|
Post by Braemp on Nov 27, 2008 13:34:41 GMT 1
Snyggt krille! Man kommer nog inte se så mycket av inredningen men du vet ju att det finns där Jag använde ju som sagt fint snickerispackel och ett gammalt lövsågsblad när jag gjorde zimmeriten. Tyvärr tog jag inga bilder under arbetet. Micke>Markkrypare kan du vara själv!
|
|
|
Post by Krilleman on Nov 28, 2008 6:08:51 GMT 1
Har nu stött på den första negativa saken med dena modell när jag skulle bygga ihop tornet. Allt annat i byggsatsen passar perfekt och kräver minimalt jobb med spackling mm utom denna. Tornhalvorna måste i brincip tvingas fast i tornbasen eftersom de inte är konkava nog. Hade man inte tvningat fast dem så hade tornet blivit droppformat. Efter all tape är borta: Skall måla lite mer på insidan av tornet innan jag blir nöjd. Grundmålade även insidan av chassit: Vitt där "kupén" är och svart för motorrummet. PS. Hade igår kväll råkat välta ut burken med smältlim som runnit ut över hela byggbordet. Som tur var hade ingen av Tigerdelarna som låg där skadats nåot nämnvärt. Fortsättning följer...
|
|
|
Post by Braemp on Nov 28, 2008 16:47:09 GMT 1
Oooh, nu börjar det likna en tiger Jag vill minnas att när jag torrpassade tornet så var det allt lite spänning i delarna men med lite klämmor och tejp och hårband (?) fick du ju till det. Hoppas limmet inte smälte ner något värdefullt bara?
|
|
|
Post by Krilleman on Nov 28, 2008 18:33:16 GMT 1
Ja, det blev rätt ok i slutändan. Skall bara spackla ihop limfogen bak på tornet som inte blev jättenygg.
De enda delar på själva tigern som skadades av limmet skall vara under zimmerit i alla fall. Eller jo, ett handtag som sitter inne i tornet smälte helt men det fanns dubletter av det så det gör inget.
Jepp, det är en hårsnodd. Jag hittade inga gummiband just då.
|
|
|
Post by Krilleman on Nov 29, 2008 19:49:15 GMT 1
Det har blivit lite byggt. Har gjort zimmerit på bakstycket av chassit. På nån av de tidigare bilderna ser ni mitt tidigare försök (dvs misslyckade) i bakgrunden. Orsaken till misslyckandet då var att spacklet jag köpte innehöll sand och var för blött vilket gjorde det stört omöjligt att få den bra. Köpte en ny tub spackel på CO idag och denna var hästlängder bättre. Fick inte zimmeriten lika bra som Brämpa fått men det får duga. Har torrpassat vissa av delarna eftersom jag vill grundspraya bakdelen innan jag sätter fast alla delarna. Fortsättning följer...
|
|
|
Post by Braemp on Dec 9, 2008 18:12:54 GMT 1
Snyggt zimmeritat Krille! Det är sannerligen inte det lättaste man kan ge sig på inom modellbygge. Jag tycker du har lyckats ypperligt. Vad är det för tub? Den ser ut att vara i resin?
|
|
|
Post by Krilleman on Dec 10, 2008 8:27:30 GMT 1
Jepp, tuben är i resin och skall endast finnas på kommendörsvagnen. Kanske innehåller nån reservantenn eller nått. Ingen aning faktiskt.
Har börjat spackla zimmerit på tornet nu. Bilder kommer inom kort.
|
|
|
Post by Krilleman on Dec 21, 2008 18:45:27 GMT 1
En hel del har hänt sen senast. Jag har limmat fast luftintagsnätet. De är extremt fina skall påpekas. Eftersom det skall bli en befälsvagn med anten och grejs skulle jag limma fast antennen i kroppen. Självklart gick den av när jag skulle ta loss den från "spruen". Ersalle den med en synål som var i nästan samma tjocklek. Behövde inte limma fast den i antennbasen utan jag värmde den tills den blev röd och stack helt enkelt ner den i plasten som smälte och håller den fast i ett järngrepp. Tornet är det enda jag kan klaga på i den här modellen. passformen på sidorna av det var helt hemskt (se tidigare bilder) och att sätta fast överdelen var inte heller nån barnlek. Den fick en jätteful kant som jag blev tvungen att spackla bort. Beställde en motor till Tigern från UK men självklart är jag blind och korkad så jag köper en i skala 1:48 istället för 1:35. Den gode Mattias kom dock till min räddning och skänkte mig Tamiyas motorset till Tiger och Panther. Tänkte först detaljera motorn extremt men hittade inte riktigt bra referensbilder på just den motormodellen så jag tror den får vara "plain" . I annat fall kan jag ju alltid detaljera det efteråt. Motorblocket är sprayat svart och torrborstat med Citadels bolt gun metal. Har även påbörjat Zimmeriten på tornet. har inte gjort klart hela tornet utan kanske 1/3 runt. Spacklet är lite jobbigt att få bra. Man kan se på andra bilden i detta inlägg att Lars fått det hur snyggt som helst på någon av bilderna ovan i jämförelse med mitt försök som ser ut att vara gjort av en 5-åring. Får se hur jag löser detta. Fortsättning följer...
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 21, 2008 19:12:36 GMT 1
Öhhhhhh det ska vara en rejäll skilnad/kant mellan tornsidan och torntaket om jag fattade rätt vad du menade. Taket ligger alltså inte flush med tornsidan i höjd. På mina tigrar är nog skillnaden runt 0,5-0,8 mm tror jag. Och ju senare tiger ju tjockare takpansar och därigenom större skillnad mellan taket och sidoplåten.
OKEJ ...jag kan ha fel ...men jag är nästan helt säker
|
|
|
Post by Krilleman on Dec 21, 2008 20:49:59 GMT 1
Tack för feedbacken Johan. Jag förstår hur du menar men på den här var höjdskillnden lätt 2-3 mm. Dvs på tok för mycket. Samt att den var olika hög runt om. Har suttit och titta på en del referenser och som du säger bör det vara en liten klack där. Skall nog slipa ner spacklet lite. Så jag får den lilla klacken. Som det verkar nu så kommer jag nog ta bort zimmeriten på tornet iaf eftersom jag inte är nöjd med den alls.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 5, 2009 23:10:08 GMT 1
Imponerande, Krille. Motorn/motorutrymmet ser ut att gå att använda också.
|
|