|
Post by Tandapan on Nov 10, 2005 13:18:18 GMT 1
Medan jag väntade på etsen från Jadar till Corsairen roade jag mig med att bygga på Eduards fantastiska lilla Messerschmitt Bf-108B Taifun Profipack i 1/48. Den är nog bland det roligaste jag har provat på i modellbyggarväg. Kanonbra detaljering och genomtänkt konstruktion samt inte så stenhård plast så det är lätt att karva i den om man behöver. Att det sedan följer med fotoets och målningsmasker skadar ju inte heller. Enbart bältena består av sammanlagt 40 fotoets-delar. Edit: Bältena är beige-grå i verkligheten men som vanligt älskar min kamera att göra allt gulare. Min ska bli en ungersk i RLM 74/75 med mottling på kroppssidorna och RLM 78 på undersidan förstås. Blir en färgglad maskin med gröna, vita och röda ränder på stabbar och fena. Ja, jag vet, jag postar som en galning i dag... På bilden nedan är cockpit blanklackad och washad så den kommer att tonas ned lite när jag mattlackar.
|
|
|
Post by Micke on Nov 10, 2005 13:53:21 GMT 1
Gu' se schnyggt! Gillar djupet du fått till i skinnsofforna.
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 10, 2005 13:54:33 GMT 1
Haha, ja det kändes som att måla inredningen i en liten bil. Det är några lager olika färger och nyanser av pastellkritepulver som gör djupet.
|
|
|
Post by one0wonder on Nov 10, 2005 14:27:54 GMT 1
eaven sweeter snuskigt bra alltså
för att citera Tony "ja ä int bitter"
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Nov 11, 2005 19:09:51 GMT 1
Meer bilder! Jäädrit' snyggt! Lite kul med en "udda" märkning oxå! ..fick oerhörd inspiration att sätta tänderna i min Bü 181:a i 48skalan! ..kanske inte samma passform haha..
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 11, 2005 19:48:48 GMT 1
Tack ska ni ha för de glada tillropen. Just nu har jag inte så mycket mer än cockpit att fota, men styrspakarna har i alla fall kommit på plats sedan jag fotade den senast. Ska måla mer på de grå cockpitsidorna också innan mattlacken. Det är den här individen jag ska bygga och dekalerna som följer med i lådan ser superba ut:
|
|
|
Post by Force on Nov 12, 2005 8:30:20 GMT 1
Mycket tjusigt Matte!!!
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 13, 2005 20:55:50 GMT 1
Kom på att jag hade en bild av motorn när den var omålad och vissa skarvar inte fixade. I det skick den är på bilden består den av ynka 26 delar, men med bärarmarna och torpedväggen blir det fler. Synd att den i princip kommer att vara osynlig när modellen är färdig för det är en liten modell i sig.
|
|
|
Post by Force on Nov 13, 2005 22:14:26 GMT 1
Aaaahhh....en V8:a....det gillar vi!! ;D
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 13, 2005 23:06:14 GMT 1
Tänkte nästan att du skulle nappa, Håkan! :-)
|
|
|
Post by Force on Nov 14, 2005 17:13:06 GMT 1
Vem...jag...hur kunde du tro något sånt. Jodå nog nappade jag alltid, "hook, line and sinker". ;D [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 4, 2007 15:07:22 GMT 1
Nu när Horneten är färdig behövs det ett lite snabbare projekt för att återfå känslan av att det går att få något färdigbyggt. Har skakat liv i Taifunen igen och sågat bort framkantsklaffarna och lagt in "inserts" av tennfolie så det inte bara blir ett hål innanför klaffarna. Gick förvånansvärt fort och även om det inte ser perfekt ut på bilderna, kommer det att bli mycket bra när klaffarna är fastlimmade tror jag. JLC:s underbara rakbladssåg användes flitigt för att såga samt ritsa om bortslipade panellinjer. Däcken var ett sådant exempel där sågen fick komma till sin rätt som ritsverktyg. Själva klaffarna är uttunnade medelst slipsticka och sporrhjulet som var helgjutet, har fått en behandling medelst pytte-borrar och Micro Chisel så att bygeln blir genombruten och lite mer realistisk.
|
|
|
Post by Micke on Nov 4, 2007 15:31:34 GMT 1
Fiffilurig lösning på slotsens insets må jag säga! Vilken pärla denna byggsats är. Ska bli kul att följa detta bygge också.
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 4, 2007 15:47:33 GMT 1
Det är en underbar modell, verkligen. Man blir glad när man bygger den.
|
|
|
Post by martinus on Nov 5, 2007 11:26:49 GMT 1
Hej ! Det skall bli mycket intressant att följa detta bygge. Jag har själv ett exemplar liggande men blev lite tveksam när jag läste Brett Green:s beskrivning av sitt bygge på Hyperscale. Tydligen behöv det en del karvande för att få in cockpitten mellan kroppshalvorna. Har du eventuellt funderat på att tillverka en öppnad motorkåpa?
Mvh
Martinus
|
|