Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Oct 5, 2008 22:57:53 GMT 1
IMPONERANDE bygge som vanligt - men en liten stillsam fråga bara - vad har du för knep för att kunna få så snygga vinkelräta snitt i de olika delarna. Mina försök brukar (framförallt när digitalkameran fått ta avslöjande närbilder) oftast sakna 90-gradiga vinklar.
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 6, 2008 8:50:39 GMT 1
Tack Thomas. Jag har tänkt fråga Anders om det flera gånger men glömmer alltid bort det. Vill minnas att Micke spanade fram något slags giljotin för plast för något år sedan men kan inte minnas att AJ har någon sådan.
|
|
|
Post by Micke on Oct 6, 2008 13:46:24 GMT 1
... Vill minnas att Micke spanade fram något slags giljotin för plast för något år sedan ... Det jag "spanade fram" var denna: www.hobbylinc.com/htm/mid/mid1122.htmHar dock aldrig sett den i Sverige så tips mottages tacksamt.
|
|
|
Post by Micke on Oct 6, 2008 14:09:49 GMT 1
|
|
|
Post by aj on Oct 6, 2008 20:10:06 GMT 1
Bänken såg inte rätt ut vid bordet, den var mer likt en utebänk / bastubänk. Så jag byggde de här två istället. Mina knep : Nr.1 : Dubbelbrillig Eddie " The Eagel " Look ! Nr. 2 : Stållinjal och skalpell. Blir ganska hyfsade 90 graders skär på detta sätt. Nogrann mätning är A o O. Ser det inte bra ut, gör om. Nr. 3 : Geringslåda för större bitar. MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Oct 6, 2008 22:13:43 GMT 1
- " Men Fritz, sitt inte i soffan och tjura, du kanske får flyga i morgon istället ? ". Ska fila lite mer på soffan innan den är klar. MVH Anders P.S. Nu ser jag att det är lite IKEA "Klippan" soffa över det hela.
|
|
|
Post by aj on Oct 7, 2008 21:47:39 GMT 1
Kvällens bygge, en liten fåtölj. MVH Anders
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 7, 2008 22:31:16 GMT 1
är armstöden vinklade nå neråt bakåt
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 8, 2008 11:28:57 GMT 1
Tack för ny-spaningarna Micke och tack för din tutorial, AJ.
|
|
|
Post by Micke on Oct 8, 2008 14:16:01 GMT 1
... Ang. plast contra trä, i denna skala tvingas jag att använda plast, bygger allt med bara högst 1mm tjocklek, plasten är foglig och skalenlig, medans balsaträdet fogar sig bara över 1mm tjocklek. Med plasten är jag nere på 0,3 mm och det kan inte balsan matcha. Kan tänka mig ett bygge helt i trä om skalan är 1/32 o över MVH Anders Bra svar. Det förstår, respekterar och tackar jag för.
|
|
|
Post by newsoft on Oct 8, 2008 16:59:08 GMT 1
Förklaringen gjorde det än mer imponerande. Vad jag skulle ha godtagit som en noggrann mätning och vad som gäller i aj:s byggverkstad verkar skilja en gnutta. Första bilden i tutorialen gav mig dock sömnsvårigheter. ;D
|
|
|
Post by aj on Oct 12, 2008 21:29:11 GMT 1
En till stol och en liten pall. Har sänkt höjden på bordet och bänkarna, samt satt dit fyra ben till på skrivbordet. Blir så när man börjar passa in figurerna som ska husera inomhus, man får korrigera. Ang. fåtöljen, nej, raka rör gäller. Börjar jag med vinklar kommer jag garanterat att få Eddie " The Eagle" Looken permanent ( och inte få något klart). Newsoft, hoppas din nattsömn har kurerat sig efter traumat som bilden orsakade MVH Anders
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 13, 2008 0:41:43 GMT 1
snääääälla husse få smaka lite då
att du bara pallar med att mickla med så små grejor ;D
|
|
|
Post by newsoft on Oct 13, 2008 19:13:37 GMT 1
Ja, snacka om att det ger liv till dioramat, istället för som jag säkert hade gjort. "Ja, han sitter på en.. ehh.., jeepdunk!" Otroligt smakfullt, aj.
|
|
|
Post by aj on Oct 13, 2008 22:08:52 GMT 1
Kvällens skörd, en till fåtölj och runda bordet. Här ska ett hårt parti kortspel gestaltas, sponsrad av Everest Poker ? MVH Anders
|
|