|
Post by aj on Nov 23, 2008 20:52:38 GMT 1
Nu har jag bestämt mig, slänger mig in i utmaningen med följande, första delen avklarad. Vill bara säga att nu lever forumet upp, massor med intressanta byggen på gång, ytterst inspirerande ! En ganska unik pjäs det här, Verlindens " Luftwaffe Revetment WW 2 ". Tror inte att den går att få tag i handeln. Har genom åren ( minst 15 år) försökt attackera denna fantastiska bottenplatta, men det har slutat fiaskoartat varje gång. I desperation försökte jag täcka alla missöden med ett snötäcke. Behöver jag säga att det oxå sket sig ? Arkiverade fanskapet längst bak i hobbyrummet och förträngde den totalt. Så, härom veckan, återupptäckte jag eländet och bestämde mig att ett försök till är den väl värd. Tog hjälp av färgsprutan och Heiki`s vildgräs. DET FUNGERADE ! Nu är den klar. Har påbörjat byggandet av planet, återkommer till det och en förklaring till titeln på dioramat vid ett senare tillfälle. Just nu håller jag på med att fylla i en massa inspektionsluckor o panellinjer för att få fram rätt version. MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Nov 24, 2008 15:10:55 GMT 1
Yowza! Killen börjar med botteneplattan. Snacka om självförtroende!
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 24, 2008 15:52:07 GMT 1
Episkt, Anders... Man upphör aldrig att förvånas över vad som finns i dina samlingar. Det där såg verkligen mycket bra ut. Intressant att se vilket flygetyg som ska stå i skydd där...
|
|
|
Post by aj on Nov 24, 2008 22:49:07 GMT 1
Denna maskin blir det, Obst. Walter Oesau`s Bf 109 G-6 AS, Paderborn 11 maj 1944. Fujimi`s "plockihopmodell", ung. lika gammal som bottenplattan. Fujimi har försökt att få ut så många versioner ur själva grundmodellen, så det blir ett himla spacklande, fyllande och kollande innan allt blir rätt. Jag har utgått från Fujimi`s Bf 109 G-14 AS. Dekalerna kommer från ett av de utmärkta Kagero häftena som jag köpte i Warzawa. RLM 76 på hela planet, tror att det blir en fin kontrast mot skyddsvärnet. Och nu till titeln på dioramat. Den 11 maj 1944 var en amerikansk 1000-plans räd på väg mot nordöstra Frankrike och Belgien. Hermann Göring ringde personligen upp de jaktdivisioner som kunde svara på raiden, bl.a JG 1 stab. Han ville veta om Kommendör Oesau skulle leda motangreppet. Han fick till svar att Oesau låg nerbäddad i influensa och hög feber. Tjocke Hermann anklagade då Oesau för att vara trött och feg. När Oesau fick höra detta blev han ursinnig , klev upp ur sjukbädden och ledde sin stabssvärm mot amerikanarna. Han miste sin rotekamrat tidigt och hamnade ensam i en vild luftstrid mot minst 5 st. P-38:or. I en 20 min. lång, virvlande "Dogfight", försökte Oesau med all sin flygskicklighet komma undan, men övermakten blev för stor. När han försökte nödlanda sin skadade 109:a i trakten av St. Vith, Belgien, fick en av P-38:orna in en dödlig fullträff i cockpiten. End Of Story! Vad jag ska försöka visa i dioramat är mekanikernas förvåning när deras kommendör dyker upp i en Kubelwagen och beordrar att planet skall göras startklart för uppdrag. De vet ju om att han är sjuk i influensa och det är därför en av dom utstöter - " Vaaa... ska han flyga i dag ?!!!". P.S. Det var nog fel kille som Göring anklagade för feghet, för enligt den berömde Johannes Steinhoff var Oesau Luftwaffes allra tuffaste pilot. Phu, långt och krystat, men jag måste bara ha en historia inbyggt i bygget MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Nov 25, 2008 0:33:26 GMT 1
... men jag måste bara ha en historia inbyggt i bygget MVH Anders Ingen dålig historia heller! Blir alltid impad av den research som läggs ner på olika projekt här på forum. Modellbyggare/Historiker är vad ni är! /M
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 25, 2008 16:18:21 GMT 1
Hyfsat medryckande historia.
Ja Herr Göring däremot, han var en modig man. Eller frodig.
Kul med en 109:a i lite andra kläder än vad man är van vid att se dem i också.
|
|
|
Post by newsoft on Nov 25, 2008 20:06:43 GMT 1
Ja jäklar! Namnet Oesau är ju bekant men att han gick bort efter en sådan extremt dålig dag på jobbet var nytt för mig. Ungefär som min dag idag. Ser fram emot när målningen börjar.
|
|
|
Post by aj on Dec 7, 2008 12:13:46 GMT 1
Phu, det var ganska mycket att fylla i och sanda på denna Fujimi modell. Men jag gillar den ändå. Har satt in lite plast i cockpit för att få den lite mer detaljerad. Huven ska dock vara stängd, förhoppningsvis lär man se lite grann iaf. MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Dec 7, 2008 17:25:41 GMT 1
Se och lär, ungdomar, se och lär...
|
|
|
Post by Micke on Dec 8, 2008 14:39:52 GMT 1
Härligt, AJ! Roligt att äldre byggsatser också är värda att lägga tid på att bygga. Resin och ets i all ära, men visst ÄR det kul att scratchbygga? MVH /Micke
|
|
|
Post by Braemp on Dec 9, 2008 18:17:43 GMT 1
Ooooh vilken nostalgitripp i Verlinden-land det blev i vinter! Först krilles hus och nu denna gamla goding. Skönt att se den i dina magiska händer. Kommer att bli spektakulärt att se slutresultatet.
|
|
|
Post by aj on Dec 10, 2008 22:48:41 GMT 1
Jovars, det är roligt att sätta dit egna plastbitar, om man har kollat upp referenserna ordentligt. Det hade inte jag, så under några kvällar har jag fått ändra och sätta dit plastbitar på div. ställen för att få allt rätt. Tidsödande torrpassning i cockpit åkte jag också på, staga upp och flytta bak instrumentpanelen osv. Har limmat tunndragen plasttråd på luftintagen o avgasrören, sådana saker som man saknar på äldre modeller. Droptanken har modifierats en aning. Men allt tillrättaställande har fungerat bra hitills, jag tror (läs hoppas) att det värsta är över nu. MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 18, 2008 9:26:07 GMT 1
Man blir lycklig av att se precisionen och känslan i ditt scratchbyggande, Anders. Jäkligt snyggt!
|
|