|
Post by one0wonder on Nov 13, 2008 1:15:45 GMT 1
japp ;D
men det hjälper ändå inte riktigt
|
|
|
Post by Micke on Nov 17, 2008 16:44:25 GMT 1
Ärligt talat så börjar det kännas litet fånigt att sitta här och smygbygga så jag har bestämt mig för att börja lägga ut litet bilder. Först ut kommer två saker som blivit mina bästa vänner i samband med detta projekt: Mr hemgjord panelristare.Ursprungligen en bit från en hopfällbart paraply. Mr DYMO.Köpes på CO för 39:-/tvåpack. Kan drygas ut ytterligare genom att dela på mitten. Finns att få i trenne kontrastrika färger. /M
|
|
|
Post by Braemp on Nov 17, 2008 17:31:35 GMT 1
ooOOh! Underbart! Hemmagjorda verktyg! Och att det var från ett paraply dessutom. Skönt att se att det inte bara är jag som samlar på mig allt möjligt skräp som jag hittar här och där. Luddtussar, folien från gamla ciggpaket och små metallspännen kan snabbt få ett nytt liv i modellbyggarns värld. 10 poäng för kreativitet och då har du inte ens visat vad du bygger
|
|
|
Post by one0wonder on Nov 17, 2008 17:50:44 GMT 1
Kreativt på flera plan nice
|
|
|
Post by one0wonder on Nov 17, 2008 17:51:54 GMT 1
Dymon använder du som stöd vid ristning eller?
|
|
|
Post by Micke on Nov 17, 2008 18:31:24 GMT 1
Jo, Brämpa. Skrotsamlare har jag varit så länga jag kan minnas. Frun gillar det inte men ack så trevligt det är när man kan med ett triumferat "Haha" plocka fram en sak ur gömmorna och i den sanna MacGyverandan konvertera denna symbart värdelösa tingest till något oerhört användbart. DYMO-banden fungerar som ritsstöd, yes! Dessa går givetvis att klippa till mer fantasifulla former om situationen så kräva. /M
|
|
|
Post by Micke on Nov 17, 2008 18:52:52 GMT 1
Så kommer då avslöjandet: Ett resinset från Paragon satte det hela i rörelse: Kombinerat med denna klassiker från Hasegawa: ... ska väl slutligen bli denna: Vad det någon som sa "Ikon"? Nu vet ni. /M
|
|
|
Post by Bengt on Nov 17, 2008 19:40:06 GMT 1
Puh - äntligen. Jag som har så svårt att hålla inne med någonting har bitit mej i tummen massor av gånger sedan hembesöket jag gjorde. Du har en fantastisk förmåga att hitta udda objekt, Micke. Ska bli hur spännande som helst att se dina progressbilder.
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 17, 2008 20:46:13 GMT 1
Mäh! Jag visste inte ens att du hade den där Spitfiren i samlingarna. Vilket fantastiskt roligt projekt, Micke! Verkligen en frisk tvåbladig fläkt. Vad är det mer som behöver konverteras? Är det annan huv på prototypen eller? Whohoo!
|
|
|
Post by Micke on Nov 17, 2008 23:13:46 GMT 1
Konverteringen omfattar: - Borttagning av vingbulor. - Igenspackling av diverse hål och portar i vingarna. - Borttagning och ristning av alla panellinjer (vingarna har dessutom helt annan panellayout än Mk.V). - Nytt sidroder. - Ny huv (följde också med Paragonsatsen). - Nya hjul. - Nya utblås. - Byta sporrhjul mot stjärtsporre. - Ny spinner och propeller - Ny instrumentpanel (måste scratchas) Jag har det jag gör.
|
|
|
Post by newsoft on Nov 17, 2008 23:22:09 GMT 1
Ni kanske tycker att jag har varit ovanligt tyst sedan den senaste byggmanin brutit ut. Jag måste säga att det är otroligt kul att läsa om alla projekt som rullat igång den senaste tiden. Kör så det ryker! Vad gäller mitt eget deltagande så sitter jag fortfarande på stängslet så att säga. Det ryktas dock om att det kan komma ett tillfälle då man får lämna lyan tillfälligt för en liten styrenlimmarsession västerut. Jag ber att få återkomma i frågan. Lysande val av projekt, Micke! Dra till med en rejäl nacksving på den jäkeln så anar den aldrig var du kom ifrån.
|
|
|
Post by one0wonder on Nov 17, 2008 23:47:21 GMT 1
nice micke ..... den for som sviiiiisch över huvet på mig, ruskigt oväntat
|
|
|
Post by Micke on Nov 18, 2008 2:11:25 GMT 1
Alltid roligt att överraska.
|
|
|
Post by Bengt on Nov 19, 2008 13:30:10 GMT 1
|
|
|
Post by Micke on Nov 19, 2008 13:45:29 GMT 1
Tack! Jo, jag har studerat Quarres eminenta rendering av dukklädda ytor men jag är inte övertygad om att man kan jämföra Spitfireprototypen med en Pfalz eler Albatross i detta hänseende. Från de bilder jag sett av mellankrigsflygplan med dukklädda roderytor så verkar det hart när omöjligt att särskilja dessa från plåtklädda dito. Jag kommer någ att nöja mig med att slipa bort nitmarkeringarna från Spit Mk.V och sedan måla ytorna i en något ljusare nyans än övrig plåtbeklädnad... ungefär som P-36an. /M
|
|