|
Post by aj on Jul 15, 2008 0:52:42 GMT 1
Jag har varit ute på myren och träffat "Easy Elsie", Lancasterbombaren som nödlandade strax utanför Porjus, (ligger ca. 5 mil söder om Gällivare.) Planet tillhörde den berömda 617 Squadron "Dambusters", märkt KC-E, nr. NF-920. Bombaren deltog i en räd mot slagskeppet Tirpitz den 29 oktober 1944. Träffades av AA och tvingades nödlanda i norra Sverige. Vill Ni veta mer, googla på Easy Elsie. Fick köra ca. 5 km mot Ålloloukta, hittade skylten som visade var Hon låg. Både frun och min äldsta dotter tvärvägrade när de såg spångade sträckan på 2km. Fick ge mig av på egen hand. Efter 1,5 km gick det upp för mig att detta är seriöst björnland, med nyfikenheten drev mig vidare (var det därför de andra stannade kvar i bilen?) Detta fick jag se: Väl bevarade kroppsdelar Vingdelar Engelsk kokard Stjärtdelar på Damen JAPPSAR ? Kroppen ? Ringen till ett ksp torn ? Liten stege Annan bråte Ett trevligt besök som jag kan rekommendera, trots mygg och myr. Man kunde nästan känna historiens vingslag slå. Mitt i upphetsningen missade jag spången för ett ögonblick, fick känna på norrlänsk surmyr Ett tips: medtag stövlar! MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Jul 15, 2008 1:23:31 GMT 1
Niiiiccee!!
Ser ut som ett pussel för Pelle i Vännäs. ;D
Men du... var är bilderna på björnarna?
|
|
|
Post by Bengt on Jul 15, 2008 8:07:55 GMT 1
Vet du Micke, jag tänkte precis samma sak. På några år skulle det stå en 'static display' Lancaster i Vännäs.
Angående den röda markeringen så har jag för mej att bristen på japaner i ETO gjorde att britterna skippade den mörkblå rundeln som ändå inte skulle synts så värst bra mot svart.
Tack Anders, hoppas du hade gott om myggmedel med dej. Kortbyxor på en myr i Porjus är ingen lek.
|
|
|
Post by Tandapan on Jul 15, 2008 16:37:59 GMT 1
Vilka superfina bilder, Anders! Det där är nog de bästa bilder jag har sett på vraket hittills tror jag. Synd att det ska vara så inåt helsike nära Nordpolen bara. Jag förstår verkligen att man känner historien gripa tag i en. Du borde lägga ut en liten blänkare på Sthlms-forumet om denna post. Nu sätter jag mig och bygger på en gång!
|
|
|
Post by aj on Jul 15, 2008 18:15:27 GMT 1
När det gäller nallarna, tyvärr såg jag inga, men är helt säker på att jag hörde dom klafsa omkring på myren. Tydligen har Hasegawa gjort en specialutgåva av några systerplan till Easy Elsie, i skala 1/ 72. De var modifierade för att kunna ta ombord "Tall Boy" bomben, pansar och beväpning minimerades. Märkningarna är från den sista räden i november, då Tirpitz sänktes. Är lite sugen på att försöka få tag i den faktiskt. MVH Anders
|
|