Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jan 18, 2009 14:49:31 GMT 1
Här kommer den första rapporten på utmanings bygget. umbs.proboards20.com/index.cgi?board=utmaning&action=display&thread=887Som jag visade är min utmaning Tamiya’s Honda Epson NSX 2005. Jag blev ruskigt peppad på att bygga en bil efter att ha kollat på en del Youtub filmer. Jag har endast en gång tidigare byggt en bil. Det bygget var en Nissan…. Nånting Ja, bilar är ju inte riktigt min grej . Den blev klar men jag fick aldrig till lacken på den. Till detta bygge hade jag beställt färg och lite ets från Hiroboy i England. Färgen jag beställde var ett märke som heter Zero Paint som tar fram färg speciellt för bil och moppe byggare. Hondan är målad i två färger vit och blå. Zero Paint har tagit fram den speciella blåfärgen som jag i annat fall hade varit tvungen att blanda ihop och försöka matcha med dekalerna. Jag har också använt mig av en primer, nåt jag inte brukar gör nät jag bygger flyg. Tamiya’s grå Surface Primer på sprayburk, lagd med airbrush fungerade bra. Tyvärr beställde jag fel vit färg så det fick bli Tamiya’s TS-26. Primern är lagd och första lagret med vit är sprutat och lätt nerslipat. Några varv senar. Tamiya lacken var väldigt bra. Den gav en fin blank och hård yta som går bra att slipa. Dags för lite maskering. Och lite mer färg. I ets setet ingick en stensil för texten på däcken. Dessa målades med Tamiys akrylfärg. Jon
|
|
|
Post by newsoft on Jan 18, 2009 16:15:31 GMT 1
Oooh! Däcken blev ju som små praliner. Mumma!! Snyggt jobbat, Jon! LOL @ moppebyggare. ;D
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jan 18, 2009 18:15:08 GMT 1
Tackar Daniel! Du har något att se framemot när det gäller däckmålningen I går la jag dom sista lagren lack på karossen och spoilern. Jag har även här använt mig av Zero Paint lack. En varnlig klarlack för användning i färgspruta. Riktigt bra! Den ger en riktigt fin och hård yta och den torkar snabbt. Så här ser den ut just nu. Nu är det dags för polering. Ytan är blank men inte jämn. Kollar man noga ser man att ytan har en struktur som ett apelsinskal. När man slipar lite highlightar man denna effekt. Jag kommer att börja slipa ner hela karossen med ett våtslippapper nr1800. Sedan COMPAUNDO!!!! ;D Det har varit lite mer pyssel med däcken i dag också. Jon
|
|
|
Post by newsoft on Jan 18, 2009 20:20:58 GMT 1
Det verkar som att det är svårt att komma ifrån den där apelsinskalseffekten. Vilket tryck använder du på kompressorn? Undrar om det bli lite mindre med lite lägre tryck? I vilket fall som helst blir det nog toppen efter lite polering... [glow=cyan,8,370] COMPOUNDO!![/glow]
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jan 18, 2009 20:59:07 GMT 1
Ja, jag tror att det är svårt att undvika. Zero Paint rekommenderar att man kör på mellan 40-20psi. Jag tror också att färgsprutan spelar roll. Jag har genomgående kört med min Badger Crescendo.
Jon
|
|
|
Post by Braemp on Jan 19, 2009 10:38:36 GMT 1
Skitsnyggt Jon. Det är imponerande hur du växlar mellan olika objekt och dessutom gör det med samma respektlösa framgång och självförtroende. ser ut att bli en vinnare i bilklassen. Tror att den där ojämnheten i lacken nästan är omöjlig att undgå, det är nog bara polering och putsning och många lager som gäller, som på en steinwayflygel. Men det här med Compaundo, vad är det för magiskt?
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 20, 2009 1:59:27 GMT 1
Hoppas bara att du har fett med lager så du inte slipar/polerar ner i dekalerna.
|
|
|
Post by aj on Jan 20, 2009 21:02:48 GMT 1
Snygg kärra, håller med om hjulen, Dunlop schablonen pricken över i.et. MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 23, 2009 14:34:05 GMT 1
Jon chefar vidare... Fatta hur bra denna bil kommer att bli! Till och med jag blir ju sugen.
