gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Nov 26, 2009 21:27:09 GMT 1
Alltså anders jag blir inte klok på det här med din målning. Jag får det sällan då jämt och så fantastiskt blek och subtilt. Du måste ju köra med mycket utspädd färg eller? Men hur får du då det så jämt? Lågt tryck i sprutan? När jag ska köra med mycket tunn färg måste jag köra ganska hårt tryck och då blir det ju gärna för mycket färg= färgblommor, rinningar och annat otyg? Kan man komma och få en lektion och se det live? har samma problem ,, bota oss DR,,, AJ
|
|
|
Post by aj on Nov 26, 2009 22:39:22 GMT 1
De bare o kom, "Liveshow" anytime ! En bild säger mer än tusen ord ! Så här går jag tillväga för att få till en blek o nedsliten yta. Först vill jag slå ett slag för Aztek sprutan. Lättandvänd, snabbkoppling, utbytbara munstycken, sifonkoppar och framförallt, nu har jag lärt mig dess egenheter. Kan blanda till flera koppar och snabbt byta när det behövs. Kopparna är utmärkta till dimmningar, de drar inte upp så mycket färg och stryper lufttrycket i sprutan, så för det mesta undvikes färgblaffor. Spär färgen ( dimmning) till ca 10% färg 90% förtunning. Gillar Tamiyafärgerna, torkar omedelbart och är lätta att få bort med Ajax fönsterputs. När grundmålningen är klar, sitter jag ngn timme och leker fram camot med ganska tunna blandningar. Blir de fel, går jag tillbaka och fixar till det, bara byta kopp och börja om eller rätta till det som blir galet. Därefter slipar jag alltihop väldigt lätt ( bleker färgen på ett fint sätt) Lägger på en blandning av Natosvart o Dk. Earth, tunt, i panellinjerna, slipar igen, får på det sättet bort det mesta av washen. Sen är det bara att dimma på med alla färger igen tills man blir nöjd. Kan bli många lager. Sen ska en massa lacklager på, men det tar vi sen. Så hemligheten enligt mig är att det blir så praktiskt att använda Azteksprutan till "nedslitningen", med sifonkoppar, tillsammans med Tamiyafärgen. Det blir ganska "idiot"säkert och framförallt, man får resultat på ett lätt och användarvänligt sätt. Jag har bara kul när jag sprutar ( med Azteksprutan förståss). MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 27, 2009 8:24:00 GMT 1
Vi borde skriva fler tutorials med bilder och stuff... Helt otroligt hur vissa (Chris Wauchop, AJ etc.) lyckas fixa mästerverk med Aztek-sprutan, medan andra tycker att det är det sämsta som existerar. Jag anser att min Aztek-spruta är den en av de kanske tre sämsta prylar jag köpt i mitt liv, men jag kan ha haft otur med den också för bevisligen går det ju att skapa magi som Leonardo inte skulle ha skämts för.
Gudars vad jag gillar dina byggtrådar, Anders. Helt underbara är de.
|
|
|
Post by aj on Nov 28, 2009 23:48:38 GMT 1
Nu blir jag nyfiken Matte, vilka är de andra två sämsta köp? Bakmaskin, discokula...eller.....? MVH Anders
|
|
gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Nov 29, 2009 12:18:36 GMT 1
Tack Anders för din genomgång o visning av din teknik ,, ang olika sprutor så har jag inte så stor erfarenhet, haft två billiga jula sprutor , funka bra i nybörjar stadiet, ägen en grävling nu funkar fint blir sällan stopp o lätta att göra rent ,men är mycket känslig även med det minsta munstycket , lätt att få en storblaffa och en stor nackdel är att koppen hänger under ,,och jag tycker att man får ha ett större luft tryck än dom toppmatade .
|
|
|
Post by aj on Dec 12, 2009 10:38:55 GMT 1
Östfrontsmarkeringen under klar. Fick sätta dit dekalerna först för att få gula markeringen på rätt ställe. Lackade fast dekalen, så att inte maskeringstejpen skulle dra sönder den. Maskade och målade, dekalerna satt fast (phuu!) Ska slipa och lacka över hela undersidan en sista gång. MVH Anders
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 14, 2009 1:10:40 GMT 1
scary stuff hade jag aldrig vågat
|
|
|
Post by aj on Dec 15, 2009 22:32:28 GMT 1
3/4 delar av dekaleringen klar. Det är alltid en pärs att lägga på dekaler, med alla dekalvätskor som skrynklar till det. Det verkar ha gått bra än så länge. MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 16, 2009 10:31:21 GMT 1
Augsburg ligger alltså Öst på stan... Jefflars vad bra det blir, Anders. Du får verkligen till rätt känsla i byggena.
|
|
|
Post by aj on Dec 17, 2009 23:50:55 GMT 1
Tack Mattias ! Alla dekaler på, har börjat chippa lite, proppen först. MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Dec 22, 2009 1:23:35 GMT 1
Lagt på oljevask. "Less Is More" gäller även här! GOD JUL !
|
|
|
Post by newsoft on Dec 22, 2009 21:14:19 GMT 1
Less is AWESOME! God Jul!
|
|
|
Post by aj on Dec 23, 2009 0:28:12 GMT 1
|
|
|
Post by newsoft on Dec 23, 2009 11:51:35 GMT 1
Måste säga att jag älskar din subtila stil. Det är så sjukt jäkla bra. Som tack för detta skall jag ge dig ett boktips. Du får ge den till dig själv som en sen julklapp. www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1902109066Den handlar visst om Luftwaffe i norra Europa, bl a de som var baserade i Petsamo. Glögga lugnt!
|
|
|
Post by aj on Dec 24, 2009 13:22:12 GMT 1
Tackar ödmjukast Newsoft! Den boken är redan bortgedd till mig själv, innan julafton, och färdigläst från perm till perm. Fantastisk historia om ett riktigt flygaress och som ger en inblick hur annorlunda " Eismeer" fronten var. Massor med konstiga karaktärer, bristande diciplin och helsjuka händelser, kom på mig flera gånger tokskrattandes, första flygboken som fått mig i det tillståndet. Rekommenderas ! MVH Anders
|
|