minke
New Member
|
Post by minke on Jul 22, 2009 22:51:43 GMT 1
Hej
Är helt ny på det här med modellbygge. Har byggt ihop en Tiger-tank (Hasegawa 1/72) för att prova på och köpte nu en JagdPanzer i samma storlek och skala för att säkra nördhobbyns existens en regnig sommarkväll. Dock visar det sig att denna modell saknar ett antal hål i hullet för reservhjul m.m. Ny och dum som jag är så tänkte jag att jag kunde ta en glödgad metallsticka och göra detta hål vilket förvisso resulterade i ett hål av perfekt storlek men även en del plastgegga runt om som inte ser så bra ut. Hur gör ni som kan hål i era modeller där det inte är "förborrat"? Finns det nåt smart och enkelt sätt för en nybörjare som inte är tillräckligt hooked på hobbyn än för att skaffa en massa kringutrustning?
Tacksam för tips.
|
|
|
Post by Micke on Jul 23, 2009 11:27:55 GMT 1
Hej Minke (och välkommen hit to UMBS Forum!), Jag har full förståelse för att du inte vill lägga en massa pengar på en massa verktyg innan du bestämt dig för om hobbyn passar dig. En snik-variant som jag använde som borr innan jag började köpa grejer var uträtade metallgem av olika storlekar (dimensioner). Spetsen filades till med sandpapper (eller mammas nagelfil) så att den gick att borra med. Jag klippte av gemet till 3-5 cm längd och lindade sedan den ovässade delen med tejp så att den blev tjockare. Sen var det bara att snurra den mellan tummen och pekfingret och på så vis ta sig igenom plasten. Det tar litet tid men det funkar. LYCKA TILL!
|
|
|
Post by Mr Jimmy on Aug 30, 2009 13:45:13 GMT 1
Välkommen Minke din gamla synthare Tyskt pansar känns helt rätt för dig, keep it going och hoppas på bilder! Bli inte skrämd av de gamla rävarna Nu när man äntligen bor i en lägenhet med lite utrymme så kanske man kan börja bygga modellerna istället för att bara smeka kartongerna som jag gjort i alldeles för många år nu *s*
|
|
|
Post by newsoft on Aug 30, 2009 20:07:56 GMT 1
Kul att se att du lever Jimmy! Hoppas allt är bra.
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 31, 2009 8:24:26 GMT 1
YEY!!!
|
|