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jan 24, 2009 14:10:50 GMT 1
Tackar! Jo, jag har lagt på rätt många lager klarlack. Problemet är inte att jag ska slipa sönder dekalerna utan upphöjda detaljer och skarpa kanter. Det har redan hänt så jag har idag lagt på lite färg där jag slipat genom lacken. Men ingen större katastrof! Jon
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jan 24, 2009 18:38:10 GMT 1
Ets arket jag beställde var från CrazyModeler. Största delen av arket var tillägnat bromsarna. Dessa byggdes ihop utan större svårighet. Jag målade inte själva bromsskivan utan lät den vara omålade. Idag gav jag dessa en oljewash och en lätt torrborstning. Jon
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jan 25, 2009 14:19:21 GMT 1
Helgens bygge har gett detta resultat. Cockpiten har påbörjats men lite målning kvarstår, plus lite pyssel med säkerhetsbältena. Det mesta av ”apelsinskalet” har polerats ner med hjälp av Micromesh’s poler kit. Jon
|
|
|
Post by Force on Jan 25, 2009 17:18:19 GMT 1
Hej igen! Jodå jag lever faktiskt, men jag har inte varit in här på ett bra tag pga mycket jobb och en del annat som tagit upp min tid. Jag sitter här och begrundar Jons fina bygge och har en del tips att komma med...fastän det är lite sent i det här fallet. Apelsinskal...ja det är ett elände när man får sådant i lacken men man kan minimera det. Ett tips är att lägga det sista lagret flödigt, nästan så det rinner eftersom färgen lägger sig som blankast just innan det inträffar (därför får billackerare rinningar lite då och då ), och det är en stor fördel om det inte torkar för fort då färgen då får mer tid på sig att flyta ut. Den yta du fick Jon ser nästan ut som torrsprut vilket man får om man inte lägger på tillräckligt med färg så den flyter ut ordentligt, man kan få samma fenomen om man håller sprutan för långt bort från ytan eller far fram för fort också. Sen reagerar jag lite på en sak, en tävlingsbil har aldrig eller mycket sällan klarlack om den inte är lackad med en tvåskiktsmetallic, och framförallt inte på dekalerna som ju är tryckt eller utskuren vinyl klistrade utanpå lacken, denna bara vinyl har en annan lyster än färgen och är oftast mattare...därför klarlackar jag aldrig på dekaler som inte hör till lacken typ flammor, motiv, scalops mm, reklam och annat liknande lägger jag utanpå lacken/klarlacken. Det är väldigt många som klarlackar utanpå dekalerna på tävlingsbilar men enligt mitt sätt att se det blir det för blankt och ser mest bara orealistiskt och överarbetat ut...men alla gör ju givetvis som dom vill. Hur som helst ska det bli intressant att följa ditt bygge Jon och jag ser fram mot nästa uppdatering. Kan för övrigt tillägga att en gammal USA-bilstok och raggare som jag även kan uppskatta denna typ av tävlingsbilar, jag har själv nyligen införskaffat ett gäng gamla Grupp C bilar, två Jaguar XJR 9 och två Sauber-Mercedes C9 från slutet av 80-talet. En Jaguar och båda Mercorna är Tamiya och är hyfsat detaljerade, den andra Jaggan är Hasegawa och är curbside. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 25, 2009 20:41:23 GMT 1
Men skivorna, skivorna! De ser ju helt fantastiska ut! Jäklar så SNYGGT!!!
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jan 25, 2009 22:28:12 GMT 1
Tackar Matias! Och Tackar för tipsen Force! Färgen jag använd (den blå)Zero Paint är väldigt snabb torkande. Rekommendationen för denna färg är att inte lägga flödiga lager med färg, för att förhindra att få en matt yta. Men jag får experimentera med detta och med mer förtunning i färgen och lufttrycket på nästa bygge När det gäller dekalerna förstår jag hur du tänker. Men jag tror att det inte skulle se riktigt bra ut!? Det skulle bli väldigt mycke klardekalfilm på visa dekaler t.ex. Epson dekalerna. Jag antar att dessa på originalet är som du säger vinyl dekaler men bara för själva bokstäverna? Jag tro att man får ett mer skalenligt intryck med lackade dekaler, plus att de blir mer stryktåligare. Jon
|
|