|
Post by Micke on Sept 11, 2005 12:02:16 GMT 1
Morsan måste ha tappat mig mig huvudet före i golvet när jag var liten! Satte mig ned för att skulptera defrosterramen idag då jag inser att jag gjort avtrycket på fel sida av huven! Nåväl, det var bara att börja om. Denna gång med med Milliput isf Green Stuff eftersom jag tyckte att GS blev en aning för elastiskt efter härdning. MiPu funkar nog bättre som form och GS som skulpteringsmedium... men det var säkert så Braempa hade tänkt redan från början.
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 11, 2005 12:08:01 GMT 1
Aj fasen, jag tog för givet att slingan satt på insidan av huven men det var på utsidan alltså? D'OH!
|
|
|
Post by Bengt on Sept 11, 2005 12:18:48 GMT 1
Men då borde det väl fungera alldelens utmärkt med parafilm som mellanlägg?
|
|
|
Post by Micke on Sept 11, 2005 12:36:05 GMT 1
Ahh... ni missförstår mig. Slingan SKA sitta på insidan men jag hade valt att göra avtrycket på huvens "tak" isf i nosen där den ska vara. Det kan tyckas att huven är symetrisk men så är tyvärr inte fallet.
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 11, 2005 12:47:04 GMT 1
Gnnnnnhhhh!!!
|
|
|
Post by newsoft on Sept 11, 2005 13:21:45 GMT 1
Det är inte lätt när det är svårt..
|
|
|
Post by Bengt on Sept 11, 2005 13:23:35 GMT 1
Jaha, då fattar till&med jag.
|
|
|
Post by Micke on Sept 11, 2005 15:01:45 GMT 1
Äntligen litet flyt! Milliputen härdade ovanligt snabbt och jag kunde lossa formen från huven utan problem. Sedan spacklade jag igen de veck som bildats av gladpacken med Sq. Green Putty (i brist på annat). Efter vattenslipning har jag nu något att börja modelera ramen på.
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 11, 2005 15:06:13 GMT 1
Men jösses vad bra det ser ut!!! Jag tror det kommer att funka riktigt bra. Vad ska du bygga själva slingan av, Green Stuff eller?
|
|
|
Post by Micke on Sept 11, 2005 15:22:38 GMT 1
Jag ska testa med Green Stuff först, jag har inte gjort något liknande tidigare så det kan bli marigt. Annars funderar jag på att klippa remsor av PC som jag mjukar upp med flytande lim för att få hanterliga. Första problemet blir dock att skissa fram slingans utseende på formen. Jag har inga ritningar och bara begränsat bildmatrial så det blir till att höfta en smula.
|
|
|
Post by Micke on Sept 12, 2005 21:02:07 GMT 1
Ny idé! Istället för att kladda med Green Stuff så kom jag på att man kunde använda formen i Milliput till att varmdra ett stycke PC över och därmed få en utmärkt grund till defrostern. Nu gäller det bara att hålla tungan rätt i mun och skära snyggt!
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Sept 12, 2005 22:37:20 GMT 1
Tjena Micke ! Jag brukar använda blytråd till diverse skratchbyggen - den har många fördelar : lätt att forma - häller formen hyfsat om man inte är för "brutal" - kan bearbetas på massa sätt - plattas ut med tång - böjas efter de mest oregelbundna ytor - billigt material som man kan tilläta sig att exprimentera med.
kan de va nåt eller...
//Thomas
|
|
|
Post by Micke on Sept 12, 2005 22:58:18 GMT 1
Blytråd var ett bra tips - Det ska jag prova om nuvarande idé crashar. Tack!
|
|
|
Post by Micke on Sept 25, 2005 23:16:47 GMT 1
Liten update: Lagom till att jag fått till en prydlig defroster fick jag svar på ett mail från ännu en Bell 47 expert. Enligt honom och hans källa (En H-13 pilot från Fort Rucker) så är det inte alls någon defroster utan en "foil antenna for the VHF radio". Jeez! Nu inväntar jag bekräftelse på om denna antenn satt på in- eller utsidan av bubblan, men logiskt sett så satt den väl utanpå vilket betyder att jag får börja om från början. Det är kul med AMS ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 25, 2005 23:23:35 GMT 1
Aw, crap...
|
|