
|
Post by Micke on Jan 15, 2007 14:58:24 GMT 1
Bockar och bugar.
|
|
|
Post by Micke on Jan 16, 2007 17:49:03 GMT 1
Bara småplock i denna update: Hjulen grundslipade (se separat tråd), Landställen rensade (mycket sömmar och skägg), båda sprutorna klara för montering, propellern monterad.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 16, 2007 20:16:28 GMT 1
Hehe.. Det där pillet är inte min favorit. ;D Men det måste ju göras. Man kanske skulle börja i den änden någon gång?
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 17, 2007 8:40:45 GMT 1
Tråkgöra, Micke, men ack så viktigt. Ser mycket bra ut i alla fall. Trebladiga propellrar med separata blad är inte lättast att sätta ihop snyggt men du verkar ha fått till det.
|
|
|
Post by Micke on Jan 17, 2007 19:06:49 GMT 1
Landningställen målade med Humbrol Metal Cote Aluminium - Washade med oljefärg (ockra, brännd sienna, litet karminrött och svart) utspätt med Herdins penseltvätt. //M
|
|
|
Post by newsoft on Jan 17, 2007 21:09:00 GMT 1
Men ge dig! Hmm.., Matte har rätt. Oljewash är [glow=red,2,300]FUSK!![/glow] ;D Luurv it!
|
|
|
Post by aj on Jan 17, 2007 21:25:23 GMT 1
Ser väldigt bra ut. Har två frågor : Sprutmålade du Humbrolen ? Du använder karminrött i washen, varför ? Nyfiken Anders.
|
|