|
Post by pebben on Aug 2, 2005 1:51:24 GMT 1
hej alla fanns det någon grå tiger? tamiya mfl har ju grå som målnings allternativ men va inte tigerns eld dop i slaget om kursk 1943? isåfall borde dom ju varit gula? länge funderat på det här och nu såg jag dragons initial prod på nätet och den var grå på kartongen. blev lite sugen på den! men fanns dom verkligen i grå ? tacksam för all hjälp jag kan få! Mvh pebben
|
|
|
Post by one0wonder on Aug 2, 2005 10:05:59 GMT 1
jo dom var grå från början. Första stridsinsatsen var runt Leningrad i Augusti 42 (ca 8 månader innan det gula cammot fick genomslag)... varför man ville köra ut 57 ton stridsvagn i ett träsk kan man ju undra. Ett problem med Dragons tidiga är att "stänkskärmarna" är väldigt tidiga begränsande antalet vagnar man kan bygga. (jag är lite osäker på detta, men missing links har debatterat ämnet länge) mvh Johan vidare så hadde grågröna tigrar ränt runt i afrika och pangat i ca ett halv år innan Kursk
|
|
|
Post by Braemp on Aug 2, 2005 14:27:09 GMT 1
joop så var det! Dml Tiger 1 initial produktion kan du ur lådan bygga vagnarna från Schwere Heeres Panzer Abteilung 502. Det skramlades ihop under sommaren 42 och 1 kompaniet (fyra tigrar och fyra pz III) kom till fronten vid Leningrad mitten av augusti. Första insatsen var 29 augusti 1942. 2:a kompaniet kom i september.
Vad gäller ändringarna under produktionen av tiger är det smått omöjligt att hålla reda på det. Dessutom gjordes i början mängder av ändringar på vagnarna av trupperna. Vill du veta exakta produktions förloppet rekomenderar jag Vanguards Tiger I, går bra att låna av mig.
Vad jag har förstått så är DML:s modell mycket bra och givetvis finns enorma möjligheter att konvertera den. Det finns ju som bekant lassvis med grejs till tiger I:an. Vill du bygga en senare version så kommer DML och afv Club med varsin modell av den, verkar också vara av hög kvalitet och korrekthet där det enda som saknas är Zimmeriten.
Braemp
|
|
|
Post by pebben on Aug 2, 2005 14:56:31 GMT 1
man tackar! ja tyskarna älskade nog den ryska naturen. för ett par år sän grävde man upp en tysk t 34a ur ett träsk helt intakt! tack än en gång för ett snabbt och intresant svar!!
vh pebben
|
|
|
Post by pebben on Aug 2, 2005 17:01:33 GMT 1
Braemp du ska oxå ha ett jätte tack! ja tillbehörslistan är ju hur lång som hälst bara välja och vraka men får väl börja med tigern så får vi se var det slutar? men en metallpipa är ju alldrig fel osv. Mvh pebben
|
|
|
Post by one0wonder on Aug 2, 2005 18:40:13 GMT 1
ev så följer det med en metall pipa till Dragons initial tiger....
