|
Post by aj on Jan 7, 2009 22:31:18 GMT 1
Detta har jag sysslat med under de senaste dagarna. Ett skjul som ska hysa ett startaggregat någonstans på östfronten. Har försökt bygga på samma sätt som jag tror man gör "på riktigt", dvs först en ram, takstolar och plankor. Har slängt in en snöboll för att visa att det blir en massa snö, typ J 11 diot. Snö ska täcka taket. Ser ni snöbollen? Just nu håller jag på med en hästsläde som ska frakta ngr. bensinfat. Det blir ingen häst, bara så ni vet ! MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Jan 7, 2009 23:28:01 GMT 1
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 8, 2009 8:56:50 GMT 1
Ursäkta språkbruket, men...SÅ JÄVLA SJUKT! Heter du Yoda eller Gandalf i andranamn?
|
|
|
Post by Micke on Jan 8, 2009 14:09:46 GMT 1
Djävulskt snygg snöboll!!! ;D Seriöst, din förmåga att förvandla remsor av plast till trä är helt klart på alkemisk nivå. /M
|
|
|
Post by aj on Jan 8, 2009 22:19:35 GMT 1
-" Bjällerklang, bjällerklang......". Detta skall föreställa en hästdragen släde. Det finns en rysk hästras, Panje, ganska små men tuffa hästar. De kunde utstå enorm kyla och användes som dragdjur både av ryssar och tyskar vintertid på östfronten. Om Ni ser en sådan kuse i 1/48, hör gärna av er. Har använt en mörk oljefärg för att få fram en mörkare ton på träet. MVH Anders
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 9, 2009 1:09:56 GMT 1
hehe du få la skulptera min gisning var att du skulle låta några frysna tyskar dra/skjuta släden
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 9, 2009 8:09:41 GMT 1
*rossel* *gurgel* *flomp*
|
|
|
Post by newsoft on Jan 9, 2009 8:15:49 GMT 1
Jag tycker du borde testa att scratchbygga en gammal Petersson-båt i mahogny. Du skulle ju få till finishen helt klart.
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 9, 2009 8:31:47 GMT 1
OMFG!!!! Du är kungen av scratchbyggen AJ. Hade jag inte vetat det var en modell hade jag helt säkert tagit den för en äkta. Extremt snyggt.
|
|
|
Post by Braemp on Jan 9, 2009 20:27:08 GMT 1
Vansinnigt snyggt! Helt galet! Skjulet är fantastiskt snyggt, men kälken är helt knäppt bra. Du borde sälja dina alster som mastrar till något aftermarket företag. Plus model?
Panje hästar var det, jag tänker på warhammer? Har inte de en del sådana grejer, jag har lite svårt med skalorna men en attackhingst i Warhammer (50 mm?)kanske kan vara en liten ponny i 1:48? Preiser som gör modelljärnvägsgrejor, finns inte modelljärnväg i 1:48?
enormt kul att du ger dig hän och scratchar som du gör är det iallafall.
|
|
|
Post by aj on Jan 10, 2009 0:45:54 GMT 1
Tackar ödmjukast för all positiv feedback ! Har "snöat" in lite på Panjehästar. Kanske därför att min dotter håller på med ponnytrav. Hon har hand om en gammal Shetlandsponny, Aldur är namnet. En liten, fet tuffing som gärna skrämmer livet ur de stora travhästarna, äter upp deras hö och försöker springa ikapp med dom. På träningsrundan i skogen har jag själv varit med om att eleganta travhästar har stegrat sig, vänt om i galopp, med svärande kusk som gör allt för att få ordning på ekipaget. Kort sagt, en kuse med attityd. Har läst lite mer om Panjehästar. En ganska okänd rysk ras. De större hästarna som tyskarna förde med sig dog helt enkelt av kylan när vintern slog till. De upptäckte Panjehästens förmåga att uthärda svåra, kalla förhållanden. Fick de bara lite vindskydd och hö, trivdes de som fisken i vattnet när kung Bore slog till. Här är en bild på några Panjehästar: MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Jan 10, 2009 23:28:51 GMT 1
Börjat lite smått med bottenplattan för att se hur det ter sig. Köpte en billig tavelram (40X30cm) på Maxi därför att den har en masonitskiva bakom glaset, bra att limma korken på. Har limmat fast kork och byggt upp för snön bakom skjulet. Allt verkar fungera (ta i trä)!Nästa steg är att spackla till kanterna på den upphöjda korken. MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Jan 11, 2009 2:22:39 GMT 1
*sätter mig ned framför datorn med popcorn i famnen*
Det här blir nog en höjdare. Bra tips om tavelramen också. Den verkar lagom stor för ett sånt här projekt.
|
|
|
Post by aj on Jan 11, 2009 21:01:58 GMT 1
Newsoft, fram med popcornen, fast det är inte mycket att visa, ett tunt förstalager med Casco spackel FL. Rullbanan ska bli packad o rollad snö. Lägger flera lager, då kanske spänningarna blir mindre på massoskivan, vi får se. Lättjobbat när inte själva ramen är med, det är bara att kladda på. MVH Anders
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 12, 2009 0:39:07 GMT 1
Jag säger bara buh!!!! WOW liksom
MEN .... vad ska du ha på plattan? Ju 52 eller? den verkar rätt stor
|
|