|
Post by Tandapan on Jan 11, 2010 12:55:04 GMT 1
Jag fick nyss en anmodan av Jan Forsgren som håller på att sammanställa SCALA inför Open 2010 att inkomma med eventuellt material om "föreningen" innan den 28/1. Hmm, vi är ju inte ens en förening...
Hur ska vi göra med detta? Ska vi lägga ut en poll för att se hur många som vill fortsätta kalla sig IPMS trots att vi väl egentligen inte kvalar in där rent juridiskt, eller hur många som vill köra på som enbart UMBS? Vi är ju aktiva rent byggmässigt men mötesmässigt har det ju varit olätt att få ihop något på sistone och att ha kassör och ordförande och sekreterare som i en förening blir nog ännu svårare att få ihop kan jag tänka mig. Poll?
|
|
|
Post by Micke on Jan 11, 2010 16:02:26 GMT 1
Poll!
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 11, 2010 16:53:36 GMT 1
Är det VIKTIGT för stor IPMS att vi är en förening i juridisk mening? Nästa åsikt Hur betungande borde de eventuella posterna bli.... egentligen? Vi har ju ingen ekonomi och vi har väll inga planer på att skapa någon sådan heller, så jag kan ta på mig att vara kassör *ler*
En ev fördel med att var förening i juridisk mening är att det kanske blir lättare att hyra lokaler ... men jag vet ju inte jag fabulerar
Den största fördelen med en ev förening är ju att vi får ta oss i kragen att hålla möten, även om det blir första plurdagen i var exte månad så vet vi och kan se till att vi fixar det.
Personligen tror jag att vi kan fixa att ha fixerade mötestillfällen som roterar runt på de som kan och vill hålla med lokal/fika osv. Men jag kan vara ogrundat optimistisk i denna fråga.
Men ska vi göra en riktig riktig förening med verksamhet och ekonomi så tror jag att vi får svårt.
För övrigt saknas vet ej som allternativ i pollen
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 11, 2010 17:01:12 GMT 1
Nae, det saknas inte, det är bara inte ett alternativ. Jag kan inte ändra i pollen heller så i så fall får jag göra om den.
|
|
|
Post by Micke on Jan 12, 2010 12:11:14 GMT 1
Jag kommer inte riktigt ihåg vad som sas när vi startade upp UMBS men jag kan inte minnas att det var frågan om att bilda en underavdelning till IPMS. UMBS stryrka har alltid varit kamratskapet och den anda av spontanitet som råder. Med facit på hand kan vi väl också vara ärliga och säga att UMBS fungerat bäst när vi bara träffats, fikat och snackat "skit". Jag är definitivt ingen föreningsperson och jag ser inga direkta fördelar med att driva UMBS som en förening i juridisk mening.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 12, 2010 13:08:04 GMT 1
Personligen får jag erkänna att jag är helt inne på din linje jag också, Micke. Därför tycker jag det känns lite fel att kalla oss för IPMS när vi inte uppfyller de krav som andra lokala föreningar svarar mot. Dock respekterar jag alla andra åsikter men om det skulle bli så att en majoritet vill ingå i IPMS så kommer jag inte att ha tid och möjlighet att kvarstå som kontaktperson.
|
|
|
Post by DCycle on Jan 12, 2010 14:37:30 GMT 1
Jag är för dålig på att ta mig ut på regelbundna mötestider, framför allt på grund av skiftarbete som ställer till det. Jag är själv en föreningsmänniska i grund och botten men jag vet av erfarenhet att föreningsbyråkratiska detaljer kan göra att inspirationen och nöjet med att bara träffas och ha kul kan försvinna.
Jag har röstat för ett fortsatt UMBS...
|
|
|
Post by newsoft on Jan 12, 2010 19:18:40 GMT 1
Jag är också inne på UMBS-linjen. IPMS som organisation i sig känns inte jätteviktig för mig. Huvudsaken att vi fortsätter att nätverka... och kanske bygga lite också.
|
|
|
Post by Bengt on Jan 13, 2010 13:41:00 GMT 1
Inte heller jag kan hitta någon riktig fördel med att hålla fast vid IPMS-titeln, vad jag vet har vi inte fått något ut av det under den tid vi kallat oss IPMS-Umeå så varför då fortsätta om det skapar mer overhead än det gynnar oss medlemmar. UMBS står sej gott!
|
|
|
Post by aj on Jan 13, 2010 23:39:02 GMT 1
UMBS räcker för mig!
MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Jan 14, 2010 23:40:38 GMT 1
Om vi nu skall stryka IPMS ur namnet så borde vi kanske göra en ny logga? Satt och lekte lite med en font som skall vara inspirerad av björkar. Get it? Björkar, va, va, va? ;D Bara en liten skiss typ. Någon annan som har något förslag att visa?
|
|
|
Post by Micke on Jan 15, 2010 4:03:25 GMT 1
Någon annan som har något förslag att visa? Gillar ditt förslag skarpt! Fattar inte björkreferensen dock... vi bygger väl i plast och inte i trä? ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 15, 2010 12:47:16 GMT 1
Jag lallade runt lite i Illustrator, så alla färger etc är förstås utbytbara. Färgerna är RLM 04, 75, 76 och lite svart och vitt.
|
|
|
Post by DCycle on Jan 15, 2010 13:48:42 GMT 1
Tandapan: Gillade din logga. Jag gillade den så mycket att jag vädrade och torrborstade den lite. ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 15, 2010 13:53:33 GMT 1
Kolla! Ser ju ut som Hammarlack eller förzinkning eller något. Snice. Daniel ska fixa det där typsnittet han använde, så ska jag testa hur den skulle bli med den varianten i stället också.
|
|