|
Post by Krilleman on Nov 17, 2009 7:30:13 GMT 1
Har de senaste 22 åren varit småsugen att bygga mig en Sherman men jag har helt snöat in i tyskträsket så det har aldrig blivit av. men den här månaden bestämde jag mig för att göra slag i saken. Beställde en av tamiyas "nyutgovor" av Sherman (dvs ompackad 70-talsmodell) från www.luckymodel.com . Modellen kostade endast 240kr inkl frank. Ville vräka på med lite extra saker så jag beställde en alu-pipa, gubbar och last på eBay (olika säljare). Tamiyalådan är full med sprues och jag har ingen aning vad allt skall användas till. Började med hjulen vilket oftast suger och gjutskarvarna på dessa är nog bland de värsta jag sett. Tog hjälp av min dremel för att få till dem för vanligt filande hade tagit flera timmar. Modellen i sig är väldigt lättbygd som det mesta från Tamiya så det rasslade bara till så var det mesta klart. Pipan limmade jag fast utan större problem. Oftast kan ju pipor av andra märken inte vara kompatibla med fästningen vilket gör att de kan bli snea mm. Observera räflingen inne i pipan. Min byggplan är att lasta vagnen FULL med grejer och sätta den i vinter -44 miljö. Därför köpte jag Verlindens Sherman Stowage-set. Det är mest en massa lösa smådelar som man kan fästa utan större problem som det verkar men längst fram på vagnen skall en hel hög med sandsäckar mm sitta. detta krävde att jag slipade ner hela fronten på plasmodellen så den sitter bra. Lite torrpassning: Välkommnar feedback och tips. Fortsättning följer...
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 17, 2009 9:54:41 GMT 1
Under tiden det tar för dig att sätta ihop en hel stridsvagn, har jag kanske lyckats klippa loss en del från en gjutstam och börjat fundera hur den ska målas. ;D
Perfekt med vinter och snö också. Lättare att få resinprylarna att smälta in på vagnen då.
|
|
|
Post by Krilleman on Nov 17, 2009 10:41:37 GMT 1
Hehe, ja jag har inte haft själva stridsvagnsmodellen i min ägo 24h ännu.
|
|
gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Nov 17, 2009 18:07:59 GMT 1
Blir kalas med resinsäckarna på fronten
|
|
|
Post by DCycle on Nov 19, 2009 12:44:13 GMT 1
Jag gillar fullpackat! Även spännande med en vintermålning. Det finns mycket potential i detta projekt och jag följer det med nöje.
|
|
|
Post by Braemp on Nov 25, 2009 20:57:07 GMT 1
Skitfint krille! Det her blir riktigt bra med allt lull-lull till. En scherman med extra allt!
|
|
|
Post by Krilleman on Nov 25, 2009 22:00:27 GMT 1
Har limat ihop det mesta, grundsprayat och gett vagnen ett lager OD. har fixat alla resindelarna så de är i princip bara att måla och limma fast. Torrpassning: Mer last skall självklart dit men här får man ett hum om hur de kommer bli. Upptäckte att gubbarna verkar prata med någon på höger sida för att det inte skall se ut att de pratar ut ingenstans kommer jag komlettera vagnen med ytterligare en modell och en gubbe (beställdes på ebay idag).
|
|
gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Nov 25, 2009 23:25:22 GMT 1
Ser mycket snyggt ut och last gör modellen så mycket mer levande ut,!!!!, jag har inte lagt så mycket kraft på extra saker som just last pga har haft fullt upp att få färg o lim där det skall vara o inte över hela vagnen osv , , men efter två hund år i hobbyn så börjar jag vilja göra mer saker o lära mer så som att följa era tråda här o på andra forum ´så jag lär o lapar i mig så mycket som det går
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 26, 2009 8:56:23 GMT 1
Krille, var det med en ksp i resin i lådan eller hade du den liggande? Ser ju väldigt lovande ut det där. Måste kännas råskoj att få lasta på en rackarns massa prylar på en vagn också.
|
|
|
Post by Krilleman on Nov 26, 2009 9:25:28 GMT 1
I Tamiyalådan var det endast 30årig plast. Jag hade tre M2or att välja mellan. Den som följer med i lådan, en academy och en verlinden. Jag satt länge och studerade de olika innan jag beslutade mig för Verlindens eftersom den var mer detaljrik. Dessvärre var den i flera delar och det tog rackarns länge att få pipan rak. Oturligt nog tog min svarta primer slut när hälften var grundmålat så därför är den vit just nu.
|
|
|
Post by Braemp on Nov 26, 2009 21:11:37 GMT 1
Det är det som är så tilltalande med shermanvagnarna tycker jag, att de ofta var fulllastade med allt utom möjligtvis köksvasken. Snyggt kommer det att bli det där krille. Verlindens m2 är väl ruskigt fin har jag för mig. Det ser ut som högerhanden på vagsnchefen är lite stel? är det meningen att han ska hålla i en cigg eller något sådant? Den är väl klar på måndag då eller ..
|
|
|
Post by Krilleman on Nov 26, 2009 22:10:10 GMT 1
Jag har inte riktigt fått gubbarna 100% på plats utan de är mest bara ditsatta lite hastigt. En cigg i näven kanske skulle vara nått. Vad jag däremot stör mig på är gubben till vänster i tornet. Vad katten gör han med vänsterarmen. Blir inte klok på den.
|
|
|
Post by aj on Nov 26, 2009 23:06:25 GMT 1
Ang. figurerna och deras armhållning. Så här uppfattar jag det: Kulspruteskytten, han där framme, är just på väg att sänka någon stackars sate bredvid vagnen med en rejäl vänsterkrok. Samtidigt dissar vagnschefen nämnde sate med en "Jerk Off " handrörelse.
Vilken stilig början ! MVH Anders
|
|
|
Post by Krilleman on Dec 2, 2009 9:01:17 GMT 1
Fick igår verlindengubbarna jag beställde till att ha brevid stridsvagnen (så det ser ut som att besättningen pratar med nån på sidan). Verkligt fina gubbar (som det mesta från Verlinden). Så här blev den ihoplimmad: Störde mig på befälhavarens högerhand som inte riktigt passade in i sammanhanget. Modifierade den genom att ta en hand från en gammal tamiyagubbe. Cigarrerna (på båda gubbarna) är tagna från bensindunkshadtag i resin.
|
|
|
Post by Krilleman on Dec 2, 2009 11:02:10 GMT 1
När man är hemma från jobbet får man saker gjort. Har målat lite av resinsakerna som skall vara på tanken. Trästockar som skall sitta på sidorna: Sandsäcksbunten som skall sitta längst fram:
|
|