|
Post by Micke on Jul 19, 2005 17:48:16 GMT 1
Det byggs så sakteliga trots värmen (eller kanske just därför) och när man dessutom har införskaffat en digitalkamera så finns det väl inte längre någon undanflykt när det gäller att presentera vad som sker. Sålunda: Motorn till Bell 47an. Fler bilder följer...
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Jul 19, 2005 18:45:12 GMT 1
Micke! Bilden ger mersmak att även få se resten av bygget
|
|
|
Post by Tandapan on Jul 19, 2005 18:58:10 GMT 1
1: Jättekul att du skaffat digitalkamera. 2: Det ser tokbra ut!!!
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jul 19, 2005 20:57:49 GMT 1
Mycket snyggt Micke!! Vad har du använt för färg?
|
|
|
Post by Micke on Jul 19, 2005 21:50:33 GMT 1
Tack för vänliga ord, det håller bygglusten uppe! Motorn är målad med Model Masters "Gun Metal", "Burnt Metal" och "Aluminium" men även en aning Humbrol Metal Cote 27004. En lätt sludgewash med akrylfärg mjukade upp det hela.
|
|
|
Post by newsoft on Jul 20, 2005 0:32:06 GMT 1
Ser mycket bra ut. Den gör sig nog bra i den skalan dessutom. Jag gillar enkelheten i konstruktionen av denna helikopter. Inte mycket onödigt tjafs inte..
|
|
|
Post by Braemp on Jul 20, 2005 15:18:00 GMT 1
Snyggt! Nackdelen med denna helikoptermodell är att det inte finns så många plåter att gömma grejor under...
Är det oljepstickan som lyser så fint rött?
|
|
|
Post by Micke on Jul 20, 2005 16:21:45 GMT 1
Flygbyggare gömmer ingenting - Vi visar ALLT!! ;D Yep, det är oljestickan/locket du ser. Upptäckte nyligen att den ska vara gul isf röd så det ska ändras.
|
|
|
Post by one0wonder on Jul 20, 2005 21:55:57 GMT 1
ischhhhhhhhhh va snyggt
|
|
|
Post by Micke on Sept 9, 2005 0:29:50 GMT 1
Godafton byggers, Bell-47an/H-13 har legat på is ett tag eftersom jag funderat på ett problem som jag gärna vill lösa innan jag går vidare. Nu har jag kommit så långt att jag kan sätta namn på problemet och därmed också fråga sällskapet om tips och råd. Det hela gäller glasbubblan/ostkupan/guldfiskskålen som på många bilder från Korea har en extra "ram" på glasets framsida. (Se bifogad bild med ramen i rött för tydlighet) Nåväl, denna ram är inte bifogad i byggsatsen - varken som dekal eller ingjuten i plasten - men jag vill gärna ha med den så det blir till att scratcha... men vad fanken är det för något? Jo! Det visade sig efter mailväxling med experter på Bell-47 att det hela rör sig om en defroster som satt på insidan av bubblan, liknande de streck man hittar på bilrutor idag men mycket primitivare. Ok, då kommer vi till problemet: Hur fixar man till något sådant på en modell? Min tanke hittils är att bygga upp något i metall, plast eller tunnt kavlad milliput på en liten glödlampa med ungefär samma kurvatur som bubblan och sedan flytta över den till ostkupan och försegla med Future/Klar... men jag lyssnar gärna till andra ideer eller råd från församlingen, så SHOOT!
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 9, 2005 0:42:33 GMT 1
Pjaa, eller gör en avgjutning av insidan av guldfiskskålen i lämpligt knådbart och härdande material och bygg defrosterslingan på avgjutningen.
Edit: Så länge materialet till slingan är tunt och lite flexibelt så borde det funka.
|
|
|
Post by Micke on Sept 9, 2005 0:46:50 GMT 1
Pjaa, eller gör en avgjutning av insidan av guldfiskskålen i lämpligt knådbart och härdande material och bygg defrosterslingan på avgjutningen. Mmm... "lämpligt knådbart och härdande material"... Något bra förslag? Jag är litet chickenshit över att Milliput ska fastna och fördärva huven.
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 9, 2005 1:13:33 GMT 1
Testa på någon gammal huv och smörj in kontaktytan med symaskinsolja eller kanske hudkräm eller liknande. Kan funka.
|
|
|
Post by one0wonder on Sept 9, 2005 7:38:29 GMT 1
Dekal kanske??
|
|
|
Post by Braemp on Sept 9, 2005 9:41:46 GMT 1
Jag skulle nog gå och köpa citadells gul-blåa knådmassa , den är lättare att kavla ut tunnt. Dessutom är det inte lika kladdigt som milliput kan vara. Eller en dekal eller helt enkelt klippa ut det i vanligt målat papper och limma fast det med trälim eller future.
|
|