|
Post by Micke on Nov 11, 2008 14:56:54 GMT 1
Har limmat fast en bit resin mot byggsatsplast. I detta fall är resinets funktion att ersätta en bortslipad bula. Problemet är att det av någon anleding har bildats bubblor i superlmmet under torkning och efter bortslipning av plasten har nu dessa bubblor kommit i dager. Bubblorna är ytte-pyttiga men de sitter illa till och riskerar att synas efter målning. Nu är det så att varken Hagmans spackel, Mr Surfacer eller Mr Dissolved Putty vill fästa på superlimmet trots noggran rengöring. Sen testade jag att droppa superlim i bubblorna men inte heller detta fungerar. Efter slipning är bubblorna kvar! Förslag på åtgärd någon? /M
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 11, 2008 16:03:41 GMT 1
Det går inte att blanda något slags fulröra med klarlack och bakpulver eller något då?
|
|
|
Post by Micke on Nov 11, 2008 16:09:50 GMT 1
Jag hoppas på något sådant. Har just lagt på en blandning av Hagmans spackel utspätt med frugans nagellackborttagningsmedel (utan aceton). Tjockare än Mr Surfacer men ändå "flytande". Förhoppningvis biter denna "fulsoppa" fast i porerna. Funkar inte detta blir det till att gå in på avancerad alkemi.
|
|
|
Post by Bengt on Nov 11, 2008 16:16:24 GMT 1
|
|
|
Post by Micke on Nov 11, 2008 16:25:50 GMT 1
Bilprimer låter som att det skulle bita sig fast ordentligt men jag oroar mig över att den skulle kunna vara för "het" för omgivande plast. Nåväl, tack för tipsen i allafall. Jag återkommer om det fortsätter jävlas.
/M
|
|
|
Post by Micke on Nov 11, 2008 17:35:23 GMT 1
Det fortsätter att jävlas. Har försökt att fånga dessa små irritationsmoment på bild men det gick inget vidare det heller. Så här ser det ut nu i allafall: Problemområdet är alltså mellan plasten (grå) och resinet (gulaktigt)
|
|
|
Post by Bengt on Nov 12, 2008 8:49:35 GMT 1
Det där som ser ut som hudflagor, är det rester av spacklingen?
|
|
|
Post by Micke on Nov 12, 2008 12:41:41 GMT 1
Jo, det är spackelrester. Håller med om att det ser organiskt ut. Inte direkt aptitligt.
/M
|
|
|
Post by Bengt on Nov 12, 2008 12:56:50 GMT 1
De var då rakt inte stora de där håligheterna, tror du inte att de skulle försvinna under ett par lager Hu167? Jag vet att du helst använder "vattenfärg" men jag tänkte på något som skulle bita fast i både plast och resin.
Annars får du kanske använda tandläkarprincipen, borra bort en del av den omgivande materian för att ha någonstans att stoppa fyllningen. Fram med nollfemman och pinvicen, hej och hå.
|
|
|
Post by Micke on Nov 12, 2008 13:40:34 GMT 1
Nej, stora är de inte. Men eftersom jag planerat ännu ett rent aluminiumbygge (ledtråd?) så kommer ojämnheterna att sticka ut som månens kratrar. Det vet jag av egen erfarenhet efter P-36-bygget. Såhär i efterhand önskar jag att jag hade skippat resininläggen och kört med Milliput istället. Tandläkarprincipen låter dock som en bra idé även om det innebär en hel del extrajobb. Syster: Ge mig 10 amalgam och 40 marsipan. /M
|
|
|
Post by Micke on Nov 12, 2008 16:27:17 GMT 1
Tack Bengt! Humbrol pålagt flödigt med pensel verkar fungera. Det biter sig fast i både plast, CA och resin. Det är tjockt nog för att fylla ut de små håligheter som besvärat mig de senaste dagarna och hyffsat lättslipat.
/M
|
|
|
Post by Bengt on Nov 12, 2008 17:38:41 GMT 1
Kul att det fungerade. Fast nu måste du ju vädra, nu när det ska bli så jädra kallt har jag hört...
|
|
|
Post by Micke on Nov 12, 2008 18:05:34 GMT 1
Tack för omtanken men SÅ illa luktar inte Humbrol i små mängder. Däremot får man starka flashbacks till den gamla goda tiden med Airfix/Britfix/Matchbox/Frog/Revell.
|
|