Jon
Full Member
|
Post by Jon on Oct 29, 2008 12:18:01 GMT 1
Det som nu (och då menar jag nu i dag : ligger på byggbordet efter att Skyhawken är klar är en F-4 Phantom i 1/48. Modellen är Hasegawa's F-4J i utgåva som RAF Phantom F Mk.3. Men man kan ju inte låta bli att göra en annan verson än den som kommer i lådan, så jag hade tänkt göra en F-4S. Det är inte så mycke som skiljer J och S versonerna till det yttre. Den stora skillnaden är att S-versonen har slats på vingarna presic som senare versoner av USAF's F-4E. Jag löser detta problem enkelt genom att gör ett ving byte med en Hasegawa F-4E som jag har stående i hyllan. Jag har använt mig av Aires F-4J/S cockpit och kommer kanske att kannibalisera ett gamalt Eduard ets ark till en F-4E. Dekaler, jag har inte bestämt mig riktigt än vad för plan jag ska bygga. Köpte nyligen ett Superscale ark med en maskin från VF-103 "Sluggers" men har även ett Eagle Strike ark mede ett plan från VMFA-321 "Warlords". Båda är målade i tre tons Tactical Paint Scheme. Så vi får se! Jon
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 3, 2008 9:05:50 GMT 1
Kit-bashing! Det där blir ju kul, Jon.
|
|
|
Post by Braemp on Nov 10, 2008 11:45:29 GMT 1
Kit-bashing är vad som skiljer männen från pojkarna...
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Nov 10, 2008 22:21:21 GMT 1
Grymt snygg instrumentpanel !
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jun 10, 2010 23:25:32 GMT 1
Det som har hänt med detta bygge sedan sist är att jag har bestämt mig för vilka dekaler jag kommer att använde och att en del extra delar i resin införskaffats. Föra året släppte Afterburner Deckals ett Phantom ark i 48 som var väldigt efterlängtat, Ferris Phantoms. Jag har också köpt FOD guards från Two Mikes och Resin utblås från Aires. Heather-Farris camot var ett test camo som några sqadroner i US Navy och USMC målades med. Ett fyrtons camoflage som går i grå blått. Det mest kännda och mest fotade planen med detta camot är plan från VF-301 "Devil's Disciple". Jag har Valt att bygga ett plan från syster sqadronen VF-302 "Stalions". Tyvärr har jag inte hittat så mycke referens foton på Stalion's plan. Dessutom är dekalarket inte riktigt tryckt för just den kärra som jag tänkte bygga. Så man måste kanibalisera andra dekaler på arket eller köpa två ark för att kunna bygga de plan som jag valde att bygga, buno. 153882. Om det inte hade varit så att jag fuckade up en av "jet intake" pilarna och beställt ett nytt ark så hade jag inte brytt mig och använt de dekaler som fanns på arket. Varför valde jag då just detta dekal alternativ? En falsk huv målad på undersidan! ;D Jon
|
|
|
Post by newsoft on Jun 10, 2010 23:35:29 GMT 1
Panellinjesperfektion!
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jun 13, 2010 0:17:45 GMT 1
Tackar Daniel! Jag har använt mig av den gamla beprövade vattenfärgs washen för att fylla i panellinjarna. I dag har målningsarbetet fortsatt. Dom omålade delarna på Phantomens stabilisatorer och runt jetutblåsen plus resin utblåsen från Aires har målats. Alclad på en grund av Tamiya's X-1 blank svart. Det hela gick väldigt smärtfritt. Jag hade inga problem med att maskera direkt på Alclad färgen, ingen siler eller lack, till skillnad mot Testor's Metalizer. Tamiya's X-19 smooke användes för att ge vissa paneler en färgskiftning och på vissa panellinjer för att få en mer levande yta. Jon
|
|
|
Post by Tandapan on Jun 14, 2010 7:16:45 GMT 1
Jag blir tårögd av lycka, Jon. Jag får leva genom dig nu när min tid för modellbyggande är obefintlig. Dels är ju målningsschemat ett av de snyggaste som existerar, dels är din tolkning av det helt superb. Gillar skarpt de subtila blafforna av ljusare blekt färg och metallnyanserna blev ju helt fantastiska. Tycker mig även skymta en snygg gråmelering uppe på luftintagen. Finns det någon chans att man kan få en bild av den också?
/Mattias
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Jun 14, 2010 21:34:54 GMT 1
Mycket skickligt målat o vädrat, Jon ! //Thomas
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Aug 9, 2010 10:00:43 GMT 1
Ja, du ser rätt Matias. Eftersom just detta plan saknade markerade walk ways som man kan ge en rejäl sliten finish. Så gav jag den övre delen av luftintaget och den inre delen av vingen en extra smuts effekt med hjälp av vattenfärgs washen och en bit vettex trasa. Sorry för den sena uppdateringen, men just detta projekt har legat lite i träda under de varma sommarveckorna. Jon
|
|