|
Post by Tandapan on Nov 3, 2008 14:51:11 GMT 1
Jag har återupptagit bygget av min gattdäm Tigercat efter väldigt många år av att vänta på att någon eftermarknadsnisse ska släppa nya hjulhus i resin eller foto-ets. Orkar inte vänta längre. Har inga nya bilder på hjulhusen men jag håller i alla fall på att klippa, torrpassa, klippa, slipa, torrpassa, borra och torrpassa nya skott som ska skärma av det fula och felaktiga innandömet i motorgondolerna, precis framför landningsställens infästning. Här är en bild av motorerna, som jag målade och detaljerade när det begav sig förra gången: Det var ett j-a jobb med att fixa de där skotten och jag är inte färdig riktigt ännu men det verkar bli bra i alla fall. Ska fota lite i kväll kanske. Blir kul med ett flygplan som, precis som D.H. Hornet är tvåmotorigt, motorstarkt och lite av en hot rod. Dessutom har jag via Daniel äntligen lyckats få tag på Gloss Sea Blue så då har man i alla fall det säkrat.
|
|
|
Post by Micke on Nov 3, 2008 14:55:09 GMT 1
Jag får fortfarande gåshud när jag ser dina motorer till T-caten! Nästa synd att gömma dem under slicka motorkåpor.
/M
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Nov 3, 2008 15:12:29 GMT 1
Det ser riktigt snyggt ut Mattias
|
|
|
Post by Braemp on Nov 4, 2008 17:16:38 GMT 1
..och det sjuka med det hela är att de är i 1:48! Amazing som det brukar heta och hurra för att du startat upp projektet igen.
|
|
|
Post by one0wonder on Nov 5, 2008 19:42:54 GMT 1
läckra motorer mannen
|
|
|
Post by aj on Nov 5, 2008 22:18:44 GMT 1
Du har fotat riktiga motorer, försök inte ! MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 8, 2008 23:14:26 GMT 1
|
|
|
Post by Braemp on Nov 10, 2008 11:36:02 GMT 1
Jag önskar kommer att uppnå samma standard om sju år, både vad gäller modelbygge och foto. och att jag önskade att jag kunde hitta sådana grejor i in garderob, där finns mest bara ludd och ibland en vit katt.
|
|
|
Post by one0wonder on Nov 11, 2008 10:59:50 GMT 1
man kan ju undra om det verkligen är i 1:48 han bygger och inte i 1:4,8
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 16, 2008 8:52:02 GMT 1
Har hunnit dra några foton på vad jag har hunnit fixa med på katten så här kommer de: Resinhjul från Cutting Edge samt noshjulställ i vitmetall från samma tillverkare. Anledningen till resinhjulen är att hjulen i AMT/ERTL:s originalutgåva var av vinyl och dessutom av den sort som käkade polystyren. Metallstället är säkrast att använda när man har en tail-sitter som Tigercaten och dessutom har fyllt halva dess nos med blyvikter. Jag har provat punkta ihop den med CA och det verkar som att jag har viktat den rätt, tack och lov. Hjul och ställ är bara grundade men jag kommer inte ihåg varför jag grundade med svart. Det är det här som fick mig att lägga av förra gången jag byggde på planet. Nu skiter jag i att göra perforerade skott på sidoväggarna i hjulhusen och i stället så har jag gjort ett solitt skott framme i vardera hjulhus/gondol och ett perforerat bakom. Det ser inte ut exakt som på förlagan men jag tror det kommer att se helt OK ut när man målat och skuggat och bra mycket bättre än direkt ur lådan blir det garanterat. Sjukt mycket jobb för att få Evergreen-plasten exakt formad som insidan av gondolerna och pilligt att göra lättningshålen också, även om Punch & Die-setet gjorde livet lite enklare. Landningsställen ser gängliga ut men är förvånansvärt stabila. Kvalitet/detaljering varierar från helt lysande till pajasartad på den här modellen men överlag är den rätt hyfsad. Dock finns en del hafsiga lösningar och man får t.ex. fylla igen ett stort gap mellan vinge och motorkåpor. Denna är under slipning och inpassning och spackling: Den vita L-profilen i hjulhusens "tak" är inpassad så att den möter den främre Evergreen-disken i gondolerna och därmed får jag en snygg övergång mellan delarna (hoppas jag). Kylarna i vingarnas framkant har ingen vidare passform mot övre vinghalvan så jag har chimsat lite med Evergreen: Ett kasst foto av flygkroppen: Tydligen borrade jag ur ID-ljusen när jag satte ihop flygkroppen för hundra år sedan och verkar ha fyllt hålen med CA och sedan målat med Humbrol Clear och förseglat med CA och polerat. Kommer inte ihåg att ljusen skulle sitta lite assymetriskt men det är inte mycket att göra åt. Vinylhjulen hade ju dödat bland annat cockpithuven som följde med i lådan så jag hade tydligen beställt en vacuum-formad huv från Airwaves för att rädda situationen. Ska även sägas att vingar, motorgondoler och landningsställ och stabbarna är från Italeris nyutgåva av katten så de har en lite annan gråfärg och är gjutna i lite bättre plast än AMT-modellen. Jag hade gått loss lite väl hårt på originaldelarna så därför skaffade jag den där donatormodellen från Jadar Hobby för den var schwaijnigt billig där. Puh! Hoppas ni orkade läsa. Mycket väsen för lite ulk, sa fiskaren.
|
|
|
Post by Bengt on Nov 16, 2008 10:13:16 GMT 1
Grundat med svart? Kan det tänkas att du funderat på att exprimentera med Alclad på styltorna?
Rent lysande jobb i övrig Matte!
edit: slarvstavat i söndagsdimman.
|
|
|
Post by Micke on Nov 16, 2008 13:02:33 GMT 1
Oh my! De handknåpade skotten i hjulhusen är ju bara så snygga. Nu har du katten i partär. Go in for the kill! /M
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 19, 2008 20:50:14 GMT 1
Bengt: Njae, alla fälgar och även landningsställen ska vara trist GSB så det vete sjuttsiken varför jag gjorde så där. Jaja, bara att måla om.
Idag väntade ett litet brev i brevlådan när jag kom hem. Det var från Brämpa och innehöll Eduard's lilla ets-set till Tigercaten som han lyckats hitta busbilligt på Hobbybokhandeln. En hel del av delarna är det kört att använda eftersom jag redan satt ihop cockpit, men jag kommer att kunna använda en hel del ändå. Vilka vänner man har!!!
|
|
|
Post by Micke on Nov 19, 2008 21:41:05 GMT 1
Jag tar tillfället i akt och instämmer med detta. Har aldrig ångrat den dag vi tog beslutet att starta upp UMBS. Maken till fina hobbyvänner får man leta efter! *torkar en tår* /M
|
|
|
Post by newsoft on Nov 19, 2008 22:35:06 GMT 1
Wörd! Instämmer helt.
|
|