|
Post by Micke on Sept 9, 2005 10:04:23 GMT 1
Många bra tips. Tackar! Jag tror nog att jag hoppar över dekaler och papper. Min erfarenhet är att sådant är svårt att få snyggt på dubbelkrökta ytor av detta slag. Jag gillar Tandapans ide om att göra en avgjutning av huvens insida. Kanske kombinerad med Braempas förslag om att använda Citadells knådmassa - Kan man få tag på den här i Umeå?
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 9, 2005 10:14:18 GMT 1
Citadells produkt, Green Stuff, borde väl finnas på Fantasia om den butiken finns kvar.
|
|
|
Post by Micke on Sept 9, 2005 10:22:38 GMT 1
Just det ja - Fantasia! Jag kommer aldrig ihåg den butikens namn.
Undrar om man vågar sig in där... jag vill inte bli nedslagen av någon finnig rollspelare i målbrottet. ;D
|
|
|
Post by Krilleman on Sept 9, 2005 14:09:37 GMT 1
Det är bara att knalla in där. Dock kan det lukta lite väl mycket tonårssvett men det får man nästan ta. Han har massor av saker som vi modellbyggare kan ha nytta av till försäljning.
Jag tror faktiskt killen som äger stället (Andreas) äger två butiker till. En i skåne och en i Linköping om jag inte minns helt fel. Kul att det går bra för han.
|
|
|
Post by Micke on Sept 9, 2005 14:43:48 GMT 1
Lyckligt hemma igen med en packe Green stuff i bagaget! Jag hade inte tid att botanisera direkt hårt i butiken men visst fanns det en hel del godis där. Dörren stod vidöppen och med dagens friska vindar hade både tonåringar och deras svett vädrats ut! ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 9, 2005 15:12:02 GMT 1
Hehe... Green Stuff känns ganska "kemiskt aktivt" eller vad man ska kalla det. Klibbigt kan det bli också, så kör en testrunda på något från skrotlådan först.
|
|
|
Post by Micke on Sept 9, 2005 15:37:07 GMT 1
Efter en snabbtest så tycker jag nog att Green Stuff är trevligare att jobba med än Milliput. Doseringen är enklare och kladdet är minimalt (med vatten inblandat). Däremot känns det som om Green Stuff är mer "sticky" eller vidhäftande än Milliputen. De luktar identiskt.
|
|
|
Post by Braemp on Sept 9, 2005 21:16:25 GMT 1
jag älskar båda! fast av olika anledningar... Greenstuff brukar bli trevligt att jobba med om man värmer det, varför jag alltid spolar det under hetvatten. Proffsen använder babypuder för att inte den ska fastna vid bearbetning, själv äger jag inget sånt men brukar ta nåt som liknar det. Potatismjöl och nu har jag slut på det så då tar jag nåt som liknar det. Florsocker (luktar mysigare) När det tar slut kanske jag hittar nått annat i skafferiet. Ett litet tips är också att låta degen vila en stund innan slutbearbetningen sker. Gäller både miliput, greenstuff och pajdeg.
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 9, 2005 23:07:03 GMT 1
Micke, vad händer om du gör ett mellanlager av Parafilm? Då kanske du inte ens behöver vara rädd för att det ska klibba fast och slipper använda klägg?
|
|
|
Post by Micke on Sept 9, 2005 23:16:47 GMT 1
Way ahead of ya bro! Parafilm utgick i detta fall då jag inte kunde sträcka filmen på huvens krökta insida. Classe Olssons gladpack fick ersätta. Huven är hursomhelst skyddad för påverkan och även om gladpacken uppvisar en del skrynklor så är det kurvaturen jag är efter (Mmm... kurvor...). As we speak håller min form i Green Stuff på att härda. I morgon ska jag börja med att bygga upp ramen. DÅ kommer säkert Parafilmen att fungera utmärkt som mellanlägg. Braempa: ... då ska jag också testa dina tips med värme och talk.
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 9, 2005 23:20:19 GMT 1
Ha! Brains working in unison!
|
|
|
Post by Braemp on Sept 9, 2005 23:24:10 GMT 1
Talk? Babypuder var det.... ;D
håll oss underättade.
|
|
|
Post by Micke on Sept 9, 2005 23:26:13 GMT 1
Det ser kanske sjukt ut men så här ser det ut i detta nu. Real men use talcum!
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 9, 2005 23:28:29 GMT 1
Det där kan nog funka utmärkt. Ska bli mycket spännande att se resultatet.
|
|
|
Post by Braemp on Sept 9, 2005 23:31:44 GMT 1
geni!
|
|