|
Post by Micke on Nov 13, 2007 12:00:44 GMT 1
Förstudie till vinterlandskap. Tung, blöt snö som är på väg att smälta, ungefär som idag här i Umeå. Snön är Games Workshop Modelling Snow, ett slags fina vita strån som går ihop till ett fint snötäcke. Bättre än bikarbonat. MVH Anders Mycket trevligare att se din snö än riktig snö utanför fönstret. Det där ser riktigt lovande ut Anders!
|
|
|
Post by Micke on Nov 13, 2007 12:06:04 GMT 1
Kommentar till Micke, låter bra med att skära ut plattor ur helt plastark, men jag tror det blir problem att få till skarvarna. Har du tänkt vidare på det? MVH Anders Vitlim i en spruta har jag funderat på. Kanske tillochmed färga limmet innan med akrylfärg och addera pigment för en smula struktur. Mvh /M
|
|
|
Post by aj on Nov 14, 2007 14:43:14 GMT 1
Det var ett finurligt tänk, Micke. Då återstår det bara att se om det fungerar i praktiken. Det var därför jag satte den icke riktigt rumsrena trådtiteln. Oftast är det så att ideen`kan vara lysande, men förr eller senare så "skiter" det sig. Men man får aldrig ge upp! MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Nov 17, 2007 19:02:08 GMT 1
Nu j-a, försöker igen med Umeå Sportprisers bottenplatta. Inga nubb eller korkmatta. Vaxade kanterna med hårdvax för bilar, så att ytan klara av maskeringstejpen. Maskade med Tamiyatejp, bredde på spackel. Har inköpt en kittspackel på Classes, fungerade utmärkt, det gick lätt och snabbt. Nu är det bara att vänta o se om det fungerar ! MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Nov 18, 2007 23:18:39 GMT 1
Inget elände än så länge ! Fyllde i och slipade alla sprickor i spacklet, rensade upp överflödigt spackel runt kanterna. Scratchbyggde staketet och slipade in hjulspår, samt "ruffade" upp ytan framför staketet, ska bli en liten vägstump. Fortsättning följer............ MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Nov 18, 2007 23:29:10 GMT 1
... men förr eller senare så "skiter" det sig. Men man får aldrig ge upp! MVH Anders Sanna ord... och det märks att du lever efter dem. Ditt senaste försök ser mycket bra ut såhär långt. Hjulspåren är brilljanta och staketet är som vanligt ett under av finlir från din sida. Fråga: "Kittspackel" - Vad är det? Spackel som används isf fönsterkitt eller kitt som man spacklar med? Mvh /Micke
|
|
|
Post by aj on Nov 19, 2007 18:23:51 GMT 1
Kitt oxå, ursäkta virrigheten från min sida, det ska vara KITTKNIV (men jag använder den som spackel till spacklet ). För ca 30 kr får man ett riktigt bra verktyg. MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Nov 19, 2007 23:39:33 GMT 1
Åh-hå! Då blev allting mycket klarare.
|
|
|
Post by aj on Nov 21, 2007 23:43:46 GMT 1
Sista inlägget, sen får det vara nog !!!! Vinterlandet, ömsom vin, ömsom vatten. Games Workshop`s snö fungerade inte riktigt som jag tänkt mig. Kompakt snö, ok, men när det gällde finliret ( på ängen och vägstumpen) "sket" det sig. Bikarbonaten togs fram och räddade upp situationen. Tar tillbaka vad jag sagt tidigare, bikarbonaten är bäst. Den kan man kontrollera på ett idiotsäkert sätt. Men man kan nog "toppa" bikarbonatssnö med Games snö. Ska göra mer finlir senare, upptäckte dock ikväll att spacklet har sprättat upp i två av hörnen. Inte så farligt, spacklet går nog att tvinga tillbaka och limmas fast med superlim. Plattan får ligga och "djävlas till" ett tag för att se om det släpper ännu mera. Slutligen, hangardäcket. Tänkte använda Verlindens pappimitation i en snygg ram. Har tidigare försökt med en liten Panduroplatta. Letade fram den för att kolla upp hur det blir och det visade sig att det hela får en lätt " Musse Pigg" look. Det blir inte realistiskt vid en närmare titt. Sen såg jag att Eduard har ett stort hangardäck. den verkar som ett bättre alternativ. Tack för visat intresse, hoppas ni fortfarande har kvar lite toapapper ! MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 22, 2007 23:08:54 GMT 1
Snyggt, Anders. Bra tråd detta. Man tackar!
|
|
|
Post by Micke on Nov 23, 2007 10:20:40 GMT 1
Vadå "sista inlägget"? Kom igen nu Anders! Jag köper dasspapper på bal så jag klarar en lång "sittning". Vinterplattan ser mycket lovande ut! MVH /M
|
|
|
Post by aj on Nov 25, 2007 0:47:19 GMT 1
Ok Micke, måste medge att jag gillar lite hets! Därför utropar jag en liten tävling( för att komma till skott, ärligt talat så är jag faktiskt nöjd med resultatet av vinterlandet, trots all "skit" på vägen dit. Har åtgärdat problemet, till lätt nöjsamhet idag ), Om någon gissar rätt på var detta diorama utspelar sig, plantyp, nationalitet, fordon osv., så lovar jag att släppa allt annat och tokbygga klart detta vinterdiorama. En ledtråd, tänk smått, lite i gazen, men kanske den bästa, enklaste och dödligaste flygmaskin som någonsin erövrat luftrummet . MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Nov 27, 2007 16:03:36 GMT 1
Polikarpov I-16? MVH /M
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Nov 27, 2007 22:17:54 GMT 1
Plats: Östfronten, Stalingrad Flygplan: Polikarpov Po-2 (Eduard?), Eldledningsflygplan..otroligt dödlig! Fordon: Gaz-67B (Tamiya) Figurer: "VVS fighter crew 1944" (Eduard)
|
|
|
Post by aj on Nov 27, 2007 23:05:08 GMT 1
Nu är ni nära ! Micke, smått ja, men kanske inte tillräckligt dödlig, även om I-16 var ett riktigt bra maskin, lite underskattad i flyghistorien. Anton, rätt på östfronten, fel ställe dock. Fordon och figurer, jepp, MVG. Plantyp, tyvärr fel, men håller med om att detta gamla biplan hade en viss indirekt dödlighet MVH Anders
|
|