|
Post by one0wonder on Jan 25, 2009 23:28:48 GMT 1
jag tror faktiskt att force har rätt även när det gäller epson delen att det är ett stort ark dekalfilm där epson står på klar bakgrund , dock har jag svårt att se hur man löser problemet med dom små nyansskillnader det är för betraktaren av en 1/24.
hmmm man maskar och spreyar dom med halvmatt kanske
|
|
|
Post by newsoft on Jan 25, 2009 23:41:43 GMT 1
Jag måste säga att jag föredrar om man skall kalla det den "japanska skolan". Jag tycker du kan lämna det lackat och blankt som det är. Jag har då aldrig lyckats se några nyansskillnader eller matta vinyldekaler på foton. Oavsett hur det nu görs på riktigt så är det väldigt blankt iaf. och... xs124.xs.to/xs124/08095/32_003673.jpg
|
|
|
Post by Force on Jan 26, 2009 4:53:41 GMT 1
Nja nog är Epson dekalerna troligtvis skurna separata vinylbokstäver liksom all annan text för det brukar det oftast vara nuförtiden.
När det gäller dekaler och klarlack över dessa eller inte så har det debatterats en hel del inom modellbilshobbyn, ungefär som panellinjer och färgnyanser från svartvita foton. En del vill ha klarlack över dekalerna för att skydda dom...frågan är bara mot vad eftersom det ju är statiska modeller som man inte rör särskilt ofta...och en del säger att det är för att dom inte ska lossna eller spricka...gör dom det är det ju något annat fel och mest troligt då själva dekalen eller sättet man applicerat den på. Jag har under mina dryga 30 år i hobbyn nästan aldrig klarlackat över dekaler och har mycket sällan varit med om att en dekal lossnat eller spruckit efter jag satt på dom. Om man går in och kollar min Sox & Martin 'Cuda som jag lagt ut här på forumet, den är faktiskt klarlackad men inte över dekalerna, så ser man knappt dekalfilmen mellan bokstäverna och dekalerna sitter lika bra idag som när dom sattes på för snart 15 år sedan...den byggdes runt 1995. Att vinyldekalerna är mattare kanske var lite fel uttryckt av mig men det är en synbar skillnad, och den lilla skillnaden mellan vinyldekal och lack ser man om man betraktar den riktiga bilen på relativt nära håll (typ 4-5 meter eller så), för på avstånd syns det knappt och på foton knappast alls då det ju också blir på avstånd och dessutom är bilderna oftast små. Men jag tycker inte det ser bra ut om man gör som på en del prisbelönade toppmodeller jag sett, dom lägger 10-15 varv klarlack utanpå lack och alla dekaler, mellanslipar så det blir alldeles plant och sedan polerar till showglans så det ser ut som dekalerna sitter under en glasskiva...mycket orealistiskt i mina ögon eftersom en tävlingsbil mycket sällan är så blank och dekalerna har en kant som syns på riktiga bilar när man ser på dom relativt nära och framförallt i vissa vinklar.
Vad gäller lacken så verkar det som om Zero går mot strömmen i sina rekommendationer, dom flesta blanka färger ska läggas flödigt för att flyta ut och bli så släta och blanka som möjligt, lägger man för tunt blir det oftast mattare, apelsinskal och torrsprut...det är då min erfarenhet.
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Feb 1, 2009 21:41:23 GMT 1
I dag har säkerhetsbältena byggts ihop limmats fast på stolen. Lite mattlack och en wash och lite torrborstning, så är den klar. Till bälten användes tennfolie plus ets från CrazyModeler. Reflektorerna till fram ljusen gjordes av Bare-Metal Foil. Jon
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Feb 11, 2009 20:44:03 GMT 1
|
|
|
Post by newsoft on Feb 11, 2009 22:08:29 GMT 1
Har sett den på rikt' och jag måste bara säga att den är så sjukt läcker! Där lyckades du riktigt bra, Jon.
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 12, 2009 7:50:28 GMT 1
Asså Jon, den där har du verkligen lyckats med. Bra jobbat! Att jag sedan är svag för just den där färgen skadar inte.
|
|
|
Post by Force on Mar 1, 2009 4:18:18 GMT 1
Mycket tjusigt Jon, den kan du vara stolt över. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Braemp on Mar 5, 2009 17:03:58 GMT 1
Extremt snygg finish! Man skulle ju vilja se den live nån gång. Grattis till ett landat projekt
|
|
|
Post by newsoft on Mar 5, 2009 21:26:26 GMT 1
Ja, precis. Vann han utmaningen nu? ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 8, 2009 21:23:45 GMT 1
HONDA!!! ;D
Den blev ju smått galet bra, Jon. Finishen och detaljerna och färgerna gör den till en krispig vinnare! Riktigt bra foton också, som grädde på moset.
|
|
|
Post by aj on Apr 9, 2009 20:03:37 GMT 1
Har sett bilen live på Lekbiten och är djupt imponerad av lackjobbet, glänsande arbete Jon ! MVH Anders
|
|