|
Post by Tandapan on Jan 7, 2009 9:34:44 GMT 1
Tack Johan!
Ja jag har samlat på mig en hel del referensbilder på hjulhusen genom åren men de där från Replic gjorde mig uppmärksam på att det saknas en hydraultub i båda huvudställsschakten i plastmodellen. Som tur var hittade jag två tuber i absolut perfekt längd, från luftbromsarna på en Tamiya-Skyraider. Blir till att anpassa dem i kväll. Har även lagt Bare Metal Foil på stötdämparna på landningsställen och det blev kanonbra.
|
|
|
Post by Micke on Jan 7, 2009 15:12:11 GMT 1
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 7, 2009 18:53:22 GMT 1
Ja den där är så skön! ;D
"Those...beautiful engines...turning...money into noise."
Haha!
|
|
|
Post by aj on Jan 7, 2009 22:14:40 GMT 1
O`boy vad fint det ser ut. Ang. chippningen, vad för slags redskap använder du, en smal pensel eller MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 8, 2009 9:04:24 GMT 1
Den ljusgröna chippningen är gjord med en Citadel-pensel som heter "Large Drybrush" eller något. Jag har två sådana men denna är den äldre och spretigare. Citadel-färgen jag använt har som sagt galet bra täckningsgrad så efter att ha kletat bort en del av färgen från penseln så duttar jag bara små chippningar med penseln i 90-gradig vinkel mot målningsytan. Den silverfärgade chippningen är gjord med Bryunzeel-penna och likaså den svarta.
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 8, 2009 21:48:00 GMT 1
Det var en stund sedan jag skrev på forumet och det beror på att den här j-a vintern gör att man tappar sugen att göra något annat än bara dra ballskinnet över huvudet, gå i ide och försöka överleva tills det blir väder drägligt nog för en människa att vistas i. Förutom att det varit -273,15 °C i ett par månader så uppskattar jag ironin i att det absolut ska snöa en decimeter om dagen första vintern jag bor i villa. Jaja, det som inte dödar, skadar. Jag har i alla fall limmat och målat lite och har fått fast vingar, motorgondoler och stabbarna: Jag var lite orolig över hur skarven mellan gondol och vinge skulle bli eftersom det såg rätt illa ut när jag torrpassade dem men tack vare lite CA-lim samt Tamiya Extra Thin Cement så fogade de sig (pun intended) och det gick att få en fin skarv med hjälp av Milliput och Micro Mesh: Jag fick ett ryck och gjorde ett fjäderbelastat fotsteg där fjädern blivit lite till åren: Har även scratchat den infällbara stegen som man drar ut ur bakkroppens styrbordssida. På bilden syns även de hydraultuber som jag turade in från Tamiyas Skyraider och som exakt stämde i längd för att passa in på landningsställen. Tror jag skrev om dem i en tidigare tråd. Det är Bare Metal Foil på dem: Jag har hållit på (och håller fortfarande på) med att försöka få fram en intressant färg på landningsställen och så här ser de ut just nu: Inte lätt det där med att få liv i en GSB-blå yta... Här fick jag spel och gjorde ett tanklock som sitter framför cockpit. Saknar totalt referenser på detta och det är förmodligen helt fel men det var skoj: Jag har försökt få fason på Obscureco's resinpropellrar men det är bara att inse att de är bortom räddning. Hoppas de var måndags-ex och att det inte är symptomatiskt för deras produkter. Jag beställde därför Ultracasts proppar i stället och de har en precision och kvalitet som är löjligt mycket bättre än Obscureco's. Här är en jämförelse mellan de som följer med i lådan och Ultracasts. AMT/ERTL/Italeris är rejält felaktiga: Jamen så där ja, nu har jag gnällt färdigt.
|
|
|
Post by Bengt on Mar 9, 2009 12:28:53 GMT 1
Förutom att det varit -273,15 °C i ett par månader så uppskattar jag ironin i att det absolut ska snöa en decimeter om dagen första vintern jag bor i villa. Jaja, det som inte dödar, skadar. Quit your wining boy! Första gången jag köpte hus var hösten 1988, senare den vintern rasade taket in på Haga-hallen pga snötyngden. Det ska inte vara lätt att äga hus... Bygget är bara så jädra snyggt - du t o m lyckas få spacklet ton-i-ton med plasten. Överkurs!
