|
Post by aj on Nov 4, 2007 20:32:21 GMT 1
Det här är skitkul, om jag får säga så ? Classeram och epoxylim fungerar. Prövar att göra en mindre ram, 20 X 15 cm. med betongplatta. Är ute efter ett "idiotsäkert" sätt att göra bottenplattor. Ska göra några fler försök i olika storlekar, många ideer finns på lager. Nästa blir en vinterram och därefter ett U.S Navy hangarfartygsdäck. MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Nov 4, 2007 23:42:29 GMT 1
Oh, det här gillar jag! Kommer att följa dina äventyr med spänning (och dasspapper). Tips-1: Såg att Panduro hade profilerad "Träfiberplatta" i bottenplatte-modeller i sitt sortiment. 9mm tjocklek. Samma firma har också vanlig profilerad träplatta i 15mm. Tips-2: En hobbyfirma som heter "Slöjd-Detaljer" har skyltar och dekorationsplattor i furu och plywood. /M
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 5, 2007 9:08:19 GMT 1
Ser ut som en lovande tips & tricks-tråd i vardande.
|
|
|
Post by aj on Nov 6, 2007 0:26:57 GMT 1
Fram med dasspappret Micke ! Började med att förskugga med Light Earth + lite svart. Fortsatte med Buff som jag lättade upp med Light Grey + vit i flera omgångar. Därefter la jag på en oljevask + oljespill och smutsade ner med Tamiyas sminklåda. Nu ska sparsam växtlighet på. MVH Anders
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Nov 6, 2007 23:16:44 GMT 1
Mycket snyggt Anders !
|
|
|
Post by aj on Nov 7, 2007 0:34:44 GMT 1
Tackar ! Lite grönt på sidan får avsluta betongplattan. Är inte helt nöjd, men jag vet nu vad jag kan förbättra till nästa ev. betongplatta. Tog ca. 4 tim. att få ihop plattan. Är redan på väg mot vinterlandet ! MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Nov 7, 2007 1:36:14 GMT 1
Mycket snyggt! Jag gillar fogarna mellan plattorna. Mycket realistiska. En sak dock, om jag får komma med en smula kritik? Du har gjort någon slags nötning (sandpapper?) längs med kanterna på de stora plattorna och den känns litet för symetrisk och grov. Jag betvilar inte på att du har jobbat utifrån något slags original så det är säkert korrekt men jag tror att det är en sån där detalj som inte riktigt går att skala ned.
MVH Micke
|
|
|
Post by one0wonder on Nov 7, 2007 7:55:50 GMT 1
Fan va nice alltså Kul med konkreta tips Jag gillar "ådringen" eller sprickbildningen den ser tok bra ut.
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 7, 2007 9:39:58 GMT 1
Fogarna mellan plattorna och gräset som växer mellan de små plattorna, ser verkligen jättebra ut.
Det där rutmönstret som framträder rätt tydligt på fotona, är det från grovsandning med sandpapper eller? Är de lika framträdande när man tittar på plattan med blotta ögat också?
Hur har du gjort sprickorna förresten? Är de ritsade eller? Såg väldigt effektivt ut!
|
|
|
Post by aj on Nov 7, 2007 22:39:20 GMT 1
Ni slår spiken på huvudet, mina herrar, Det är slipmärkena som gör att jag inte är riktigt nöjd. Min intention var att återskapa en liten ruffig yta på betongen. För grovt slippapper och likriktad slipning gjorde att det "sket" sig. Tar dock med mig följande positiva saker från detta experiment: Är helt säker på färgsättningen, nedsmutsningen och skarvarna. Sprickorna, som jag ristade in, funkar oxå bra. Växtligheten likaså. Tror också som Micke att det är svårt att nedskala en ruffig yta, men får man till det så blir betongen betydligt mer " levande". Har prövat en annan metod tidigare där jag använde borrmaskinen med en metalltrissa för att rugga upp ytan. Nackdelen är att det tar enormt med tid och att byggrummet fylls av slipdamm. Resultatet gjorde mig ganska nöjd. Tack för konstruktiv kritik, uppskattas verkligen ! MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 7, 2007 23:38:12 GMT 1
Du har inte funderat på att lösa upp plastytan med t.ex. Humbrols lättflytande lim och sedan prägla en yta med hjälp av någon borste eller slipkloss eller så då? Fast det kanske inte blir riktigt skalenligt heller om man är för hårdhänt...
|
|
|
Post by aj on Nov 8, 2007 23:00:29 GMT 1
Provade med det en gång för länge sedan, använde sandpapper, men det blev inte så bra. Men du nämnde borste Mattias, så jag prövade med en gammal tandapa..nej, jag menar tandborste, som stöpplades på en liten bit humbrollimsindränkt plastbit. Ser lovande ut, men jag tror att det är värre att få ihop det på en större yta . Sen kommer limångerna att ta död på alla mina hjärnceller vid en större behandling (om det finns några kvar vill säga ). MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Nov 9, 2007 7:28:21 GMT 1
En sak som jag funderat på är att vädra/nöta/fläcka ett helt ark PC innan jag skär ut plattor och monterar på bottenplattan. Tänken är att jag på det sättet skulle få en uniform nötning men ändå ett mer mosaikbetonat slutresultat. Bara ett tankeexperiment än så länge men ni kanske har några synpunkter redan nu?
Micke
|
|
|
Post by aj on Nov 13, 2007 0:09:52 GMT 1
Förstudie till vinterlandskap. Tung, blöt snö som är på väg att smälta, ungefär som idag här i Umeå. Snön är Games Workshop Modelling Snow, ett slags fina vita strån som går ihop till ett fint snötäcke. Bättre än bikarbonat. MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Nov 13, 2007 0:18:47 GMT 1
Kommentar till Micke, låter bra med att skära ut plattor ur helt plastark, men jag tror det blir problem att få till skarvarna. Har du tänkt vidare på det? MVH Anders
|
|