|
|
|
Post by Braemp on Aug 2, 2005 23:56:05 GMT 1
Yo bet att det följer med en metallpipa, DML har gjort den fjädrande så att du kan ställa upp en T-34 i andra änden av vardagsrummet och panga på den om så önskas. En rätt rolig men kanske lite onödig detalj.... I övrigt så får du allt du nånsin behöver med i lådan. Fotoets; Galler för luftintagen, verktygsspännen, stänkskärmar. Du får i princip färdiga bandlänkar bara att klicka ihop, DML har gjort dessa i en variant som bara fanns på de första tigrarna. vänster och höger band är spegelbilden av varandra. Senare varianter hade man samma mönster på banden men vände det ena bakofram (vilket gjorde att tigern drog lite åt sidan...) Du får en färdigpressad hink i mässing, mängder med ammo till 88:an. Två figurer föreställande propagandakillar med kameror (konstigt nog inga figurer av själva besättningen) gjorda i deras nya mjukplast, dessutom tror jag att det följde med några skor och lite persedlar. Jag har säkert glömt något men summasummarum så innehåller lådan det som behövs för att bygga en rätt hyfsad modell. Edit. Hittade en Blog på track-link där en kille bygger just denna modell. [ftp]http://www.track-link.net/blogs/47[/ftp]
|
|
|
Post by pebben on Aug 3, 2005 13:56:43 GMT 1
Allt det här för under 400 spänn??? är det samma modell vi pratar om? och det är två veckor kvar till lön! ja ja den som väntar på nått gott osv... tänkte letat lite tillbehör under tiden men får nog vänta tills jag gått igenom innehållet i lådan värkar ju ha det mesta redan! nä nu ska jag slänga ihop senaste impulsköpet så jag får lite plats på byggbordet där det snart ska ligga en dml tiger! tack för all hjälp
|
|
|
Post by one0wonder on Aug 10, 2005 14:16:24 GMT 1
kittie kittie komsi komsi och hopp så var den hemma woooow liksom den har nästan allt tror jag .... detta efter en första genomgång. helt rätt ett par kängor och två jackor var det med. intresant lösning var att yttersidopansaret limmas fast på en innerbox med underede osv. Detta borde ju ha underlättat för ge byggaren färdig zimmerit på late vagnar ...men inte Dragon då men man kan nog lösa det själv med styren och valfri zimmerit metod. Jag menar att ordinarie pansar plus zimmerit av olika typer kanske blir lite väll tjockt men om man tar ett tunnare styrenflak så kanske man kan komma undan detta problem. Mycket godsaker som kommer andra kissar tillgodo fanns det också.
|
|
|
Post by Braemp on Aug 10, 2005 15:52:56 GMT 1
Haha, blir inte jycken ledsen när du fyller hemmet med katter...
Det där med zimmeriten har ju debatterats mycket, men vad jag har förstått så har DML faktiskt varit shyssta nog att gjuta delarna på ett sådant sätt att det underlättar för byggarna att själv peta dit zimmeriten.
|
|
|
Post by one0wonder on Aug 10, 2005 17:13:17 GMT 1
Men altså ... hur jobbigt hade det varit att göra plåtar med zimmerit och ha dom med som extra Föresten ...är det någon som har ett feifel set över till en tiger?
|
|
|
Post by pebben on Aug 10, 2005 18:22:17 GMT 1
låter spänande! vad fick du ge för den? hur va figurerna? var det mycket fotoets med? men ska man lägga zimmerit på den tidiga? ursäkta detta bombademang av fråger men jag får hålla mej tills mitten av nästa vecka! (suck) ja ja får väl fortsätta limma på m21an så länge Mvh pebben
|
|
|
Post by one0wonder on Aug 10, 2005 18:34:05 GMT 1
Så där himmla mycket ets var det inte med .... men helt ok för mig BNja inte ska man ha zimmerit på en grå tiger då gult och zimmerit i stort är samtida... var nog mera filosofiskt snack om den senare modelen som SKA ha zimmerit 399 pilubas funderar på att köpa ett sett med Tamiya 88 shells till mina tidiga kissar ... men
|
|
|
Post by pebben on Aug 10, 2005 23:36:14 GMT 1
det var nog ett bra pris värkar ligga mellan 390-460:- men jag tycker nog att den värkar vara värd pengarna men det slutar ju sällan där lite nya panzer gubbs får det nog bli kanske en 251a kan ju stå brevid eller nått tamiya hyllsorna är nice ja ja tillbaka till verkligheten hyran ska betalas likaså elen osv men en tiger får det i alla fall bli pebben
hm det kanske är med zimmerit till dom senare när dom kommer?
|
|
|
Post by one0wonder on Aug 11, 2005 8:57:39 GMT 1
Det är ju det som det inte är.... det hade varit lite extra jobb att ta fram plåtarna med Zimmerit menar jag Men prisvärda är dom nog alla
|
|