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 9, 2009 13:00:01 GMT 1
Oj, ja alla som köpt hus och utstått vintern -88 förtjänar guldstjärna faktiskt. Den vecka det var som värst den vintern så möttes snön i drivorna som bildats av takras, med snön från taket och vi såg inte längre ut genom fönstren i villan i Vindeln. Plus att vi bodde i en skokartong mitt på vägen.
Jag fotade bygget igår i hopp om att få tillbaka lite inspiration. Hoppas kunna fortsätta bygga/måla i kväll.
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 30, 2009 19:03:47 GMT 1
Jag håller på med smågrisiga småsaker nu men har kört fast på att jag baske mig inte får till rätt finish på däcken. Problemet är att när jag penslat på pastellkritepulver och fått dem att se ut som gummi, så måste man ju försegla skiten med mattlack för att inte gnugga bort kritpulvret. När jag sprayar på mattlacken så försvinner all fin och "död" flammighet. Har någon något tips? Känns som att de av er som hänger på pansar-forumen kanske kan ha något tips. Jag tog en bild av ett däck som är lackat (det vänstra) och ett som är behandlat med kritpulver men inte lackat. Kameran tar bort en del av skillnaden och det högra ser betydligt mycket bättre ut IRL än på bilden. Jag skulle dock vilja att det såg ut som på He 162:an mot slutet av denna post på HyperScale: www.network54.com/Forum/478986/message/1238041411/A+few+wwII+in+1-32+for+you+to+vie...+er..+I+mean+look+at
|
|
|
Post by aj on Apr 9, 2009 20:00:32 GMT 1
Kan du inte låta det vara som det är o inte "gnugga"? MVH Anders
|
|
|
Post by Bengt on Apr 9, 2009 23:17:37 GMT 1
Hade faktiskt lite av samma tanke, men väntade på att pansarproffsen skulle höra av sej. Som Micke sa en gång: "A bitch to move, men hur ofta flyttar man på sakerna?"
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Sept 24, 2009 13:50:52 GMT 1
Jag är djupt imponerat av dom där hydraltuberna. Det där "fläckiga" på den gröna delen är ju så realistisk!! Hur gör du? Måste erkänna att jag trodde det var ett par 1:1 landningställ som låg på asfalt..!
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 24, 2009 14:46:35 GMT 1
Tack, Anton. Jag uppskattar verkligen dina ord. Jag har funsat på om man ska göra en "how to"-grej om hur jag gör nötningar och sådant. Får se om jag kanske kan slänga ihop något sådant.
Jo, först är tuberna målade i matt färg eller mattlackade. Därefter har jag tagit en bit skumgummi (tror till och med att det var ifrån det skumgummi de ligger på, på fotona) och därefter satt fast skumgummibiten i något slags klämma jag har. Sedan är det bara att doppa skumgummibiten i mörkgrå färg och sedan badda av det mesta av färgen på en bit pappersnäsduk eller liknande.
När det är gjort, duttar man försiktigt med skumgummibiten på ytan där nötningarna ska göras och gör man det rätt, så ser det slumpartat och någorlunda realistiskt ut. När färgen torkat, tar jag en silverpenna (Bryunzeel) och duttar på några få ställen för att simulera att färgen nötts bort ända till metallen. Rätt orealistiskt, men när det blir del av en helhet ser det "rätt" ut.
|
|
|
Post by Braemp on Sept 26, 2009 1:13:54 GMT 1
Jadu matte... det ser helt fantastiskt ut....
Angående däcken. Jag har märkt samma fenomen när jag dammat ner en modell med kritpulver som ser skitbra ut sen mattlackar jag för att säkra och hela effekten försvinner. Enda sättet jag har kommit på är att överdriva något grymt men det blir ett vågspel eftersom jag inte vet hur slutresultatet blir förrän jag lackat det. Inte att föredra. Alternativet som många pansar byggare använder sig av är att inte lacka alls.
Mina däck brukar jag ju göra tvärt om, dvs måla dammet sedan krita dit gummit om du förstår hur jag menar. Vad gäller heinkeln är jag ganska säker på att han använt pigment eller kritpulver som damm och skit och sedan torkat eller gnuggat bort det från själva slitytorna.
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 29, 2009 7:57:26 GMT 1
Jag ska prova lite pansartips på nästa uppsättning däck jag målar tror jag. Do 335:ans däck är rätt stora och svulliga ballongdäck så de borde lämpa sig väl för ett experiment.
|
|