|
Post by one0wonder on Oct 25, 2004 16:18:29 GMT 1
har just grundmålat matchbox SBDn och börjat rita in vad och vart jag ska såga osv
någon som har en digikamera med kunnig fotograf att låna ut? johan
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 28, 2004 20:33:50 GMT 1
Så nu är halva B-5/sbd:n sågad och nedslipad. Lite finlir återstår. Har börjat planera inredningen (stringers and formers, golv osv ... inga lådor och annat strul) Hadde stora problem med framkanten på vingen, men jag tror att jag har fixat det så det blir bättre på nästa sida.
|
|
|
Post by one0wonder on Nov 8, 2004 20:36:04 GMT 1
har just insett att b-5:an är en kurvigare dam än sbd:n. blir till att ta bort den gammla midjan och bygga upp en ny.... jag tror att jag får nipper alltså men ritandet på inredningen verkar gå framåt ha det bra från en student i förtvivlan
|
|
|
Post by Micke on Nov 8, 2004 23:27:24 GMT 1
Ge inte upp!!!!
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 7, 2009 23:50:58 GMT 1
host host inspirerad av Anton så har jag dammat av min B5:a fan va dammig den var. Jag nämnde något om att ta propen från P-40:an till B-5 då diameter och bladprofilen stämmer rätt hyffsat, tyvärr insåg jag inte att Mercury motorn snurrar åt fel håll jämfört med de flesta andra flygmotorer. Nåja Jag började titta på vingarna och då Revells p-40a vingar inte ser ut att stämma blev det til att karva i plasten själv. So it begins spanten limmade på vingprofilen Här har jag börjat med vingspetsarna höger ovansida om någon undrar. Snart ska jag kasta mig på midjan på flyggkroppen. Den mörka delen ovanför vingroten skall alltså bort och ersättas med en smalare midja.
|
|
|
Post by newsoft on Oct 8, 2009 14:51:09 GMT 1
Nu har det hänt så mycket att jag tror att Trumpeter utannonserar en B5:a imorgon typ. Kul att ni karvar på.
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Oct 9, 2009 0:34:28 GMT 1
Jeeebus! ..som Homer skulle ha sagt. Nu är jag glad att jag inte valde 32-skalan! Mycket imponerande med hemmabyggda vingar!! Tappa inte sugen!!
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Oct 12, 2009 14:51:47 GMT 1
Det tog skruv det du nämnde om att B5:an var en kurvigare dam än SBD:n. Jag har bläddrat i B5 boken och jämfört bilder med ritnigarna i boken. Enligt mig är ritningarna som visaren alldeles för rundad midja. Men kanske att omkring spant 4,5 och framåt så behöver SBN rundas till lite om midjan. Sen inbillar jag mig att det är nåt med filletplåtarna mot vingen som inte stämmer. Spanten ser inte ut att vara sådär jätte rundade: Ritning från "Kontakt":
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 12, 2009 19:02:43 GMT 1
Jag har jämfört bilder mellan SBD och BT-1/A-17/B-5:an och kommit fram till att det är en märkbar skillnad mellan SBD:ns nästan raka sidor och den inkurvning som finns på Northrop bröderna. Jag säger inte att jag har rätt men just nu är jag nästan så säker att jag skulle sätta en femtioöring på att jag har rätt. hmmm vilken kontakt är det där?
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 18, 2009 0:02:55 GMT 1
Då har jag karvat lite plast och balsa ett tag så då var det dags för en uppdatering. först fick under sidan av vingen en ny yta, taskig bild men det får duga Det samma för mittvingens ovansida Nästa steg var att tillverka kapoteringsskyddet och tillhörande utrymme, samt att hygga bort underdelen av kroppen, samt att minska kroppstjockleken lite. Den som inser att kapoteringskyddet endast är från stolen(ca spant 4,5) och till spant 5 ser genast att jag är ute och cycklar, men tyvärr så har jag faktiskt redan tänkt på det. Mer om detta senare. Jag började senare bygga upp profilen från spant 1 till uttaget för sittbrunnen Samma sak angående ett eventuellt feltänk gäller också här. Dock bör ju påpekas att antennen blev felvänd när jag limmade fast den. Nu har jag börjat fylla kapoteringsskyddet med balsa för att senare kunna göra en plugg för att dra vacuform. Lite spackel så blev det nästan snyggt. Skall slipas förstås. Det blir förmodligen också en plugg av panelen över instrumentbrädan.
|
|
|
Post by newsoft on Oct 18, 2009 12:13:15 GMT 1
Trägen vinner, helt klart! Sjukt imponerande att du och Anton orkar hålla på som ni gör. Jag tittar fascinerat på.
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Oct 18, 2009 14:52:00 GMT 1
Oj! Här går det undan! Jäkligt bra jobb!! Det stora problemet tycker jag är att hålla uppe inspirationen. Det är lätt att den far iväg då man sitter å plockar med någon obyggdmodell i soffan. Men detta sporrar mig att sätta tänderna i B5:an snart igen! Vill du ha en "rå" bildfil med instrumenten sen? Så kan du skala den som du vill. Har du bestämd vilken märkning den skall få?
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 18, 2009 16:48:31 GMT 1
Kan jag nog tänka mig att ta emot, jag har tyvärr tappat bort den fil jag fick av Bengt i samma ärende.
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 18, 2009 22:45:32 GMT 1
Angående märkning så här är reglerna
1: Det SKA vara en maskin från F4 2: There is no rule 2
Men just nu fundrar jag på gul M?(Morjärvmaskinen), men detta val är ju kanske inte så uppfiningsrikt, jag lekte lite med iden om en målbogserare från F21 ett tag, men regel 1 gick in och stoppade.
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 19, 2009 9:34:50 GMT 1
Monstergrymt! Fatta att jag gnäller över ett Classic Airframes-bygge, när det finns så här svåra saker som du och Anton sätter tänderna i.
|
|